Radiografia învățământului românesc, realizată de Euronews la început de an școlar arată un sistem plin de contradicții. În ultimii 34 de ani, s-au perindat pe la Ministerul Educației nu mai puțin de 24 de miniștri. Atâția miniștri, atâtea schimbări. Rezultatele arată că avem rate mari de analfabetism funcțional și abandon școlar. De asemenea, avem discrepanțe uriașe în ceea ce privește accesul la educație între mediul urban și cel rural.
Dacă ne uităm mai în detaliu la radiografia sistemului de educație, vedem că în 34 de ani guvernați de 24 de miniștri, România este campioană la analfabetism funcțional și la abandon școlar. Pe de altă parte, învățământul românesc de elită se laudă cu peste 50 de olimpici internaționali medaliați anul acesta. Educația de elită este, însă, pentru puțini elevi. Dacă privim mai departe să vedem ce se întâmplă cu absolvenții învățământului preuniversitar, vedem că mai puțin de un sfert dintre ei ajung la facultate.
Bacalaureat: cea mai mare rată de promovare din ultimii 14 ani la prima sesiune din vară
Anul acesta am avut și două extreme la Bacalaureat: cea mai mare rată de promovare din ultimii 14 ani la prima sesiune din vară și cea mai mică rată de promovare din ultimii 6 ani la a doua sesiune, potrivit datelor Ministerului Educației.
Radiografia sistemului mai arată că România pierde mii de elevi pe parcursul școlii, în special la finalul clasei a VIII-a, când se înregistrează vârful de abandon.
Anul acesta, spre exemplu, datele arată că 16.000 de elevi care figurau la începutul anului școlar 2023-2024 în clasa a VIII-a, nu au finalizat anul. De asemenea, patru din 10 elevi din mediul rural au luat mai puțin de 5 la Evaluarea Națională.
Principalul motiv pentru discrepanțele dintre urban și rural la rezultate este sărăcia. 73% dintre profesorii din mediul rural spun că părinții copiilor de la clasă nu au bani pentru rechizite școlare.
Câte guvernări, atâtea schimbări în Educație
Schimbările din ultimii 30 de ani nu au fost fără controverse. Fie că au fost bune sau rele, profesorii, părinții și elevii nu au fost mulțumiți cu ele la început. Unele schimbări, cum ar fi învățământul online, au fost introduse din cauza unei situații care nu avea legătură cu educația, dar sistemul a trebuit să se adapteze.
În 2011, legea educației dată atunci a introdus clasa pregătitoare și camerele de supraveghere la Bacalaureat și Evaluarea Națională.
În 2009, au fost desființate școlile de arte și meserii prin hotărâre de guvern, iar școlile profesionale au început să-și revină abia din 2016, când a fost introdus învățământul dual.
Alte măsuri importante care au stârnit discuții la vremea implementării lor au fost repartizarea computerizată la liceu și examenul de Capacitate.