Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Jane Birkin, fashion iconul care a învățat femeile cum să îmbătrânească frumos

Jane Birkin a fost și este, chiar și după moartea sa din vara acestui an, un personaj emblematic, care și-a lăsat amprenta puternic în industria modei. De la cum să purtăm celebra geantă Hermes care îi poartă numele, până la a ne învăța cum să îmbătrânim frumos, aceasta a oferit de-a lungul vieții mai multe lecții importante de stil.

Mai multe despre subiect ne-a povestit analistul de modă Alin Gălățescu.

Jane Birkin este englezoaica ce i-a făcut pe francezi să se îndrăgostească de ea în anii '60 și '70: a fost model, actriță, cântăreață, muză și mamă - și, fără îndoială, este până în ziua de azi un simbol de stil care continuă să influențeze moda. Ce-i drept a și uimit planeta cu melodia „Je t’aime moi non plus”, care a ajuns rapid in topurile internaționale, dar a și fost interzisă în mai multe țări europene, printre care și Marea Britanie, din cauza versurilor sugestive.

Alin Gălățescu: „Jane a reușit să devină un personaj atemporal”

Fiecare apariție a lui Jane era lăudată de industria modei – purta doar haine chic, bine alese. Iar cel mai important factor – este că a știut să îmbătrânească frumos, atât în aparență cât și în vestimentație.

„În primul rând, Jane a reușit să devină un personaj atemporal. Pe de o parte, în anii `70 era o fată foarte frumoasă, care a stat tot timpul în prim-plan în mediile în care s-a învârtit și purta tot timpul ceva foarte trendy. Fustele scurte au făcut tranzitul foarte bine între anii '60 și '70. A fost un hippie urban foarte reușit la momentul respectiv, iar după aceea a știut să îmbătrânească frumos. Asta mi se pare o mare calitate a unei vedete pentru că, de obicei, fiind tot timpul în prim-plan, vedetele forțează.

Pe atunci era și o perioadă în care media era mult mai puțină și atunci erau mai puține vedete, iar Jane fost tot timpul acolo exact cât trebuie să fie, simbolul libertății absolute pe care a reușit însă să-l ducă peste ani. După mine a trecut de la o frumusețe iconică la un atemporal iconic, ceea ce e remarcabil și a trecut prin trenduri foarte elegant.”  

Jane Birkin a fost printre primele care a purtat o „naked dress” – adică o rochie una cu corpul, alegere îndrăzneață chiar și în ziua de astăzi. Opta adesea pentru bluze albe, diafane, pantaloni largi și pulovere călduroase. Dar cea mai notabilă piesă din garderoba sa rămâne geanta Hermes – care îi poartă numele.

Povestea din spatele modelului Hermes Birkin, cea mai scumpă geantă din lume

Pe un zbor Paris-Londra, s-a întâmplat ca Jane să stea fix lângă CEO-ul de la Hermes – căruia i s-a plâns că nu găsește o geantă mare de călătorie, suficient de mare încât să îi încapă și lucrurile pentru copil. La scurt timp după, Hermes a scos pe piață modelul Birkin – care este în prezent cea mai scumpă și greu de obținut geantă din întreaga lume. Așa a intrat Jane pentru totdeauna în cărțile de istorie a modei.

Renumele atemporal absolut a fost prin geanta Birkin a celor de la Hermes, care a derivat din întâmplare ca și Kelly a lui Grace Kelly. Forma genții a fost copiată la greu inclusiv de brand-uri mari, ca de exemplu Dior.

„Tipul de închidere, de clamă, eu n-am înțeles-o niciodată. Este total anti-tehnică, anti-orice, nici nu arată bine, că de obicei gențile le ții deschise dacă vrei să bagi ceva înăuntru, așa cum făcea Jane Birkin. Ea purta geanta aia ca pe sacoșă, așa ca o geantă de piață, băga în ea toate chestiile. Mai lipsea doar o bagheta franceză, un praz oltenesc sau un salam săsesc să iasă din ea.”

Forbes ne spune că Hermes este considerată drept casa de lux care își păstrează cel mai bine valoarea în timp. Un studiu din 2020 a constat faptul că gențile Hermes – în special modelul Birkin – sunt o investiție mai bună decât alte piese de colecție, precum mașinile clasice sau ceasurile. Prețul unei genți Birkin pornește de la 9.000 de dolari în magazin, dar pe piața de resale se vând la preturi mult mai piperate. Casa de licitații Sotheby’s atribuie prețurile exorbitante de revânzare ale majorității genților la raritatea articolului și la cât de greu sunt de cumpărat - listele de așteptare pentru gențile rare se pot întinde pe luni sau ani de zile, iar clienții trebuie să fie invitați personal să cumpere una de către asociații de vânzări ai Hermès.

„Trebuie să fii fanatic Hermes ca să îți spună da. Îți verifică conturile, bancare, îți verifică tot. Dacă n-ai cumpărat de o anumită sumă de la Hermes, nici nu discută cu tine. Geanta vine cu un audit. Mult mai mult decât un cazier, cazierul se obține simplu și gratis. Trebuie să cumperi de nu știu câte sute sau mii de euro într-un sezon ca să poți să intri pe această listă de așteptare.”

Jane Birkin a oferit, așadar, pe lângă stilul ei atemporal și o geantă care a devenit o adevărată investiție – și mai ales, simbolul unui statut social.

„Se zice că geanta Hermes Birkin este una dintre investițiile chiar timeless. Având aceste liste de așteptare, poți să o vinzi foarte ușor, la un preț mai mare decât ai putea să vinzi aproape orice alt obiect.”

Numele de Birkin va rămâne bine împământenit în lumea modei, atât datorită englezoaicei cât și a genții, care s-a dovedit a fi o investiție pe cinste pentru cine își dorește. Și o geantă incredibil de încăpătoare pentru doamnele care au nevoie de mai mult spațiu de îndesare – așa cum își dorea și Jane Birkin.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE