Blocurile noi și cele vechi reabilitate ar putea avea sisteme de încărcat mașini electrice. Guvernul vrea să îi oblige pe constructorii de blocuri să monteze încărcătoare, pentru că altfel România nu va primii bani europeni prin mecanismul PNRR.
Deocamdată ordonanța de urgență cu astfel de prevederile este în dezbatere publică. Dezvoltatorii imobiliari încep deja să pună în proiect și astfel de dispozitive. Se întâmplă în București, dar și în alte orașe din țară.
Alexandru Hristenco, dezvoltator imobiliar din Pipera, București: "Practic, fiecare proprietar care va dori să își monteze o astfel de stație va avea această posibilitate, deoarce fiecare imobil va avea putere instalată suficientă pentru o astfel de lucrare. Priza va fi deținută de fiecare proprietar, care în momentul în care va ajunge acasă își va putea conecta mașina.
Nu este mai scump un astfel de loc de parcare. Prezintă, ca un loc clasic de parcare, această opțiune.
Din ce în ce mai mulți tineri caută astfel de opțiuni (n. red. de locuințe cu parcări pentru mașini electrice)."
Potrivit OUG sunt anumite condiții pe care dezvoltatorii trebuie să le îndeplinească la instalarea stațiilor de încărcare:
”(3) În cazul clădirilor rezidenţiale noi, precum şi în cazul renovării majore a clădirilor rezidenţiale existente, care au mai mult de 10 locuri de parcare, investitorii/proprietarii acestora, după caz, sunt obligaţi să asigure instalarea tubulaturii încastrate pentru cabluri electrice pentru fiecare loc de parcare, precum și instalarea unui punct de reîncărcare vehicule electrice pentru fiecare 5 locuri de parcare, în următoarele cazuri:
a) parcarea se situează în interiorul clădirii şi, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a clădirii;
b) parcarea este adiacentă clădirii şi, în cazul renovărilor majore, măsurile de renovare includ parcarea sau infrastructura electrică a parcării.”
Proiectul trebuie implementat în doi ani
România trebuie să implementeze acest proiect până în 2025 pentru a putea primi banii prin PNRR.
Dan Trifu, vicepreședintele Fundației Eco-Civica: "În principiu, dacă ai bani, doi ani sunt suficienți. Nu are rost să o lungim. Cu cât o lungim mai mult, cu atât numărul celor care doresc mașini electrice nu ar fi prea mare. Când le asiguri această infrastructură, numărul solicitărilor va crește și beneficiile pentru mediu vor apărea.
Nu avem problemă pe infrastructura electrică. Dacă montăm în ritm alert panouri fotovoiltaice, consumul din sistemul centralizat va trebui să scadă și acest consum îl dirijăm către infrastructura pentru încărcare electrică. Cei care locuiesc la curte își încarcă mașinile la panourile fotovoltaice.
Fondul de mediu deja finanțează aproape 400 MW din panouri fotovoltaice pe anul trecut și pe anul acesta. Resurse energetice avem. Trebuie să creăm infrastructura.
Suntem foarte în urmă. UE a finanțat undeva la două milioane de locuri de încarcare pentru mașini electrice, dintre care o bună parte sunt pentru România.
Probabil că nu electricul va fi viitorul, probabil vom avea mașini mult mai nepoluante, dar lucrurile încep să se miște și la noi, destul de încet, în schimb."
Mașinile electrice sunt din ce în ce mai des cumpărate. Anul trecut au fost 12.000, dublu față de 2021.