Uniunea Europeană speră să aibă 30 de milioane de vehicule electrice cu emisii zero pe drumurile sale până în 2030 și intenționează să interzică vânzările de mașini noi pe benzină și diesel începând cu 2035.
Dar, în prezent, timpii lungi de încărcare sunt adesea un motiv de întrerupere pentru șoferii care se gândesc să treacă la un VE. Această așteptare pentru încărcarea bateriilor ar putea deveni în curând un lucru de domeniul trecutului.
Producătorul chinez de vehicule electrice NIO a deschis în Danemarca prima sa "stație de schimb de energie" din Europa, unde șoferii pot opri pentru a-și înlocui bateria uzată cu una complet încărcată, potrivit Euronews Next.
Odată ce mașina intră în stație, întregul proces este autonom: stația ridică vehiculul, deșurubează și scoate mecanic bateria epuizată și o înlocuiește cu una încărcată, adăugând până la 500 km de autonomie. Întregul proces durează aproximativ cinci minute.
Între timp, stația încarcă încet bateriile pe care le are în stoc. NIO spune că, atunci când bateriile sunt încărcate încet, se degradează și ele mai încet și ajung să dureze mai mult.
Potrivit NIO, există deja peste 1.100 de stații de schimb de energie în funcțiune în întreaga lume, majoritatea în China. În prezent, compania intenționează să deschidă peste 100 de stații în Europa în acest an.
"Ceea ce construim acum este ceea ce noi numim un produs de călătorie. Punem stațiile între marile orașe, permițând oamenilor care în mod normal conduc mult. Apoi, în valul următor, le vom amplasa mai aproape de marile orașe și de nodurile de trafic, pentru a le lărgi puțin perspectiva", a declarat Michael Salomon, director interimar al NIO Danemarca.
Potrivit companiei, 80% dintre șoferii danezi de vehicule electrice își încarcă mașinile pe aleea casei.
NIO consideră că stația lor de schimb de baterii le va permite celor care nu au o alee sau un încărcător de curent alternativ acasă să aibă o baterie operațională ori de câte ori au nevoie.
Avantajele și dezavantajele schimbului de baterii
Experții spun că este nevoie de un standard comun pentru ca astfel de stații de schimb de energie să funcționeze eficient.
"Principalul dezavantaj al NIO Power Swap este că trebuie să conduci o mașină NIO pentru a folosi noile stații de schimb de energie a bateriilor", a declarat Morten Haagensen Elmose, de la Asociația daneză a vehiculelor electrice.
El vede însă un oarecare potențial pentru această tehnologie, poate pentru șoferii care nu pot încărca acasă sau care nu sunt dispuși să își schimbe obiceiurile de condus.
"Dacă te gândești să faci tranziția de la o mașină cu motor cu combustie internă (ICE) la un vehicul electric și nu ești prea încântat de ideea de a încărca, atunci acest lucru ar putea avea sens pentru acest tip de șoferi", a spus el.
Schimbul de baterii nu este un concept nou. Marca de vehicule electrice Better Place, cu sediul în California, care a promovat stațiile de schimb de baterii, a intrat în faliment în 2013.
La zece ani distanță, NIO consideră că va fi mai norocoasă, având în vedere obiectivele UE privind emisiile zero și că utilizarea pe scară largă și cererea tot mai mare de mașini electrice ar putea face ca acest concept să fie un succes pentru șoferi.
Marca își propune ca până la sfârșitul acestui an să aibă peste 2 300 de stații Power Swap Station la nivel global.