O sută de mii de elevi din clasele a III-a, a V-a şi a VI-a au dat, luni, primele teste standardizate la Matematică și la Română. Potrivit Ministerului Educației, 329 de școli din toată țara participă la acest program-pilot.
Testele, care sunt axate pe verificarea competențelor, durează între 30 și 60 de minute, în funcție de ciclul de studiu al elevilor. Ordinul ministrului Cîmpeanu, prin care se instituie testele standardizate, a fost criticat de mai multe asociații ale elevilor, pentru că a fost emis fără o consultare publică în prealabil.
Cum a arătat, în cifre, prima zi a testării standardizate la matematică
„Arată foarte bine cifrele. Noi astăzi am avut de testat clasele a III-a, a V-a și a VI-a, la matematică, pe un eșalon din cele 329 de școli pilot, de 54 de mii de copii. Dintre acești potențiali copii care urmau să se testeze, noi avem 46.294 de teste, deci undeva la o prezență de 86% din totalul copiilor programați a fi testați astăzi. Ca atare aș îndrăzni să spun că e un succes, măcar din punct de vedere al prezenței și al accesului la device-uri, din punct de vedere al conectivității și al tuturor suspiciunilor care au existat înainte, legate de o aplicare electronică, digitală a unor teste standardizate. Prezența de 86% e mult peste ceea ce ne așteptam noi, la nivel de participare”, a declarat Gabriela Bartic, fondatorul platformei BRIO.RO, pe care se susțin testele standardizate, în direct pentru Euronews, în cadrul emisiunii „Bună seara, România”.
Când apar rezultatele evaluării standardizate
„Primele rapoarte le vom da la șapte zile după terminarea efectivă a tuturor sesiunilor de testare pentru că vrem să vedem ce itemi au fost compromiși sau raportați eronat, în timpul testării. Pot să vă spun doar rezultatele unui sondaj al satisfacției, pe care noi l-am aplicat tuturor copiilor la sfârșitul testului și anume, dintre cei testați astăzi, 74% au considerat subiectele simple și medii, 88% au considerat experiența plăcută și medie, iar 81% au exprimat o preferință puternică și medie pentru testarea în mediul digital, lucru care ne spune că acest tip de testare nu e tocmai respins de copiii care l-au parcurs, ceea ce ne dă încredere că facem ceea ce trebuie”, a mai spus Gabriela Bartic.
Cât de utile sunt testele standardizate?
„Rapoartele narative care sunt generate de platformă sunt utile. Trebuie să avem grijă la follow-up. Noi am solicitat Ministerului Educației ca împreună cu Centrul Național pentru politici și evaluare în educație să transmită în teritoriu, către școlile care sunt incluse în programul pilot, o notă prin care să le ofere profesorilor un schelet pentru un plan individualizat de învățare, ca să pornească tocmai de la acele rapoarte narative generate de platformă. Este foarte important ca în urma acestor evaluări elevii să aibă parte de un plan individual de învățare, ca să-și poată acoperi lacunele sau să-și poată stimula performanța, a transmis Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor, pentru Euronews România.
Testarea neomologată - în discuție publică
Faptul că testele nu sunt omologate a stârnit curiozități și discuții în rândul părinților copiilor evaluați. Fondatorii platformei de testare spun că procesul de omologare ar fi îngreunat testarea și ar fi expus anumiți itemi care ar fi trebuit să fie secreți. „Așa cum niciun profesor nu-și omologhează conținutul tezelor, nici noi nu am omologat acest conținut. Testele PISA nu sunt omologate în România și, cu toate astea, relevanța rezultatelor este incontestabilă pentru orice om din sistemul de educație. Mi se pare o non-problemă omologarea”, a spus Gabriela Bartic, fondatorul platformei BRIO.RO.
Folosirea telefonului personal la testare
Unii elevi au fost nevoiți să folosească telefonul propriu la evaluare. Potrivit reprezentanților platformei pe care se susțin testările, nu există diferențe generate de folosirea unor gadgeturi diferite pe care este accesat testul. În rândul elevilor părerile sunt împărțite. Unii dintre aceștia nu sunt de acord cu folosirea device-ului propriu, în timp ce alți elevi văd un avantaj în acest lucru, pentru că este scurtat timpul de acomodare cu un gadget nou, în timpul rezolvării testului.
Evaluările standardizate se vor susține până la 8 iunie 2022. „Pentru elevii din clasele terminale nu va fi necesară susținerea acestor teste, deoarece ei sunt ocupați cu pregătirea pentru examenele de Evaluare Națională și Bacalaureat”, a spus ministrul educației, Sorin Cîmpeanu.
Ce este „Brio”, platforma pe care are loc testarea
Testarea standardizată este realizată în parteneriat cu o companie privată - „Brio”. Sorin Cîmpeanu a precizat că printre principalele obiective ale Ministerului Educației se află și realizarea unei platforme proprii, similară cu aceasta.