Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Prima giga-fabrică de baterii pentru mașini electrice s-a deschis în Franța. Emmanuel Macron, convins de un detaliu-cheie

La finalul lunii mai, Franța a inaugurat cea mai mare fabrică de baterii pentru mașini electrice de pe teritoriul său, o așa-zisă giga-uzină, care va începe producția în această vară, iar vânzările vor debuta până la finalul anului 2023. Situată lângă Billy-Berclau, în nordul țării, fabrica a fost deschisă de taiwanezii de la ProLogium, se numește Automotive Cells Company (ACC) și este rezultatul unui parteneriat dintre TotalEnergies, Mercedes-Benz și Stellantis. Investiția se ridică la 5,2 miliarde de euro.

Noua uzină va produce baterii de tip "solid state", care pot fi încărcate de la zero la 80% în doar 12 minute, conform spuselor vicepreședintelui companiei, Gilles Normand. Acesta susține că bateriile Tesla, care erau considerate până acum pe primul loc în această privință, se încarcă în 20 de minute până la aceeași proporție de 80%.

Prima giga-fabrică de baterii pentru mașini electrice s-a deschis în Franța

Această fabrică "este doar începutul", după spusele ministrului francez al economiei, Bruno Le Maire, care susține că există un plan pentru "recrearea unui sector industrial din aproape nimic" și că alte trei fabrici vor fi deschise în următorii trei ani. Conform Newsinfrance, totul a pornit de la faptul că Franța este una dintre țările din Uniunea Europeană care s-au dezindustrializat cel mai mult, începând cu anii 2000, iar în tot acest timp, "au fost distruse milioane de locuri de muncă" în acest sector, după spusele președintelui Franței, Emmanuel Macron.

De altfel, șeful statului francez a fost convins să sprijine deschiderea acestei giga-fabrici în urma unui eveniment care a avut loc anul trecut. În iulie 2022, la Versailles, Macron a fost uimit să vadă cum șeful companiei ProLogium a tăiat cu foarfeca o baterie de tip "solid-state", de mărimea unei cărți de credit, însă becul care era alimentat de acea baterie a continuat să funcționeze.

"Vă vom face viața mai ușoară și vă vom ajuta să vă instalați aici", spunea Macron la acea vreme.

După zece luni, președintele Franței anunța că firma din Taiwan a ales Franța, în detrimentul Germaniei și Olandei, pentru a deschide fabrica. Este prima fabrică pe care acest constructor o deschide în afara Taiwanului și, totodată, cea mai modernă în ceea ce privește tehnologia și capacitatea de încărcare ultrarapidă a bateriilor.

"France 2030", planul lui Emmanuel Macron pentru dezvoltarea acestui sector

Emmanuel Macron este unul dintre susținătorii dezvoltării acestui sector în Franța, ca parte din planul pe care l-a numit "France 2030", prin care a promis investiții de 30 de miliarde de euro pentru a relansa economia țării. Din această sumă, aproximativ 4 miliarde de euro vor merge către producția de mașini electrice, iar obiectivul este ca, până în 2030, Franța să asambleze peste două miliarde de mașini electrice și hibride.

Astfel, guvernul francez oferă subvenții generoase profitând de relaxarea reglementărilor UE cu privire la ajutoarele de stat pentru investiții pe "domeniul verde". În plus, Macron promite reducerea impozitului pe profit pentru acest domeniu, precum și micșorarea taxelor în funcție de dimensiunea fabricilor.

Potrivit presei franceze, pentru atragerea companiei ProLogium, Franța a oferit stimulente de un miliard de euro, iar pentru uzina ACC, acestea sunt în valoare de 2,3 miliarde și au fost asigurate subvenții și reduceri de taxe în valoare totală de 840 de milioane de euro.

Patru fabrici de baterii pentru mașini electrice vor funcționa în Franța

În Franța va mai exista în curând o altă fabrică de baterii electrice. Chinezii de la Envison AESC construiesc acum o uzină în valoare de 1,3 miliarde de euro, care va furniza baterii pentru fabrica alăturată, în care Renault asamblează Megane E-Tech Electric și Scenic E-Tech Electric. De la finalul acestui an, tot acolo va fi asamblat și noul Renault 5, care va fi tot electric.

Pe teritoriul Franței există trei astfel de fabrici, însă va fi gata curând și a patra, care va fi amplasată lângă Dunkerque și va costa două miliarde de euro. În plus, conform Reuters, francezii au discuții avansate și pentru noi uzine de baterii, pe care le vor construi chinezii de la BYD și americanii de la Tesla.

Aceste investiții în fabrici de baterii pentru mașini electrice se situează în nordul Franței, în apropiere de orașul Lens, zonă unde populația are venituri mai mici și unde există o carență în ceea ce privește locurile de muncă, după ce au fost oprite exploatările de cărbune.

Pentru Franța, ar mai exista o miză, pentru că se dorește cumva recuperarea terenului pierdut în acest domeniu, față de țări precum Germania sau Ungaria. De exemplu, cele patru uzine care vor exista în Franța vor genera 169 GWh, în timp ce Germania produce 545 GWh, iar Ungaria generează 215 GWh.

În Europa, au fost anunțate 50 de proiecte de acest gen în ultimii ani. Se așteaptă ca, până în anul 2027, piața de baterii pentru mașini electrice fabricate în Europa să se dubleze față de situația existentă în 2021.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE