Construcția unei uzine de baterii pentru mașini electrice în Ungaria a provocat un val de proteste. Oamenii spun că investiția chinezilor va afecta agricultura, o ramură de bază a economiei în zonă. Guvernul maghiar consideră însă că ambițiile Uniunii Europene de a interzice vânzarea de mașini noi cu motor cu ardere internă reprezintă o oportunitate unică pentru ca Ungaria să devină lider în producția de baterii.
De câteva luni, locuitorii din Debrecen, al doilea cel mai mare oraș din Ungaria, organizează proteste pentru a opri construcția uzinei pe un teren de peste 200 de hectare, care, spun ei, ar putea fi exploatat în agricultură. Activiștii susțin că emisiile uzinei vor afecta resursele naturale ale regiunii.
Eva Kozma, activistă: ”Te cuprinde un sentiment neplăcut atunci când treci pe lângă terenul pe care se construiește uzina. Pur și simplu am un gol în stomac. Acesta este progresul? Acestea este viitorul? Să turnăm beton peste verdeață când știm cât va polua această nouă uzină? Pentru cine este acest viitor verde? Cu siguranță, nu pentru noi.”
Laszlo Lorant Keresztes, președintele Comisiei pentru dezvoltare durabilă din Parlamentul Ungariei: ”Aceste uzine, aceste fabrici imense de baterii pe care ei le construiesc aici folosesc rezerve mari de apă potabilă și de energie. Pe lângă asta, nu sunt create locuri de muncă pentru unguri, pentru locuitorii zonei, ci pentru străini.”
Cea mai mare investiție de până acum în Ungaria
Construcția uzinei se face cu o investiție de peste șapte miliarde de euro, cea mai mare făcută până acum în Ungaria. În apărarea proiectului, Guvernul maghiar invocă argumente strict economice și vorbește de crearea a peste nouă mii de locuri de muncă.
Peter Szijjarto, ministrul de Externe al Ungariei: ”Investițiile moderne din China au un rol extrem de important în păstrarea economiei Ungariei pe o traiectorie de creștere. Iată de ce vom încuraja în continuare investițiile Chinei în țara noastră. Întotdeauna vom face tot ce ne stă în putere pentru a-i sprijini pe investitori.”
Eniko Pasztor, activist: ”Economia noastră va avea de câștigat doar pe durata construcției. După asta, beneficii vor avea doar investitorii chinezi. Economia Ungariei nu va fi nicidecum implicată.”
Investitorii chinezi plănuiesc să termine construcția uzinei în trei ani. În 2020, ponderea Europei la producția globală de baterii pentru mașini electrice era de 3 la sută. Comisia Europeană intenționează să crească această pondere până la 25%.