Șeful comerțului din UE, Maroš Šefčovič, a zburat luni la Washington cu o ofertă interesantă care, speră el, că UE poate cumpăra pacea și poate opri un război comercial în spirală, potrivit Politico.
Promițând un „pachet de cooperare” noii administrații în încercarea de a evita tarifele impuse de Trump, Šefčovič urmează să se întâlnească cu secretarul pentru comerț Howard Lutnick, cu reprezentantul pentru comerț Jamieson Greer - ambii nefiind încă confirmați în funcțiile lor - și cu Kevin Hassett, principalul consilier economic al lui Trump.
Vizita are loc într-un moment periculos pentru blocul comunitar, după ce Trump a declarat că va restabili taxele pe oțel și aluminiu luna viitoare, anulând armistițiul anterior. El a făcut, de asemenea, un pas spre impunerea de tarife reciproce care ar afecta exportatorii europeni - în special industria auto.
În timp ce Bruxelles-ul și-a petrecut ultimii patru ani consolidându-și setul de arme comerciale, vrea mai întâi să încerce o înțelegere cu Trump. Iată cu ce oferte de pace vine Bruxelles-ul:
Intensificarea importurilor de gaze
Obsesia lui Trump cu privire la deficitul comercial de 198 de miliarde de euro al Americii față de Uniunea Europeană stă la baza amenințărilor sale de a impune tarife vamale ridicate care ar putea costa miliarde de euro blocului comunitar.
Cu toate acestea, promisiunea sa pentru mai multe gaze fosile a sporit speranțele că țările europene pot evita perspectiva unui război comercial prin cumpărarea mai multor combustibili de peste Atlantic - ceea ce ar putea ajuta, de asemenea, blocul să-și reducă importurile de gaze naturale lichefiate (GNL) din Rusia.
„De ce să nu-l înlocuim cu GNL american, care este mai ieftin pentru noi și ne scade prețurile la energie?” a întrebat în noiembrie președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.
În practică, însă, țări UE precum Germania s-au întrebat cât GNL american mai poate cumpăra blocul pe lângă volumele existente. Cel puțin o țară din UE avansează ideea unui sistem de subvenții pentru a face încărcăturile de GNL american mai accesibile în numele securității energetice. Dar acordarea de bani pentru combustibilii fosili ar fi controversată.
Între timp, voci din industrie fac presiuni pentru ca pachetul UE să includă promisiuni de a nu pedepsi importatorii de combustibil american pentru emisiile de metan - având în vedere că Trump este pe punctul de a reduce standardele de mediu la nivel național, iar giganții energetici s-ar putea confrunta cu amenzi mari din partea țărilor europene dacă profită de modificările normelor.
Mașini americane mai ieftine
Plângerile lui Trump împotriva UE se axează pe automobile și pe taxa de 10% pe care blocul comunitar o aplică la importul de vehicule. Statele Unite au un tarif de 2,5%, deși acesta crește brusc la 25% pentru camioanele ușoare.
Președintele a promis să instituie tarife reciproce pentru a le egala pe cele ale altor țări și să impună tarife auto - în timp ce consilierii săi sunt de părere că taxele europene pe valoarea adăugată reprezintă un tarif de facto care merită represalii din partea Statelor Unite.
Deși nu este clar dacă tariful specific pentru automobile s-ar adăuga tarifelor existente, orice noi bariere comerciale reprezintă un risc considerabil pentru sectorul auto european, în special pentru cei trei mari producători de automobile din Germania.
Cel mai evident răspuns ar fi reducerea tarifelor blocului pentru a le egala pe cele din SUA, o abordare pe care au susținut-o producătorul auto BMW și Bernd Lange, șeful Comisiei pentru comerț internațional a Parlamentului European.
Muncă în echipă împotriva Chinei
Oficialii de la Bruxelles încep să își dea seama că Trump s-ar putea să nu fie șoimul Chinei care părea să fie în campanie.
Tarifele de 60 % pe care a promis în mod repetat că le va impune asupra bunurilor provenite din China s-au transformat rapid în tarife de 10 % (în timp ce a impus tarife de 25 % asupra aliaților de liber schimb Canada și Mexic - înainte de a le suspenda timp de o lună). Trump a amânat, de asemenea, o interdicție împotriva aplicației TikTok din China.
Primii pași blânzi ai lui Trump față de Beijing declanșează semnale de alarmă în UE, care a luat deja măsuri pentru a aborda împreună practicile Chinei de acaparare a pieței, considerând că acest lucru ar alinia mai bine Bruxelles-ul cu Washingtonul.
Šefčovič a sugerat deja consolidarea accentului pus de UE pe securitatea economică, de exemplu prin supravegherea investițiilor externe în tehnologii-cheie, precum inteligența artificială, semiconductorii sau tehnologia cuantică. Este un pas pe care Washingtonul l-a făcut deja.
Cumpărarea armelor
A determina țările europene să cumpere mai multe arme americane ar avea avantajul suplimentar de a-l convinge pe Trump că blocul este serios în ceea ce privește propria securitate, chiar în momentul în care administrația sa cochetează cu ideea retragerii trupelor din Europa și a solicitat în mod repetat țărilor UE să își majoreze cheltuielile de apărare.
Abordarea a câștigat teren în Germania și Italia și a fost lansată în noiembrie anul trecut de președintele Băncii Centrale Europene (BCE), Christine Lagarde, care a declarat că țările UE ar putea, în cadrul unei abordări „coezive”, să cumpere sisteme de armament pe care nu le pot produce singure.
Totuși, această idee ar întâmpina probabil rezistență în țara de origine a lui Lagarde, Franța, unde președintele Emmanuel Macron este cel mai vocal susținător al „autonomiei strategice” a UE și un susținător puternic al campionilor apărării naționale precum Dassault.
Ce nu va oferi UE
În ciuda avertismentelor Washingtonului, UE nu intenționează să se abată de la calea sa de reglementare a marilor companii de tehnologie, dintre care majoritatea sunt americane, și nu va fi deschisă la negocieri privind legislația sa în domeniul tehnologiei, potrivit unui deputat european de rang înalt.
Aplicarea celor trei reglementări principale ale blocului comunitar care reglementează giganții americani din domeniul tehnologiei, precum X și Amazon - AI Act, Digital Services Act și Digital Markets Act - nu poate fi utilizată pentru a liniști Washingtonul într-un conflict comercial.