În vreme ce oficialii europeni au deschis o anchetă privind modul în care TikTok gestionează pericolele de manipulare a alegerilor, politicienii de la noi par a fi din ce în ce mai activi pe rețeaua socială aspru criticată. Liderii tuturor partidelor aflate în viitoarea coaliție de guvernare au mii sau chiar zeci de mii de urmăritori strânși pe conturile lor.
Rezultatul primului tur al alegerilor prezidențiale pare că a schimbat modul în care politicienii le vorbesc în on-line alegătorilor. Cel puțin în cazul lui Marcel Ciolacu, strategia de comunicare pare schimbată complet: dacă înainte postările erau pur și simplu declarații publice ajustate formatului, acum, președintele PSD ia parte la cele mai recente trenduri specifice rețelei.
Marcel Ciolacu, o schimbare de strategie
Conform platformei Socialblade, contul lui Marcel Ciolacu are 186.000 de urmăritori. 139 de mii dintre aceștia au apărut după ce premierul și-a schimbat strategia în on-line.
Elena Lasconi, președintele USR: „Astăzi, după 35 de ani, suntem într-un moment greu pentru România, și din nou este nevoie de oameni de stat, nu de șefi, de transparență, nu de jocuri de culise.”
Și președintele USR, Elena Lasconi, pare să mizeze tot pe un format specific platformei. Clipurile postate de aceasta au între unu și trei minute, iar majoritatea sunt subtitrate. Din cei peste 140 de mii de urmăritori, 67 de mii s-au abonat la postările liderului Uniunii Salvați România în ultima lună.
Nicușor Dan și Ilie Bolojan, o prezență mai discretă pe TikTok
Nicușor Dan, cel mai recent prezidențiabil, este urmărit pe TikTok de aproximativ 43.000 de mii de oameni, cu doar trei mii în plus față de cifrele înregistrate înainte de alegerile prezidențiale.
Cu o prezență mai modestă pe TikTok, care urmează mai degrabă tiparele clasice, Ilie Bolojan a reușit să strângă în jur de 15.000 de urmăritori, dintre care doar 1.300 în ultima lună, conform aceleiași platforme.
Cristian Pîrvulescu, analist politic: „TikTok este o platformă de radicalizare. Studiile arată că algoritmul este gândit să radicalizeze. Să-i transforme pe oameni în neoameni. TikTok este o reală problemă. Nu la fel funcționează în China. TikTok este o armă în războiul hibrid și nu este războiul hibrid pe care Rusia îl duce, este războiul hibrid pe care china îl duce alături de Rusia pentru a cuceri mintea oamenilor.”
Până în prezent, Comisia Europeană a declanșat de trei ori mecanismele de verificare în privința TikTok. Două dintre anchete sunt încă în curs, iar una a fost închisă după ce TikTok a renunțat la funcțiile care aveau probleme.