Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Cazul TikTok și alegerile din România. Comisia Europeană a deschis o anchetă împotriva platformei

Comisia Europeană a deschis o procedură oficială împotriva TikTok, referitoare la alegerile din România. Ancheta vizează posibile încălcări ale legii privind serviciile digitale, „în urma dovezilor ingerinței Rusiei în alegerile din România”. În acest moment, Comisia adună date pentru a determina dacă TikTok a încălcat sau nu legislația din Uniunea Europeană.

Comisia Europeană a deschis o procedură împotriva TikTok

Pentru moment, având în vedere existența mai multor indicii și date, totul se află la nivel de suspiciuni privind încălcarea acelui Digital Services Act (DSA), „prin neatenuarea adecvată a riscurilor” legate de integritatea alegerilor. Iar totul vine în contextul în care primul tur al scrutinului prezidențial a fost anulat de CCR, după informările venite din partea serviciilor secrete din România, care au sesizat interferențe ale Rusiei, „în special pe TikTok”.

„Suspectăm că actori străini au folosit TikTok pentru a interveni în alegerile prezidențiale din România. Din acest motiv, Comisia a decis astăzi să deschidă proceduri formale împotriva TikTok în temeiul Legii privind serviciile digitale (DSA) pentru o posibilă încălcare a obligațiilor sale referitoare la procesele electorale și discursul civic.

În mod special, analizăm sistemele de recomandare ale TikTok, precum și politicile TikTok privind reclamele politice și reclamele plătite. Decizia de astăzi se bazează pe dovezile pe care le avem la dispoziție, inclusiv documente declasificate de către autoritățile române și mai multe răspunsuri din partea TikTok la solicitările noastre de informații în conformitate cu DSA.

Vom investiga în detaliu TikTok în temeiul DSA și invităm platforma să coopereze”, a declarat Thomas Regnier, purtător de cuvânt al Comisiei Europene.

Rezultatul primului tur al alegerilor prezidențiale, din 24 noiembrie, a avut un rezultat-surpriză, în persoana lui Călin Georgescu, care a obținut cel mai mare procent de voturi, aproape 23%. Despre acest candidat, Euronews.com spune că este un „candidat naționalist independent și eurosceptic, care până atunci era puțin cunoscut publicului”.

Reacția Tiktok

„Am protejat integritatea platformei noastre în peste 150 de alegeri la nivel global și continuăm să abordăm proactiv aceste provocări comune la nivelul întregii industrii. TikTok a transmis Comisiei Europene informații detaliate privind aceste eforturi și am detaliat transparent și public acțiunile noastre solide.

 Nu acceptăm reclamele politice plătite, eliminăm proactiv conținutul care încalcă regulile noastre privind dezinformarea, hărțuirea și discursul care instigă la ură, și vom continua să colaborăm cu Comisia Europeană, precum și cu autoritățile regionale și naționale pentru a răspunde solicitărilor și a discuta preocupările”, este punctul de vedere al oficialilor Tiktok, transmis Euronews România.

Ce riscă TikTok în UE dacă se constată încălcarea legislației

Comisia subliniază preocupările cu privire la modul în care funcționează „algoritmul de recomandare” și „sistemul de reclame politice”, care necesită o etichetare clară. Acesta ar fi un prim pas pentru a determina dacă TikTok a încălcat DSA.

Odată cu începerea procedurilor oficiale, Comisia va colecta informații suplimentare. Dacă se va constata că este neconform cu legislația UE, TikTok s-ar putea confrunta cu o amendă de până la 6% din veniturile sale globale.

„De câte ori suspectăm o astfel de ingerință, în special în timpul alegerilor, trebuie să acționăm rapid și ferm. În urma unor indicii serioase că actori străini s-au amestecat în alegerile prezidențiale din România prin utilizarea TikTok, investigăm acum amănunțit dacă TikTok a încălcat Legea privind serviciile digitale, nereușind să abordeze astfel de riscuri. Ar trebui să fie clar că, în UE, toate platformele online, inclusiv TikTok, trebuie trase la răspundere”, a declarat președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen.

Georgescu ar fi proliferat pe TikTok printr-un conținut publicitar electoral, un fenomen non-organic, potrivit Comisiei, care consideră că „ar fi putut fi promovat de boți și conturi false”.

La sfârșitul lunii noiembrie, Comisia a solicitat informații de la TikTok pentru a determina ce acțiuni a întreprins platforma pentru a reduce „o potențială favorizare algoritmică în alegeri”, ceea ce marchează prima etapă a unei investigații. Termenul limită ca TikTok să furnizeze răspunsurile către Comisie a fost vinerea trecută.

O săptămână mai târziu, Comisia a anunțat un „ordin de reținere”, prin care companiei TikTok i de cere „să predea datele” cerute din în perioada 24 noiembrie - 21 martie, pentru analize suplimentare. În final, „în urma declasificării documentelor de către serviciile de informații din România privind interferența”, Comisia a emis o „cerere urgentă de informații”.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE