Petrecerea care i-a adus la Castelul Bran pe cei mai bogați și celebri oameni din lume poate fi o ocazie unică de a promova România, mai ales prin social media, cu un impact la nivel global, spun specialiștii în turism.
Averea miliardarului Elon Musk este aproape egală cu tot PIB-ul României
Castelul Bran este una dintre principalele destinații ale turiștilor străini care sunt fermecați de brandul Dracula. Specialiștii cred însă că o astfel de promovare trebuie dublată și de îmbunătățirea infrastructurii turistice, iar unii sunt sceptici că vizita unor celebrități va fi urmată și de investiții în țara noastră. Ca să avem o imagine asupra impactului acestui eveniment, numai averea miliardarului Elon Musk este aproape egală cu tot PIB-ul României.
Petrecerea exclusivistă de la Castelul Bran ar putea face cunoscută România pentru zeci de milioane de fani ai celebrităților care au ales să străbată jumătate de glob pentru un Halloween unicat în Castelul legendar al Contelui Dracula.
Ciprian Enea, specialist în turism: „Dacă vom avea câteva mesaje virale de la cei care participă la acest eveniment ne putem aștepta la o audiență de zeci de milioane de vizualizări. Dacă în social media vor apărea lucruri și, eventual, va fi promovat internațional așa cum ne dorim ar putea deveni principalul eveniment de promovare a României.”
Răzvan Pascu, consultant în turism: „E o oportunitate fantastică pentru România ca cei mai influenți și bogați oameni, cei mai cunoscuți oameni de pe planetă, să fie într-o petrecere privată în România. Dacă Musk ar scrie ceva despre România s-ar dubla numărul de turiști străini aproape instant. Nici nu ar fi foarte greu, ținând cont cât de puțini turiști avem străini. Castelul Bran are o însemnătate pentru foarte multă lume de pe planetă și Dracula are o însemnatate și nu știm să folosim prea mult ceea ce avem. Marketingul turistic te învață să ai un cârlig cu care să agăți turistul și dupa să descopere și alte lucruri interesante, mai mult decat Dracula.”
Doar unul din cinci turiști care se cazează în România este din străinătate
Doar unul din cinci turiști care se cazează în România este din străinătate, iar mulți aleg marile orașe și nu descoperă locurile unice din țară. În 2019, în țara noastră au sosit 2,6 milioane de turiști străini, iar numărul lor a scăzut apoi, din cauza restricțiilor de călătorie impuse de pandemia Covid-19.
Traian Bădulescu, consultant în turism: „România nu e o țară necunoscută din punct de vedere turistic. Din păcate, nu știm încă să atragem turiștii să și vină aici. Fiecare dintre invitați va putea fi un ambasador al României și, cine știe, vor fi și participanți la eveniment, care poate vor și investi în România, de ce nu în turism. Vorbim de oameni vizionari, oameni care au creat la viața lor, unii dintre ei cei mai puternici oameni de afaceri ai lumii. Castelul este bine poziționat în toate topurile castelelor, datorită faptului că e strâns legat de legenda Dracula. Evenimentul va conta foarte mult, chiar dacă este privat. Va atrage mai multe vizite la noi în țară.”
Din 2010, România s-a promovat internațional cu brandul turistic „Explore the Carpathian Garden”. Anul acesta, Ministerul Turismului a început un nou proces de branding și a înființat un Consiliu de Brand Turistic Național, care să creeze un brand de țară și un logo noi. Între timp, țara noastră este cunoscută internațional drept Țara lui Dracula, un brand care este principala atracție pentru străini.
Gelu Duminică, sociolog: „O vizită de genul ăsta face mai mult decât 10 frunze ale doamnei Udrea. Brandul Dracula înseamnă enorm pentru România, brand pe care nu am știut să îl folosim. Se va întâmpla să vină turiștii peste noi de mâine? Mă îndoiesc! Chiar dacă se va întâmpla, nu vom sta foarte bine. Infrastructura și serviciile pe care le avem nu se pretează pentru astfel de oameni.”
Ciprian Enea, specialist în turism: „E fabulos să vezi străini, oameni care nu au tangențe cu România. Vin și fac mai mult bine României decât reușim noi să o facem cu ministere, cu bani, cu fonduri, bani alocați.”
Răzvan Pascu, consultant în turism: „Președintele, prim-ministrul sau ministrul Turismului ar putea să se costumeze în Dracula, să se ducă peste ei, să instaleze tot felul de panouri luminoase, să arunce din elicopter cu flyere, să ridice un balon cu aer cald deasupra castelului.”
Gelu Duminică, sociolog: „Fără ceea ce înseamnă infrastructură turistică oamenii nu vor veni cu adevărat, iar dacă vor veni vor sta o zi, două. Nu toți își permit să ia elicopterul de la București la Bran ca să facă 40 min. Muritorii fac cinci ore. Să vedem ce își doresc astfel de turiști cu bani, ca servicii, și să creăm astfel de facilități. De la intenție până la întâmplare e multă cale.”
Anual, Castelul are peste 500.000 de vizitatori
Castelul Bran, fostă reședință regală și inspirație pentru scriitorul irlandez Bram Stoker pentru romanul „Dracula”, publicat acum 125 de ani, este acum în proprietatea copiilor Principesei Ileana. Anual, Castelul are peste 500.000 de vizitatori, potrivit site-ului oficial.
Ciprian Enea, specialist în turism: „Este o șansă unică pentru România, este un moment important. Castelul Bran este cel mai cunoscut, vizitat obiectiv turistic al României, de ce nu am face zona și mai vizitată, chiar dacă ne asociem cu o sărbătoare nu atât de specifică poporului român?”
Numai trei dintre posibilii ambasadori ai României au averi a căror valoare depășește 311 miliarde de dolari, mult peste PIB-ul României din 2022, care este estimat la 282 de miliarde de dolari.