Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Ofertele universităților din România pentru studenți. Ce specializări au ales studenții în 2024

Peste 500.000 de studenți încep săptămâna aceasta noul an universitar. Tinerii care au ales să studieze în România visează, în general, să poată avea succes pe piața muncii tot în țară, dar și-ar dori să prindă și o bursă de studii în străinătate. Noul an înseamnă emoții pentru ei, dar și așteptări mari, în special pentru boboci. 

Anul acesta, specializări precum Chimie, Inginerie mecanică, Robotică și Energetică revin în atenția studenților și companiilor, alături de domeniile tradițional căutate precum IT-ul, potrivit rectorului Universității Politehnica din București, Mihnea Costoiu.

Totodată, cererea pentru programele artistice – actorie, regie de film și animație digitală – este în creștere, arta și tehnologia îmbinându-se natural, după cum a subliniat rectorul UNATC, Liviu Lucaci. Cele două universități colaborează pentru a integra inovația tehnologică în creația artistică, contribuind la formarea unei noi generații de profesioniști în domenii interdisciplinare.

”Anul trecut și anul acesta sunt doi ani în care am constatat faptul că pe lângă ceea ce este la modă (IT, Electronică) sunt specializări care revin în atenția studenților și atenția companiilor.

Remarc cu plăcere că anul acesta avem la Chimie peste 300 de candidați, ingineria mecanică, robotica, energetica sunt specialități care revin. Evident, calculatoarele sunt în prima poziție, 20 de candidați pe un loc și anul acesta. La Pitești, cererea mare este pe Psihologie, foarte mulți candidați, dar și pentru kinetoterapie și asistență medicală.

Sunt zone care cresc natural. Suntem într-o colaborare mixtă cu UNATC și cu Facultatea de Medicină, lucrăm la soluții destinate pacienților, în care, evident, o componentă importantă este medicul și evident tehnologia care leagă aceste lucruri, astfel încât să avem un medic virtual cardiolog care să răspundă la primele întrebări, să poată să îndrume.”, a declarat Mihnea Costoiu, rectorul Universității Politehnica București, la Euronews România.

”Actoria este în top, regie de film, e la mare căutare, apoi lucruri pe care noi le avem de câțiva ani dar sunt puține locuri în Europa unde se face, este animația digitală, care realmente este un domeniu extrem de atractiv, multimedia, care se ocupă cu audio-vizualul, coregrafia. E foarte variată cererea, studenții nu sunt canalizați doar pe două-trei lucruri, ci dimpotrivă, ei vor mai multe.

E foarte interesant acest lucru. Se echilibrează. Colaborăm cu Politehnica București, colaborăm cu specialiști de acolo, arta și tehnologia se împletesc firesc, de multă vreme”, a declarat rectorul Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica ”Ion Luca Caragiale”, București

Mii de studenți, majoritatea din primul an, au participat luni la deschiderea de an de la Universitatea Politehnica din București. 

Mihnea Costoiu, rector UPB: „Politehnica nu mai este a băieților. 40% dintre studenții noștri sunt fete. Bine ați venit, domnișoarelor și asta înseamnă foarte mult nu doar pentru momentul acesta și pentru România de mâine, în care ingineria este și pentru fete.” 

Ce gânduri au studenții la început de an universitar

Una dintre fetele care au optat pentru un astfel de domeniu este Ana Florentina. Timp de doi ani a muncit ca să poată câștiga un loc la facultatea cu cea mai mare competiție la admitere - Automatică și calculatoare. 

Ana Florentina, studentă anul I la Facultatea de Automatică: „Sunt pasionată de programare, mi-a plăcut informația încă din liceu din clasa a X-a. Vreau să rămân în România pentru că consider că și aici sunt destule oportunități de învățare, de progres și pentru că aici am familia. Îmi doresc totuși să plec într-un Erasmus să experimentez și străinătatea.”

Alexandru și Adrian Ariton vor și ei să aibă parte de o experiență de studii în străinătate. 

Alexandru și Adrian Ariton, studenți Politehnica: „Pentru studii nu suntem încă deciși, dar după ce ne facem studiile, oriunde le facem în țară sau în afară, vrem să ne întoarcem în țară, da.” 

Andrei și Mario, studenți la robotică, iau în considerare și plecarea din țară.

Andrei, student: „Momentan vreau să văd cum funcționează piața muncii în România, să văd dacă e fiabilă pentru mine, dacă nu, o să încerc și în străinătate.”

Mario Albert, student: „Pentru moment aș dori să rămân în România pentru studii, consider că și aici se poate face performanță în studii, dar orice oportunitate este binevenită, așa că de ce nu.”

Studenții de la Inginerie Fizică visează să facă cercetare cu cel mai puternic laser din lume la Măgurele.

„Sunt interesat de partea de lasere, fizica atomică, o să facem și anul acesta fizică atomică și moleculară. Am mers și la Măgurele anul trecut și mă încântă ideea să lucrez acolo”, spune un student. 

Colegul său Alexandru vrea să termine și un masterat în România. 

„După aceea, cu puțin mai mult noroc, să ajung la acceleratorul de particule din Franța”, spune Alexandru. 

Zeci de mii de studenți au început anul universitar și la Iași

La prima universitate din țară, "Alexandru Ioan Cuza", sunt 24.000 de tineri înscriși la cursuri. Sunt inclusiv studenți care doresc să revină în sistemul de învățământ preuniversitar ca profesori, o alegere de carieră foarte rară în România de azi.  

Ana Maria - studentă anul întâi, Universitatea "Alexandru Ioan Cuza", Iași: „Eu am făcut profil pedagogic, sunt din Botoșani. Am terminat Colegiul Pedagogic "Nicolae Iorga" și vreau sa lucrez în învățământ și de asta am venit la această facultate.”

Elena Bogdan, studentă anul I, din Târgu Neamț:Sper să am răbdarea necesara pentru a fi didactul unor elevi.” 

Pentru studenții din primul an, este și cea mai mare provocare fiindcă pot descoperi că nu li se potrivește domeniul ales. Aproape o jumătate dintre studenții din România renunță la universitate, majoritatea după primul an. Decidenții speră să reducă această cifră. 

Ligia Deca, ministrul Educației: „A fost un an în care admiterile la universitate au fost printre cele mai bune, cele mai competitive și cred că odată cu implementarea noilor programe și investiții vom vedea și o reducere a abandonului universitar, care în cele mai multe cazuri este mai degrabă o lipsă de potrivire a potențialului unui tânăr cu programul de studii de învățământ superior.” 

La nivel național, doar 19% dintre români dețin o diplomă universitară.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE