România ar putea avea de anul viitor o nouă companie aeriană de stat care să asigure conectivitatea aeriană între orașele cu aeroport de pe teritoriul României. Liniile Aeriene Române este proiectul propus de Camera de Comerț și Industrie a Românie și condus de către acționari, respectiv oameni de afaceri, primării, dar mai ales consilii județene care ar trebui să cumpere câte un avion, din bugetul propriu.
Așa arată avionul prezentat la Brașov drept exemplu pentru consiliile județene din țară care administrează aeroporturi și care ar vrea să devină acționari în noua companie Liniile Aeriene Române ce se va lansa anul viitor. Operatorul de stat va asigura curse între aeroporturile naționale.
Șerban Todorică, președinte Consiliul Județean Brașov: ”Se lucrează la o documentație de a constata că este oportună această asociere. Respectiv trebuie să vedem care este costul pentru fiecare consiliu județean. Aportul la această societate o să fie costul unui avion per consiliu județean.”
O aeronavă costă peste 7.5 milioane de euro
Mai exact peste 7.5 milioane de euro, adică prețul mediu pentru o aeronavă precum cea prezentată la Brașov. Avioanele vor fi cumpărate de noua companie, dar consiliile județene ar urma să garanteze cu fonduri proprii investițiile. Pentru început, cinci aparate de zbor.
Mihai Daraban, președinte Camera de Comerț și Industrie a României: ”Consiliile Județene nu trebuie să subscrie banii în integralitate la început. Trebuie doar să își asume la început prețul unui avion, asta dacă ar veni toți. Societatea va beneficia de niște linii de finanțare având în spate acești acționari care pot garanta.”
În total 15 consilii județene, care au în administrare aeroporturi, s-ar putea implica în acest proiect și ar putea avea curse aeriene între municipiile de reședință.
Cristian Macedonschi, președinte Asociația Smart City Brașov: ”Vă dau un exemplu al companiilor germane care au la Brașov bază, dar au și birouri la Iași. Aceste companii au un schimb frecvent de angajați între Brașov și Iași. Cu mașina faci patru ore jumate, cinci ore, cu avionul ai fi într-o oră la Iași.”
Conceptul este încă în faza de proiect, iar pentru ca administrațiile publice să devină acționari în noua companie va fi nevoie de dezbateri publice și hotărâri ale consiliilor județene.