Un nevăzător clujean a câștigat în instanță despăgubiri după ce a fost discriminat. Compania Uber este obligată să-i plătească daune morale, după ce doi șoferi din București au refuzat să-l ia, deoarece era însoțit de câinele său utilitar. Animalul este special antrenat să-i fie ghid, iar legea reglementează explicit obligativitatea de a avea acces liber în mijloacele de transport în comun. Șoferii companiei de ride-sharing au ignorat prevederile și s-au arătat preocupați de o posibilă murdărire.
Vasile Cristea și-a pierdut vederea în urmă cu 8 ani, după ce a fost diagnosticat cu retinopatie pigmentară. De 3 ani, cățelușa sa, Nutella, îl ajută să se descurce zi de zi. Bărbatul locuiește în Spania și a venit într-o scurtă vizită în București. Omul a filmat umilințele la care a fost supus, după ce a comandat o mașină prin aplicația Uber.
Bărbat: Vă face reclamație.
Șofer: Să facă, eu nu-l iau cu câine mare. Dacă era cu câine mic.
Bărbat: E câine pentru nevăzători!
Șofer: Am piele și îmi zgârie mașina.
Bărbat: M-ați discriminat.
Nici al doilea șofer comandat prin aplicația de ridesharing nu a vrut să-l ia.
Bărbat: În momentul în care v-ați pus mașina la dispoziția serviciului public, legea vă obligă, pentru că sunteți mijloc de transport în comun.
Șofer: Am dreptul să-mi selectez clientul.
Bărbat: Nu aveți dreptul, e discriminare.
Abia al treilea șofer a acceptat să-l ia, după ce a înțeles situația, deoarece și mama acestuia se confruntă cu probleme asemănătoare când are nevoie de transport.
Clientul a dat în judecată compania și a câștigat. Legea spune clar, câinele-ghid are acces liber şi gratuit în toate locurile publice şi în mijloacele de transport.
Compania are de plătit peste 6.000 de lei cheltuieli de judecată, dar și daune morale de 10.000 de lei.
Cum este să fii nevăzător în România
Vasile Cristea trăiește în Spania, în prezent, și mărturisește că nu i s-a mai refuzat, până acum, să fie însoțit de câine în instituții sau într-o mașină de taxi, în țările din vest.
”Din fericire nu prea am avut astfel de situații. Am mai avut mici discuții, dar nu de asemenea anvergură ca cea din București sau din România, deoarece oamenii sunt în general înțelegători și cunosc legea, lucru foarte important pentru noi ca nevăzători.
Noi suntem protejați de lege, în primul rând. Nu mai vorbesc de sentimente și de umanitate.
În România aceste refuzuri s-au repetat în supermarketuri, în alte magazine, chiar în instituții de stat și oamenii nu știau. Și m-am înarmat cu răbdare și mult curaj și cu ajutorul doamnei avocat care s-a decis să ne ajute. Într-un supermarket o angajată a fost pusă să ne urmărească dacă nu cumva câinele mânca de pe raft. I-am spus că urmărirea prin magazin este hărțuire și nu este OK.
Și este vorba despre toți nevăzătorii care se confruntă cu situații de acest gen. Mulți refuză să iasă din case, din cauza acestei umilințe cu care se confruntă”.
Vasile Cristea a vorbit despre cât de important este ajutorul câinelui său însoțitor.
”Nutella mi-a schimbat viața. Este de un mare ajutor pentru mine. Îmi conferă multă independență, libertate.
Doamna avocat a spus că Nutella este un instrument medical, nu un animal de companie și, atunci, e ca și cum i-ai interzice unei persoane să poarte ochelari de vedere sau baston în spațiul public. Câinele asta face, mă ajută. Nu-și poate nimeni imagina ce înseamnă un câine ghid, decât atunci când îl deține.
Sunt oameni care nu înțeleg ce înseamnă să-ți pierzi vederea, să te bazezi pe 4 lăbuțe, cum spunem noi, să-ți încredințezi viața unui câine care să te conducă”.
Csaba Asztalos, șeful Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării: ”Legea 448/2006 are prevederi care reglementează în mod expres accesul câinilor ajutători pentru persoanele cu dizabilități, nevăzători, dar nu numai, și din păcate această lege nu se cunoaște sau sunt fel și fel de situații în care persoanele cu dizabilități nu au acces împreună cu câinii, mai ales dacă vorbim de unități alimentare sau anumite locuri publice, magazine. Au mai existat cazuri de refuz cu accesul cu câinele însoțitor în mijloace de transport public.
Amenda poate să urce până la 30 de mii de lei, depinde de circumstanțele faptei.”