Peste 20 de accidente feroviare au avut loc în Polonia în ultimele săptămâni, iar autoritățile cred în sfârșit că au descoperit vinovatul. Săptămâna trecută un tren care se îndrepta spre Varșovia a deraiat, iar câteva ore mai târziu alte două trenuri au lovit un camion de livrări și un tren de marfă. Autoritățile poloneze au crezut inițial că este vorba despre un sabotaj din partea Rusiei.
Rețeaua feroviară poloneză este o parte crucială a lanțului de apovizionare și transport al țării. Pe calea ferată sunt trimise totodată ajutoare umanitare și arme Ucrainei. Sabotorii ruși au reșit să creeze tot felul de probleme în Ucraina, de la pene de curent, până la întreruperea comunicațiilor prin satelit. Acesta este motivul pentru care incidentele din Polonia au fost considerate inițial "atacuri hibride sau cibernetice".
Agenția de Securitate Internă din Polonia a efectuat o serie de investigații și ajuns însă la o altă concluzie. Se pare că pasionații locali de radio, folosind echipamente de amatori, au reușit să copieze semnalul de frânare folosit pentru a anula funcțiile manuale ale operatorului de tren, forțând astfel trenurile să oprească brusc. Acest lucru a provocând accidentele respective.
„Echipamente de sabotaj” de pe AliExpress
Presa poloneză, citată de euronews.com, relatează că echipamentul folosit pentru sabotaj poate fi mai ieftin de 30 de euro și poate fi găsit pe site-uri precum AliExpress. Pe forumurile celor pasionați de trenuri și pe canalele lor de YouTube, acest subiect a fost dezbătut pe larg cu ani în urmă.
Trenurile folosesc un sistem radio care nu este protejat prin criptare sau orice altă barieră de acces. Oricine poate emite o serie de trei frecvențe la 150 de megahertzi și poate lansa comanda radio-stop.
Autoritățile poloneze și-au anunțat intenția de a introduce, până în 2025, radiouri celulare GSM-R, care sunt criptate și nu pot fi sabotate la fel de ușor.
Compania de căi ferate a țării nu a implementat încă sistemele menite să includă rețeaua poloneză în siguranța traficului european. Unul dintre aceste sisteme este ETCS, care este utilizat pentru a controla circulația trenurilor. Cel de-al doilea este GSM-R, care ar urma să servească, de asemenea, drept sistem de comunicare digitală pentru căile ferate. Niciunul dintre ele nu a fost implementat pe deplin până în prezent.
Sistemul actual, deși este ușor de sabotat, facilitează, de asemenea, urmărirea autorilor de către autorități, deoarece sabotorii trebuie să se afle în apropierea fizică a trenurilor ale căror semnale doresc să le întrerupă.
Duminică, doi bărbați în vârstă de 20 de ani au fost arestați în Białystok după ce au generat semnalul dintr-o locație fixă din partea de nord-est a țării. Unul dintre cei doi bărbați arestați era ofițer de poliție, iar autoritățile au spus că va fi concediat.
Ceilalți posibili sabotori sunt în continuare cercetați, deoarece este posibil ca acest semnal să fie emis de la dispozitive radio portabile, ceea ce înseamnă că autorii s-ar putea muta din locul în care au emis funcția de radio-stop.
Potrivit statisticilor oficiale, au existat peste 500 de incidente de abuz de radio-stop în 2021 și până la 700 în 2019.