Ce este multi-literația?
Care sunt metodele practice prin care poate fi combătut analfabetismul funcțional din România?
Sunt două dintre întrebările la care sute de cadre didactice au primit răspuns în cadrul primei ediții a Conferinței Naționale de Literație.
România este penultima țară din Europa la evaluarea PISA, iar acesta este, printre altele, un criteriu pentru aderarea la OCDE.
"Literație" nu este un cuvânt inclus, încă, în dicționar, dar este un termen foarte sugestiv în ceea ce privește combaterea analfabetismului funcțional. Conform definiției oferite de Asociația Internațională de Literație, literația - calchiere din englezescul "literacy" - este abilitatea de a identifica, înţelege, interpreta, crea și comunica, folosind materiale scrise, audio și digitale în toate disciplinele și în orice context.
Cursuri de literație în România
Organizația Teach for Romania a introdus cursuri de literație în școlile din România, atât pentru elevi, cât și pentru profesori.
Sorana Pogăcean, Fundația Noi Orizonturi: "Este important pentru noi să recunoaștem, în primul rând, că avem o problemă ca țară și să fim curajoși, să găsim soluțiile cele mai potrivite."
Andrei Bărbos, profesor de literație: "Dacă vrei să alergi un maraton sau un ultra-maraton și nu ai alergat niciodată și o să vrei să faci asta, o să urăști. După experiența asta n-o să mai încerci niciodată să alergi. Și atunci începi cu pași mici, nu știu, faci stretching și începi să faci, poate, nu știu, 100m într-o zi. După asta faci un pic de forțe și antrenament pe ziua respectivă și o iei foarte treptat. La fel și cu copiii ăștia, care nu sunt obișnuiți să lucreze singuri, nu au învățare."
Ce este multi-literația
Strâns legat de conceptul de litarție este cel de multi-literație. Această metodă este folosită de mulți ani în Finlanda, țară al cărei sistem educațional este considerat printre cele mai bune din lume.
Sari Sulkunen, profesor de multiliterație: "Atât în ciclul primar, cât și în cel secundar, am introdus conceptul de „multi-literație” în curriculum. Multi-literația presupune ca toți profesorii, orice specializare ar avea, să îi învețe pe copii și limbajul ștințifiic specific disciplinei pe care o predau, astfel încât elevii să știe să folosească limbajul specific, să interpreteze și să redacteze diferite texte specifice domeniului."
România ar trebui să se concentreze pe anticiparea și prevenirea rezultatelor negative la examenele naționale. Acestea sunt predictibile încă din primii ani de școală ai elevului, dacă ne uităm la situația sa familială și financiară, este de părere un profesor universitar din Statele Unite, specializat în literație.
Charles Temple, organizația Critical Thinking International Ink: "N-aș fi așa preocupat de rezultatele României (n.r. la testele PISA) în comparație cu Ungaria sau Cehia sau ce altă țară vreți voi. Cred că ar trebui să fim mai degrabă preocupați de performanțele fiecărui elev în parte, deoarece multe studii arată că nivelul de alfabetizare este strâns legat de nivelul de trai și calitatea vieții."
Digitalizarea are două fețe: folosită în predare, poate fi o unealtă esențială pentru combaterea analfabetismului. Pe de altă parte, folosirea în exces a platformelor de social-media, pot afecta capacitatea de concetrare a elevilor.
William Brozo, profesor de literație din SUA: "Adolescenții folosesc tot felul de canale media și, e adevărat, trăiesc într-o lume digitală. Dar trebuie să exploatăm această lume pentru a-i ajuta să-și dezvolte abilitățile de literație. În același timp, nu trebuie să uităm de formele tradiționale de literație, care sunt încă foarte, foarte importante."
Rămâne de văzut cât de mult va fi integrată metoda multi-literației în sistemul educațional românesc, dar organizatorii Conferinței Naționale de Literație sunt încrezători că primul pas a fost deja făcut.