Cum îți dai seama dacă cineva este bogat? Nu vă gândiți la contul din banca, la ceasuri sau genți, ori pantofi! TikTok ne spune sa ne uităm la canapeaua din casă dacă nu este lipită de perete însemna ca acel cineva are mulți, mulți bani. Mai multe despre aceasta teorie, a canapelei, care a luat cu asalt internetul am discutat cu Andra Manea, designer de interior.
Andra Manea, deisgner de interior: Rich Couch Theory este un trend care a apărut de curând pe rețelele de socializare. A prins foarte repede notorietate, cred eu, pentru că oamenii s-au văzut postura aceea. În acest trend se vorbește despre faptul că amplasarea unei canapele în spațiu ar arăta nivelul financiar. Mai exact, dacă o canapea este poziționată în centrul camerei arată că suntem într-o casă bogată. În schimb, dacă este lipită de un perete arată contrariul.
Teoria bizară a apărut la sfârșitul anului trecut, în cadrul unui podcast postat pe TikTok – unde gazda si invitatul său au ajuns la concluzia că ești bogat în momentul în care canapeaua nu atinge niciun perete din casă. Sigur că poți pune o canapea mica într-un spațiu mic dar nu mai contează - teoria a prins imediat. Video-ul a fost vizionat de aproape 2 milioane de ori si utilizatorii s-au grăbit să-și analizeze propriul living. Iar comentariile au apărut imediat.
Ce părere au designerii de interior despre acest trend
Unii oameni sunt revoltați de acest trend, pe când alții se amuză, dar ce părere au designerii de interior? Ei bine, industria este împărțită.
Andra Manea: Într-o oarecare măsură este da, pentru că - ca să putem amplasa o canapea în centrul camerei avem nevoie de un spațiu mare, generos și de obicei aceste spații sunt mai scumpe. Deci da, din punctul ăsta de vedere, da, însă nu este întotdeauna valabil. Nu înseamnă că un spațiu mic nu poate fi amenajat potrivit sau nu poate avea estetica „rich”.
Această teorie a canapelei se referă așadar mai mult la casele cu spatii generoase. Iar un spațiu generos este relativ și diferă de la țară la țară. În Olanda, de exemplu, media unui spațiu de locuit este de 100 de metri. În SUA media a crescut la 250 mp și abia de la 500 de la de metri în sus vorbești de un spațiu mare.
Un raport Eurostat din 2022 arată că peste 95% dintre români dețin o proprietate – deci designul de interior este un subiect de mare interes la noi în tara. Chiar dacă stăm bine pe proprietăți însă – nu suntem în SUA iar spațiul nu este întotdeauna unul foarte mare – mai ales dacă ne referim la Capitală, unde majoritatea bucureștenilor locuiesc in apartamente.
Există totuși câteva trucuri pe care le putem face și în micile apartament pentru a crea acea estetică „rich” – fără a ne dezlipi canapeaua de perete. Secretul stă în optimizarea spațiului și în jocul de culori alese.
Andra Manea: Sunt multe aspecte pe care le putem lua în considerare dacă vrem să optimizăm un spațiu mic. Printre ele ar fi lumina naturală. Trebuie să avem în vedere lumina naturală, să-i permitem să pătrundă în cameră. Trebuie să folosim nuanțe deschise, luminoase pe suprafețe mari.
Andra Manea: Este foarte bine să folosim piese de mobilier cu forme suple, cu picioare, cel mai bine - ca să accentueze adâncimea camerei. De altfel, este foarte important să organizăm spațiul pe zone și să delimităm aceste zone prin anumite elemente, cum ar fi corpuri de iluminat, un corp de iluminat suspendat sau un covor care marchează zona, spre exemplu.
Dacă totuși vrem să oferim un aspect bogat canapelei, specialiștii ne îndeamnă să ne jucăm cu accesoriile, și ne recomandă husele – care pot schimba foarte ușor aspectul sufrageriei. Acestea vin deseori in culori mai îndrăznețe decât canapelele standard.
Andra Manea: În mod normal în magazin le găsești doar cu câteva nuanțe (n.red de canapele) gri, bej sau maro, care poate devin puțin plictisitoare în anumite situații. Și acești furnizori produc huse cu materiale mult mai calitative și culori interesante care scot din anonimat spațiul, ci putem să cumpărăm accesorii pentru da, exact. Schimbăm husele și deja se schimbă toată situația.
Dacă o husă nu este suficientă însă, există și câteva canapele faimoase printre cunoscători – care sunt fără dar si poate piesa de rezistență a caselor în care se află.
Andra Manea: Un exemplu de canapea iconic ar fi Chesterfield pe care cred că mulți dintre noi o cunosc deja. Este un model care se folosește în general în amenajări tradiționale. Deși folosit în amenajări contemporane, ar crea un contrast destul de jucăuș și îndrăzneț, zic eu.
Piese de mobilier care sunt printere tendințe de secole
Canapeaua Chesterfield a fost creată în jurul anului 1700 în Mare Britanie – ceea ce însemnă că are peste 250 de ani - iar prima ei apariție documentată în istorie a fost în interiorul unui castel - unde spațiul nu era cu siguranță o problemă.
Piesa de mobilier a reușit a treacă cu brio prin secole de tendințe în design interior datorită eleganței sale și a surprinzătoarei versatilități. Totuși, acum a prins o formă mai modernă – și nu se mai poartă în varianta clasică, din piele maro.
Andra Manea: Ea în general este produsă cu piele, asta este ce o reprezintă pe ea? Piele maro sau neagră, dar recomandarea mea este că dacă o folosim în spații contemporane, cel mai bine ar fi să o tapițăm cu materiale textile de culori puternice.
Diana Drăgotescu: Merge lipită de perete sau nu?
Andra Manea: Da, în spate nu e chiar neapărat făcuta pentru a fi lipit de perete, dar cred că vă putem lipi și de perete.
Iar despre canapele putem vorbi mult și bine – la fel ca în modă, câteva modele sunt bine înrădăcinate în industrie: Serpentine Sofa, care a introdus arta în viața de zi cu zi, Camaleonda care ne spune Andra ca ar cam fi piesa de rezistenta a oricărei amenajări contemporane și Togo Sofa care a fost inspirata dintr-un tub din aluminiu de pasta de dinți.
Rich couch theory are așadar la bază un principiu destul de simplu - cu cât mai mult loc ai în casa, cu atât ești mai înstărit. Totuși, nu este bine să generalizăm niciodată - să ne amintim de Elon Musk care în 2020 și-a vândut vilele și stă cu chirie într-o căsuța foarte mică ce valorează 50.000 de dolari. Așadar, puneți-vă canapeaua cum vă place, dar sa fie neapărat în fața unui televizor ca să puteți urmări relaxați emisiunea HYPE.
Locatie filmare: showroom Osmyum