Formula 1 a luat startul în weekendul de la începutul lunii martie, cu Marele Premiu din Bahrain, câștigat de Max Verstappen. Sezonul 2024 se anunță unul spectaculos, iar la spectaculozitatea sa contribuie și niște români. Unii chiar au "state vechi" în Marele Circ.
Românii din Formula 1
La Haas lucrează un tânăr de 26 de ani, din Drobeta Turnu-Severin, Rafael Boceanu, care se ocupă de partea de programare IT. El se află în această echipă din vara lui 2023. Înainte de a ajunge în Formula 1, Rafael Boceanu a lucrat ca programator la o bancă, după cum spunea chiar el, într-un interviu pentru Gsp.
"Lucrez în IT Support la fabrica Haas din Banbury și e mult mai dinamică toată treaba, implică tot ce înseamnă partea tehnică a tuturor echipelor din companie. (...) Este o monitorizare continuă a tot ce înseamnă sistemele care țin monoposturile pe circuit. (...) Nu credeam că voi ajunge vreodată să lucrez în Formula 1", a spus Boceanu, potrivit sursei citate.
El e specializat pe business și IT, a făcut facultatea în Anglia și a decis să rămână acolo. Pasiunea pentru Formula 1 i-a fost insuflată de tatăl său, mare fan al lui Michael Schumacher.
Vlad Petrescu este unul dintre românii cu vechime în Formula 1, deși are doar 30 de ani. Din 2019, el este inginer la Mercedes AMG, este bucureștean și a plecat în Olanda pentru a studia ingineria aerospațială, iar apoi și-a continuat studiile la Londra. Tot acolo a avut șansa de a candida pentru un post la Mercedes.
Culmea este că, deși lucrează la Mercedes, Vlad Petrescu este fan Red Bull, după cum a mărturisit chiar el într-un interviu pentru Digisport. Petrescu contribuie la executarea unor piese din anumite subsisteme de pe motor, iar atunci când ceva cedează, sarcina sa este cum să conceapă acea piesă pentru a o face să devină mai fiabilă. El a lucrat la evacuare, admisie sau partea hidraulică, iar din primăvara lui 2021, se ocupă de pistoane, rulmenți și partea internă a motorului. Tânărul spune că Mercedes are 2.000 de angajați pentru echipa de Formula 1.
"Chiar dacă nu sunt implicat acolo (n.r.: în timpul cursei), rolul meu este să culeg toate informațiile după cursă și să mă gândesc la viitor, cum putem să îmbunătățim, cum putem să mai câștigăm 10 milisecunde pe tură. Cam aici intervine rolul meu, eu nu iau acele decizii critice pe moment", a spus Vlad Petrescu, potrivit sursei citate.
Pasiunea lui Vlad Petrescu pentru motoare a apărut încă din copilărie, iar în liceu, și-a făcut un fel de laborator în care a construit o mașină. De altfel, el a obținut și premii naționale la olimpiadele de robotică. Interesant este că Vlad Petrescu a reușit locul al doilea la un concurs organizat de Elon Musk. Se întâmpla în 2018, atunci când prototipul construit de el și de echipa sa, Hyperloop, a fost proiectat să atingă 500 de kilometri pe oră în zece secunde, într-un tub vidat de un kilometru.
Otmar Szafnauer, șeful lui Fernando Alonso și Sebastian Vettel
Tot la Mercedes, chiar șeful echipei, Toto Wolff, născut la Viena, are origini românești, în sensul că tatăl său este român, iar mama este poloneză.
Otmar Szafnauer (59 de ani), care a fost director la Alpine până la Grand Prix-ul Belgiei, din 2023, are și el origini românești. Szafnauer s-a născut dintr-o mamă de origine română și un tată american de origine germană, în Semlac, aceeași localitate arădeană în care s-a născut și fostul mare portar al Stelei, Helmut Duckadam.
Szafnauer a fost, practic, șeful foștilor campioni mondiali Fernando Alonso și Sebastian Vettel, la Alpine și Aston Martin. El a avut primele contacte cu Formula 1 în 1998, când lucra la BAR (British American Racing), după care a ajuns la Jordan și Force India.
Colin Kolles este alt oficial din Marele Circ, care are origini românești. Numele său de botez este Călin Colesnic și s-a născut la Timișoara. Stomatolog de profesie, Colin Kolles a fost la conducerea echipelor Jordan, Midland, Force India sau Hispania Racing F1. Kolles s-a stabilit în Germania în perioada comunistă și trăiește în Ingolstadt.
În ianuarie 2005, Kolles a ajuns în Formula 1, la Jordan. Pasiunea sa pentru sporturile cu motor provine din familia lui. Tatăl a fondat echipa de Vanwall Racing, care a concurat în Formula 3 germană, iar apoi în Formula Europeană. Pentru că este stomatolog, Colin Kolles chiar i-a făcut o intervenție chirurgicală pilotului Tiago Monteiro, înaintea Marelui Premiu al Turciei, din 2005. Ulterior, el l-a ajutat, într-o problemă similară, și pe pilotul Christijan Albers, la Marele Premiu al Franței, din 2006.
În iulie 2013, Călin Colesnic a fost protagonistul unui șantaj asupra șefului de la Mercedes, Toto Wolff, pe care l-a înregistrat făcând remarci negative despre managementului Mercedes. Însă cei doi și-au rezolvat problema în privat.
Românii sunt implicați în Formula 1 și finaciar. De exemplu, în ianuarie 2023, compania CryptoDATA Wispr a devenit sponsor al echipei Alfa Romeo, care se numește, din acest an, Stale F1 Kick Sauber.
O altă companie din România care activează în Formula 1 ca sponsor este Btdefender, care finanțează chiar Ferrari, din 2022. Directorul este Florin Talpeș. Acestea sunt singurele companii românești din Formula 1.