Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Facebook, folosit în cadrul unei operațiuni de "destabilizare" a guvernului Republicii Moldova

Facebook este din nou sub tirul criticilor pentru că a permis unui oligarh pro-rus să difuzeze reclame plătite pe platforma sa - chiar și după ce a fost sancționat - cu scopul de a destabiliza guvernul din Moldova.

Protestele antiguvernamentale

Ilan Șor, un politician de opoziție, a fost inclus pe lista de sancțiuni a guvernului american pentru că a încercat să submineze Moldova în numele Rusiei în octombrie 2022. În prezent, el trăiește în exil în Israel și este implicat într-un furt de un miliard de dolari din băncile moldovenești în 2014.

În anunțurile sale plătite pe Facebook, Ilan Șor încearcă frecvent să adune sprijin pentru protestele antiguvernamentale și o acuză de corupție pe Maia Sandu, președinta pro-occidentală a Republicii Moldova.

"Printre obiectivele acestei campanii se numără denigrarea Uniunii Europene, a planurilor de integrare europeană a Republicii Moldova și diminuarea rolului acestui război declanșat de Putin în criza economică și socială din Moldova", a explicat Valeriu Pașa, președintele organizației Watchdog Moldova.

Dar în 2021, moldovenii au ales un guvern pro-european după ani de zile în care politicienii aflați la putere au fost favorabili Rusiei. În iunie 2022, Moldova a primit statutul de candidat la UE, în aceeași zi cu Ucraina.

În calitate de persoană aflată sub incidența sancțiunilor, Șor nu are voie să se angajeze în nicio tranzacție financiară cu Facebook sau cu orice altă companie americană. Echipa sa a găsit o portiță de scăpare, cumpărând pagini de Facebook din alte țări, cum ar fi Vietnamul, și difuzând apoi reclame prin intermediul acestora, de exemplu.

O campanie de influență eficientă

Toamna trecută, Moldova a fost zguduită de o serie de proteste antiguvernamentale inițiate de Partidul Șor. Mii de oameni au ieșit pe străzile capitalei pentru a protesta împotriva creșterii prețurilor la energie.

Cele mai multe dintre reclame au fost în cele din urmă eliminate de Facebook, dar nu înainte de a fi vizionate de milioane de ori într-o țară mică, cu o populație de aproximativ 2,6 milioane de locuitori.

Potrivit lui Valeriu Pașa, reacția lentă a Meta (compania mamă a Facebook) a avut un impact negativ asupra opiniei publice.

"Vedem niște acțiuni din partea Meta, dar reacțiile sunt foarte lente și absolut ineficiente, pentru că impactul este făcut și toate aceste pagini și oamenii din spatele lor, încalcă în continuare propriile reguli ale Facebook. Meta nu face suficient pentru a combate toată această dezinformare, care are un impact foarte mare în Moldova", a declarat acesta pentru Euronews.

Răspunsul Meta

Meta a promis că va lua măsuri drastice împotriva acestor campanii de influență ca răspuns la războiul din Ucraina.

"Am înființat un centru de operațiuni speciale cu personal format din experți din întreaga companie, inclusiv vorbitori nativi de rusă și ucraineană, care monitorizează platforma 24 de ore din 24, ceea ce ne permite să răspundem la probleme în timp real", a scris compania într-un comunicat.

Dar nimic în actualizarea politicii lor nu menționează Moldova. Euronews a contactat Meta, iar un purtător de cuvânt a răspuns cu un comentariu.

"Am eliminat capacitatea acestui individ sancționat de a face publicitate în aplicațiile noastre atunci când a fost adăugat pe lista de sancțiuni a SUA. Ca răspuns, am detectat eforturile de a folosi alte pagini și conturi în încercarea de a-i amplifica conținutul. Le-am eliminat ca urmare a propriei noastre detecții interne și, de asemenea, a unor sesizări din partea societății civile din Moldova. Știm că actorii rău intenționați ca acesta sunt persistenți și continuăm să monitorizăm și să luăm măsuri", a declarat un purtător de cuvânt al Meta prin e-mail.

Între timp, ONG-urile din Moldova, cum ar fi Watchdog.md, pledează la Meta pentru mai multe resurse și personal pentru a monitoriza mai bine situația. La fel ca multe firme mari de tehnologie cu sediul în SUA, Meta a întâmpinat uneori dificultăți în moderarea conținutului în alte limbi decât engleza.

"Ceea ce cerem cu adevărat este cel puțin o persoană care să fie în contact cu ONG-urile independente din Moldova, vorbește română și rusă și care, de preferință, cunoaște un pic despre contextul regional pentru a ne ajuta să îmbunătățim mediul informațional pe Facebook. Meta nu este cea mai săracă companie din lume, așa că nu văd de ce nu ar putea angaja o persoană care să monitorizeze conținutul din Moldova", a declarat Valeriu Pașa.

 

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE