Trendurile vin si pleacă - dar stilul rămâne. Iar stilul personal va fi întotdeauna la modă. Haideți să vedem împreună care este diferența dintre acești termeni și cum ne putem crea un stil personal care sa nu iasă vreodată din modă. Am aflat împreună cu Luisa Balaban, manager de sustenabilitate în domeniul textilelor și formula matematică de care ne putem folosi pentru a afla adevărata valoare a unui produs.
Colecțiile de haine din centrele comerciale, schimbate mai des ca niciodată
Companiile de fast-fashion produc 52 de micro-colecții anual - adică una la săptămână, ne spune un studiu făcut anul acesta de The Times. Cele mai multe sunt inspirate din colecțiile marilor case de modă. Iar tinerii sunt entuziasmați de ideea de a putea achiziționa la preturi accesibile, ceea ce văd pe podium. Le cumpără și se mândresc cu ele pe rețelele de socializare. O săptămâna, maxim două. Cam cât durează ca magazinele să producă o altă colecție. Putem da vina și pe consumarism - o practică prin care consumatorul cumpără mai mult decât este necesar, evidentă în special în Vestul Europei si Statele Unite, unde obiceiul de consum este diferit față de cel românesc. Luisa Balaban a explicat acest fenomen.
„Este o diferență foarte mare între cele între cele două societăți (n. red – est și vest europeană). Aș putea spune că cea vest-europeană este mult mai axată pe consum și pe partea de rotire a produselor de uz casnic, de uz textil sau de orice alt fel mult mai rapidă, spre deosebire de societatea est-europeană și implicit românească unde aceste lucruri nu sunt doar mai greu de găsit dar sunt și probabil mai greu de cumpărat în anumit instanțe.”
Dar ceea ce vedem pe rețelele de socializare nu reflectă stilul personal, ci doar arată ce se poartă în acel moment - în acea săptămână. Stilul personal, pe de cealaltă parte este dobândit în ani de zile, și include piese care pot fi purtate ani la rând, în diferite combinații, la tot felul de ocazii. Specialiștii ne recomandă sa optăm pentru piese simple, care pot fi asortate între ele.
„Un stil urmeaza niște necesitați de bază si practic o garderobă bazată pe un stil personal, pe care ți-l dezvolți tu sau de care te inspiri, te va salva și te ajuta în orice situație. În momentul în care ceva (r. red. Articol vestimentar) este foarte bazat pe trend, vei reuși să-l folosești pentru o scurtă perioadă de timp, sansele sunt ca acel obiect să fie foarte diferit față de alte din garderobă și să nu reușești sa-l accesorizezi așa cum ai vrea, și să se vadă că este dintr-o colecție mai veche, sau diferită în foarte scurt timp”, a mai spus Luisa.
Hainele fast-fashion rezistă la aproximativ 40 de spălări
Foarte important este să alegem si piese calitative, din materiale rezistente. Studiile ne spun că hainele pe care le găsim în colecțiile menționate mai devreme, nu au o durată de viață prea lungă - aproximativ 40 de spălări - iar mai apoi ajung la coșul de gunoi - iar noi suntem nevoiți să mergem iar la mall, să dăm banii pe alte produse.
Cu toate acestea nu mulți tineri își permit produse calitative. Un nou studiu din Marea Britanie arată ca generația nouă nu-și permite sa investească în haine sustenabile și materiale reciclate - 96% dintre participanți au spus ca nu își permit astfel de articole, din cauza costului de viață ridicat. Peste jumătate au declarat ca prefera hainele ieftine chiar dacă și-ar dori să facă alegeri prietenoase cu mediul. Experții ne spun însă că acest lucru se va schimba, pe măsură ce companiile își vor extinde aceste colecții sustenabile.
„Studiul se referă în mod special la colecțiile marketate ca fiind sustenabile dintr-un anumit punct de vedere al retailerilor. Adică ceva care o fibra mai prețioasa, mai naturală, care are o certificare de reciclare sau de organic sau de un alt fel. Din păcate momentan aceste colecții sunt de nișa, mai mici decât colecția majora a comerciantului dar în aceiași măsură există o legislație europeană prin care va reglementa acest aspect si va pune o condiție comerciantului sa si extindă aceste colecții si să scadă prețul acestor produse”.
Formula matematică prin care putem afla adevărata valoare a unui produs
Chiar dacă prețul ridicat poate ne poate speria la început, există o formulă matematică de care ne putem ajuta, care ne oferă adevărata valoare a unui produs: prețul împărțit la numărul de purtări egal costul de purtare. Iar daca costul este mai mic dar si purtările sunt mai puține, automat costul de purtare va fi mai mare.
Haideți sa vedem un exemplu. O rochie cumpărata pe graba din mall, pentru un eveniment costă, de exemplu 120 de lei. O porți la eveniment, și să spunem încă o dată cu fetele în oraș. Faci pozele, le postezi pe rețele și o bagi în fundul dulapului după doar două purtări. Costul per purtare este așadar de 120/2 = 60 de lei.
Pe de cealaltă parte, cumperi o rochie simplă, cu o tăietura clasică, din bumbac organic, care poate fi purtată de mai multe ori, merge și cu sneakersi și cu tocuri, simplă sau cu diferite pulovere pe deasupra. O porți să spunem de 20 de ori. Costul per purtare este așadar de 120/20 adică de 6 lei - adică de 10 ori mai mic decât al produsul cumpărat din impuls, sau pe grabă.
„În momentul în care ne gândim la ceva care este coerent cu scopul pe care vrem sa-l îndeplinească acea piesa vestimentara, acel lucru ne va ajuta si buzunarul, în egală măsură”, a concluzionat Luisa.
Materialele calitative, reciclabile, sustenabile, ne ajută să tăiem din costuri - dăm mai mult, poate, la început, dar ne rezistă ani la rând iar costul final este mai mic. Tinerii sunt așadar îndemnați de specialiști să investească în piese calitative, care se mulează pe stilul personal - și să își amintească că articolele sustenabile sunt de cele mai multe ori făcute să reziste mai mult.
Trendurile se sting așadar adesea pe cat de repede s-au si aprins. Sigur daca ceva ne place cu adevărat, poate fi incorporat in garderoba - dar stilul personal este cel pe care il vom duce cu noi o viată întreagă.
Locație filmare: Moda More București