Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Dezvoltarea emoțională a copiilor, afectată de bullying. Părinții și profesorii sunt primii care pot face diferența dacă îi ascultă pe cei mici

Bullying-ul este o traumă care poate afecta profund dezvoltarea emoțională a copiilor. Părinții și profesorii sunt primii care pot face diferența dacă îi ascultă pe cei mici și acționează pentru ca ei să crească într-un mediu sigur. Cu sprijinul lor, fiecare copil poate învăța să se simtă în siguranță și să își construiască încrederea în sine. 

Discuțiile despre bullying îi ajută pe copii să identifice situațiile în care un coleg ar putea fi agresat. Peste 80% dintre elevi spun că au fost martorii unor astfel de situații și tocmai intervenția martorilor - potrivit specialiștilor - l-ar putea face pe agresor să renunțe. 

Tina, elevă: „Am învățat ce să fac în caz de bullying. Și dacă sunt martor și dacă sunt victimă. (Reporter: Și ce ar trebui să faci?) Ar trebui să anunț un adult. Profesor, doamna dirigintă sau un părinte și să iau măsuri.” 

Gabriel, elev: „Aș alege să spun la un profesor despre ce situație este și să se remedieze situația.” 

Vlad, elev: „Nu tre să aplici bullying și să nu dai afară pe un copil dintr-un grup și să nu-i jignești.”

Deși bullying-ul se petrece între copii în cele mai multe cazuri, responsabili pentru a combate fenomenul sunt adulții. Cei mici trebuie doar să aibă informațiile necesare.  

Florentina Ruiu, profesoară: „Am observat că în momentul în care discutăm despre asta, sau când participă la o astfel de activitate avem o serie de AHA-uri și se aprind niște beculețe. E foarte important să îi expunem unor astfel de contexte și unui astfel de conținut.” 

Ce efecte are bullying-ul asupra copiilor 

Experții spun că datele reale sunt mult mai grave. Deși numărul agresiunilor a crescut, mulți elevi încă nu raportează abuzul. Efectele bullying-ului pot să ducă de multe ori la anxietate sau depresie.

Invitată în cadrul emisiunii „Bună Dimineața, România!” de la Euronews România, Cristina Adam, manager de proiect la „Salvați Copiii”, a explicat care este situația actuală din școli și a evidențiat necesitatea unui mediu sigur pentru dezvoltarea sănătoasă a copiilor. 

Cristina Adam, manager de proiect la „Salvați Copiii”: „Părinții sunt primii, alături de cadrele didactice, care pot să vadă dacă un copil nu se simte bine la școală. Nu mai vrea să meargă la școală sau vine acasă cu hainele rupte, tot timpul aduce în discuție alte subiecte decât ce s-a întâmplat zi de zi și evită să povestească. Bullying-ul este doar vârful icebergului pentru că ne arată lipsa unor relații de încredere între copil și adult. În cazul în care un copil este victima bullyingului și are deja relații de încredere ori cu părintele ori cu cadrul didactic, atunci situațiile se rezolvă mult mai rapid pentru că el merge și vorbește de la primul incident. Atunci când nu găsește în jurul să o persoană cu care să relaționeze într-un mod pozitiv, cu care să aibă încredere, atunci se va simți singur, se va autoizola, dacă în grupul de prieteni nu își găsește un aliat, la fel se va izola și mai mult și atunci ajungem să vedem copii care suferă de depresie sau copii care au chiar gânduri suicidale.”  

Unul din doi elevi din România este victima actelor de umilire, amenințare sau chiar și violență fizică. În ultimul an, cazurile de bullying din țara nostră au crescut. De la 7.700 la aproape 11.000.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE