Cu toții am auzit de VAR, sistemul de asistență video folosit de arbitri pentru a verifica și corecta deciziile din timpul unui meci de fotbal. Însă la Campionatul Mondial din Qatar, FIFA a introdus o altă inovație - tehnologia semiautomată pentru ofsaid. Are rolul de a ajuta echipa de arbitri să nu greșească atunci când vine vorba despre eventuale poziții afară din joc.
A fost nevoie de o decizie asistată de tehnologie chiar la primul meci de la acest Mondial, Qatar-Ecuador. Golul marcat în minutul 3 de atacantul sud-american Enner Valencia a fost anulat de arbitru, după ce noul sistem a arătat că unul dintre jucătorii Ecuadorului era în ofsaid în timpul fazei care s-a terminat cu mingea introdusă în poarta gazdelor.
Cum funcționează tehnologia semiautomată pentru ofsaid
Tehnologia se bazează pe urmărirea mânilor și picioarelor jucătorilor şi furnizează arbitrajului video (VAR) informaţiile.
Sistemul utilizează 12 camere de urmărire dedicate, montate sub acoperișul stadionului – cu focs pe minge - până la 29 de puncte de date pentru fiecăre jucător în parte, de câte 50 de ori pe secundă, explică FIFA.
De asemenea, mingea oficială a Cupei Mondiale din Qatar oferă un alt element-cheie pentru detectarea pozițiilor de ofsaid. În interior are un senzor care trimite date despre balonul de joc de 500 de ori pe secundă. Ce face, de fapt: permite detectarea foarte precisă a momentului și locului în care a fost atinsă mingea.
Prin combinarea datelor de urmărire a jucătorilor și a celor venite de la minge și cu ajutorul inteligenței artificiale, noua tehnologie trimite o alertă automată de ofsaid oficialilor de meci din camera VAR.
Înainte de a informa arbitrul de pe teren, oficialii VAR validează decizia propusă prin verificarea manuală a punctului de lovitură selectat automat și a liniei de ofsaid, create automat.
Odată confirmat verdictul VAR și transformat în decizie de central, informațiile folosite generează o animație 3D, care arată exact poziția celor implicați în fază, în momentul în care a fost jucată mingea. Ulterior, animația este trimisă către ecranele de pe stadion și pusă la dispoziția broadcasterului.
Semi-automated offside technology to be used at FIFA World Cup 2022™. System provides an automated offside alert to the video match officials team. 3D animation improves communication to in-stadium fans and television viewers.
— FIFA Media (@fifamedia) July 1, 2022
👉 https://t.co/sSWofZErPK#FootballTechnology pic.twitter.com/D1e0ZrBvVb
Fostul mare arbitru și actualul șef al acestora, în forul mondial, Pierluigi Collina, este un susținător ardent al tehnologiei.
„Este foarte importantă şi folositoare, atât în pregătirea meciului, cât şi în luarea de decizii în timpul meciurilor. Într-o fază de ofsaid, decizia se ia după ce sunt analizate nu numai poziţiile jucătorilor, dar şi implicarea lor în mişcare. Tehnologia, azi sau mâine, poate desena o linie dar evaluarea interferenţei în joc rămâne în mâinile arbitrului”, a spus Collina.
Tehnologia semiautomată pentru ofsaid a fost folosită pentru prima dată la Cupa Arabă din 2021, desfășurată tot în Qatar. Ea a mai fost testată la Campionatul European de fotbal feminin și la Supercupa Europei, dintre Real Madrid și Eintracht Frankfurt.