O frântură din viața unui copil cu autism. Asta pot experimenta elevii și profesorii din opt școli din județul Iași, unde au loc ateliere de conștientizare a acestei grave afecțiuni. Cu ajutorul unor ochelari și a unor căști, elevii, părinții și profesorii trec printr-un labirint senzorial, pentru a înțelege cum percepe un copil cu autism mediul înconjurător. Unul din 54 de copii are o tulburare din spectrul autist, iar astfel de ateliere îi pot ajuta să fie mai bine înțeleși și integrați.
Imagine distorsionată, mult zgomot, nesiguranță, agitație sunt câteva dintre stările prin care trece un copil cu autism. La Școala Gimnazială din comuna Valea Lupului, județul Iași, elevii primesc ochelari care distorsionează imaginea și căști în care se aud tot felul de zgomote, în cadrul unui experiment care durează două minute.
Teodor-George, elev: „La un moment dat, nu știam pe unde să merg și atingeam unele lucruri pe jos și mă speriasem. Uneori, nu auzeam ce întrebări mi se punea. La prima întrebare am răspuns clar, doar că nu o auzeam. Auzeam mașini, zgomote de mașini, oameni care strigau.”
Matei, elev: „A fost o experiență mai interesantă, pentru că a fost greu și, nu știu, când mergi, când vezi, vezi foarte...totul amestecat, sunetele le auzi foarte mari, înalte și nu te poți concentra pe nimic.”
Și părinții, ai căror copii au colegi cu autism, au experimentat labirintul.
Corina Farcaș, părinte: „Noi suntem cei care trebuie să facă un pas către ei. Ei deja fac un pas către noi. Uitați, suntem într-o școală publică. Ei sunt aici, între noi. Ce facem noi ca să ne uităm la ei? Să îi privim în ochi, măcar, nu să înțelegem că avem acest context, în care măcar un pic putem să îi înțelegem, dar să nu îi mai respingem, să nu îi mai negăm.”
Unul din 54 de copii este cu spectru autism
Unul din 54 de copii este cu spectru autism. E imposibil ca ceilalți copii, adulți să își imagineze prin ce trec persoanele cu autism, însă important e să învețe cum să empatizeze și asta fac la școala din comuna Valea Lupului, județul Iași, unde sunt aproximativ zece elevi cu autism integrați.
Petronela Petrea, directorul școlii gimnaziale Valea Lupului, Iași: „Noi ne străduim în școală să îi cunoaștem mai bine, să știm prin ce trăiesc, să adaptăm învățarea la nevoile lor și cred că fiecare ar trebui să știe că orice copil este unic și minunat în unicitatea lui.”
Atelierul menit să creeze o punte de legătură între copiii cu autism și colegii sau profesorii lor este creat de Asociația Zbor de Fluturi. Pentru ca activitatea să fie relevantă și să aibă impact atelierele au loc în școli unde sunt copii cu autism.
Andra Fedor, vicepreședintele Asociației Zbor de Fluturi: „Ne dorim să exersăm un pic empatia, să îi aducem împreună, să arătăm puțin despre ce înseamnă autismul și să nu lăsăm doar așa, ca o parte invizibilă a societății noastre. Este foarte mare nevoie ca din partea școlii și a profesorului să existe această deschidere de a adapta puțin clasa, de a fi atent la mediu.”
Astfel de ateliere au loc în opt școli din județul Iași. În România, sunt 558.000 de oameni care se luptă cu autismul, aici fiind incluși și membrii familiilor celor diagnosticați cu autism.