Aceasta a fost întrebarea lansată azi de emisiunea Euroeducația către invitații din platou: Elisabeta Moraru, country director Google România, Alin Chiriac, fondator Asociația Adfaber și Letiția Soare, elevă la Colegiul Național de Informatică ”Tudor Vianu” și voluntar Adfaber.
21% dintre fetele din România studiază informatica
Accesul fetelor în domeniul IT este în continuare mai mic decât în alte state europene. Nu stăm chiar foarte rău în comparație cu celelalte state ale Uniunii Europene, așa cum ne-am obișnuit, dar e loc și nevoie de mai bine.
21% dintre fetele din România studiază informatica, față de 28% în Spania, de exemplu. De aceea, asociația Adfaber a lansat proiectul The Girls Code, parte din inițiativa Breaking Barriers.
Evenimentul a plecat de la raportul Google, prezentat în luna iunie, din care am aflat și motivele care le împiedică pe fete să aleagă educația STEM, fie ca materie școlară, fie pentru o viitoare carieră universitară. Panelul de vorbitori a adus împreună toți factorii decizionali, care pot schimba procentele actuale. Iar planurile sunt serioase, atât din partea autorităților din domeniu, cât și a partenerilor din mediul privat.
”Programul își propune să spargă stereotipuri”
Alin Chiriac, fondator Asociația Adfaber: Programul își propune să spargă aceste stereotipuri, cum că fetele sunt mai puțin bune decât băieții în domeniul IT, cum că trebuie să se orienteze către alte domenii, cum că IT-ul este un domeniu al bărbaților. Încercăm să spargem aceste stereotipuri, în primul rând, în mintea elevelor, dar și în mintea părinților. În medii defavorizate sau în provincie, încă îi direcționează pe copii către o meserie.
Noi am dori să le deschidem ochii la cât de multe oportunități oferă tehnologia astăzi și, indiferent ce alegi, cât de prezentă este tehnologia în aceste domenii.
”În România, există un procent mare de femei care lucrează în domeniul IT&C”
Elisabeta Moraru, country director Google România: Dacă ne uităm peste 15 ani, meseriile de acum, într-o măsură amplă, e posibil să nu mai existe în aceeași formă. Uniunea Europeană a decis că zona de competențe digitale devine la fel de importantă ca abilitate, precum capacitatea de a citi, de a înțelege un text și de a face calcule.
În momentul acela, ea devine o abilitate primară pentru un potențial angajat al viitorului. Poate chiar al prezentului. Este un motiv principal pentru care ne-am implicat.
În România, există un procent mare de femei care lucrează în domeniul IT&C, un pic peste media europeană. Ceea ce ne bucură și poate e o moștenire pe care nu am bănui-o că o avem din trecutul nostru. Aflam chiar ieri că 41% din studentele de la Politehnică sunt viitoare profesioniste. Este foarte bine.