Începând cu data de 5 iulie 2024, Uniunea Europeană a oficializat impunerea de taxe mărite pentru mașinile electrice fabricate în China (BEV), cu valori cuprinse între 17% și 36,3%. Între timp, Comisia Europeană a redus semnificativ taxa de import pentru vehiculele Tesla fabricate în China.
Această taxă este acum de 9%, în scădere față de 20,8%, atât cât era până acum. Noul plan de taxare a mașinilor Tesla va fi supus aprobării de către majoritatea celor 27 de state membre UE înainte de data de 31 octombrie. Dacă vor fi aprobate, noile tarife vor rămâne în vigoare pentru următorii cinci ani, ceea ce ar putea duce la creșterea vânzărilor Tesla în UE.
Comisia Europeană reduce taxele pentru mașinile Tesla fabricate în China
Momentan, exporturile de vehicule electrice din China către UE au înregistrat o scădere bruscă drept răspuns la mărirea tarifelor, din urmă cu o lună, care a venit pe fondul unui studiu care a concluzionat că subvențiile pe care le primesc companiile chineze de la statul chinez sunt "incorecte și inechitabile".
Înainte de aplicarea acestor măsuri, mașinile electrice care provin din China erau taxate cu 10%.
Această nouă decizie privind mașinile Tesla vine după o cerere a companiei americane, care a dorit o "evaluare individuală" pentru vehiculele electrice fabricate în China. După o investigație, Comisia Europeană a constat că Tesla a primit mai puține subvenții de la guvernul chinez decât cele estimate inițial.
În ceea ce-i privește pe ceilalți constructori de mașini electrice, Uniunea Europeană consideră că subvențiile acordate de Beijing acestei industrii ar cauza "prejudicii materiale" producătorilor de automobile din UE.
În ceea ce privește Tesla, constructorul auto din SUA a beneficiat, în primul rând, de livrările de baterii sub valoarea pieței, precum și de reducerile avantajoase în utilizarea terenurilor, dar și de impozitele pe venit diferite pentru exportatorii din China.
Odată cu măsurile aplicate constructorului Tesa, UE a revizuit și taxele pentru alți producători. Cele mai mari taxe le vor plăti chinezii de la SAIC Morot, adică 36,3%. Geely va plăti 19,3%, iar BYD va achita 17%. Toate aceste valori sunt ușor mai mici decât propunerile anterioare.
În plus, constructorii chinezi de vehicule electrice care au cooperat în investigația făcută de UE au primit tarife mai mici în noua propunere, cu 21,3% pentru Dongfeng Motor Group și Nio. Iar cei care nu au cooperat vor avea o taxare de 36,3%.
Beijingul critică decizia UE de taxare suplimentară a mașinilor electrice chineze
China se opune ferm deciziei și și-a exprimat "profunda îngrijorare", argumentând că nu există dovezi suficiente că importurile chineze de vehicule electrice au cauzat "prejudicii materiale substanțiale" producătorilor de mașini din UE.
Ministerul chinez al Comerțului a răspuns și a spus că hotărârea UE se bazează pe "fapte determinate unilateral din partea UE, nu pe fapte convenite de comun acord".
Potrivit Dataforce, înmatriculările pentru vehiculele electrice fabricate în China, cum ar fi BYD și MG, au scăzut cu 45% în iulie. Asociația Chineză pentru Autoturisme (CPCA) a spus că exporturile de vehicule NEV, inclusiv vehicule pur electrice (EV) și mașini hibride plug-in au scăzut cu 15,2% în iunie față de luna mai.
În ceea ce privește exporturile de vehicule electrice Tesla produse în China și trimise către UE, ele au scăzut la cel mai mic nivel după cel din al treilea trimestru al anului 2022.
Într-un alt raport, Camera de Comerț din China a arătat că exporturile de vehicule electrice ale Chinei către UE au scăzut cu 30% într-un an. În prima jumătate a lui 2024, ele au scăzut cu 14,6% față de perioada similară din 2023, iar această scădere este pusă pe seama tarifelor suplimentare ale UE pentru vehiculele electrice fabricate în China.
Cu toate acestea, cel mai bine vândut brand chinezesc, BYD, a rezistat, iar per total, cota sa de piață pe piața de vehicule electrice din UE a crescut la 8,5% în iulie. BYD a devenit un rival global al Tesla și chiar a depășit Tesla, devenind cel mai mare vânzător de vehicule electrice din lume în ultimul trimestru al anului 2023.
În comparație cu alți producători chinezi de vehicule electrice, BYD se confruntă cu cel mai mic tarif din UE. Producătorul auto chinez anticipează că unele dintre modelele sale vor obține în continuare profituri mai mari în UE, comparativ cu China, chiar și după ce vor fi impuse noile tarife.
BYD vinde mașini în Europa la aproape dublul prețului din China, dar avantajul tehnologic pe care îl are BYD îi permite să reducă costurile cu până la 20%. Cel mai mare vânzător de vehicule electrice din China intenționează să lanseze, anul viitor, în Europa, cel mai accesibil model al său, Seagull.
ING a remarcat că vehiculele electrice din Europa rămân prea scumpe pentru consumatorii medii.
"Obiectivul UE, de a elimina treptat vehiculele ICE până în 2035, se confruntă deja cu provocări. Cota de piață a vehiculelor electrice cu baterii a scăzut de la 14,5% în 2023, la 12% în primele patru luni ale anului 2024.
Taxele suplimentare pentru vehiculele electrice din China ar putea întârzia disponibilitatea unei game mai largi de vehicule electrice mai accesibile în Europa. Prețurile medii de vânzare cu amănuntul a vehiculelor electrice în China sunt semnificativ mai mici decât în Europa. De exemplu, în Germania, MG4 de la SAIC costă 34.900 de euro, în timp ce în China costă 109.800 de yuani (13.917 de euro). Cu toate acestea, este sub prețul mediu de achiziție al unui vehicul electric în Europa, deoarece majoritatea mașinilor vândute în Europa sunt încă modele premium. Măsurile propuse de UE ar face vehiculele electrice și mai scumpe și mai puțin accesibile pentru consumatorii europeni", se arată în raportul ING, citat de Euronews.