Centura Capitalei la care se lucrează de peste 20 de ani „și-a pierdut valabilitatea” înainte de a fi gata, spun reprezentanții companiei de drumuri. Oficialii atrag atenția că scopul initial nu mai este ancorat în realitate. Dezvoltarea imobiliară rapidă a transformat Centura într-un simplu bulevard.
În 2024, Centura Capitalei e un drum aglomerat cu ambuteiaje din ce în ce mai dese și cu timpi enormi pierduți în trafic. Un drum cu probleme serioase de infrastructură despre care responsabilii spun că nici nu mai corespunde realităților existente.
Cristian Popa, jurnalist Euronews România: „Un exemplu elocvent îl găsim aici în Pipera unde dezvoltatorul lucrează intens la 10 blocuri, care urmează să fie predate viitorilor proprietari în curând. Se lucrează intens în mai multe locuri ale Capitalei chiar la câțiva metri de Centura Bucureștiului, centură despre care mulți spun că nu își mai îndeplinește rolul.”
De la Nord la Sud, Centura Capitalei este străjuită de tot mai multe blocuri.
Dan Trifu, președinte Eco Civica: „Am insistat să nu mai existe aceste sensuri giratorii pe o șosea de centură, pentru că nu este normal ca un asemenea trafic să îl oprești într-un sens giratoriu, ci să se facă pasajele corespunzătoare. Produce o poluare foarte mare în zonele respective. Avem mii și zeci de mii de mașini care stau în cozi nesfârșite, iar cantitatea de emisii este foarte mare”.
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei de Drumuri: „Este evident că actuala Centură a Capitalei nu se mai comportă ca un drum național! Dacă este să privim specificul ei, este similar cu un bulevard din București sau din marile orașe.
Practic, orice am face, oricât am încerca să îmbunătățim parametrii acestui drum național, acestei centuri a Bucureștiului la profil de drum național, niciodată nu vom reuși să îl facem la fel de eficient ca un Drum Național care se desfășoară în afara localităților”.
Situația are și avantaje.
Dan Trifu, președinte Eco Civica: „Are un avantaj major pentru că este paralelă cu calea ferată de centură și de aceea propunem ca în gândirea celor care proiectează să se producă parcări în zonele respective, să se realizeze trecerile necesare către viitoarele stații de tren sau metrou ușor care se preconizează că vor circula în zona respectivă.
Este clar, șoseaua de centură va interconecta în mod direct tot ce înseamnă Bucureștiul actual de județul Ilfov.”
Ce măsuri vor să ia autoritățile pentru a preveni blocajele în trafic
Deocamdată, pe multe porțiuni circulația se desfășoară ca pe un drum de cartier, cu o singură bandă pe sens.
Șofer de camion: „Aici ar trebui lărgită la patru benzi, asta este problema de la Pantelimon chiar până aici. Este balamuc!”
Probleme de trafic se vor muta spre A0, iar pentru evitarea ambuteiajelor intrările și ieșirile din Capitală vor fi regândite, promite conducerea Companiei Naționale de Drumuri.
Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei de Drumuri: „Sunt planuri pentru A1, A2, A3, pe anumite sectoare să le extindem, să le adăugăm câte o bandă tocmai pentru a încerca să facem aceste autostrăzi să gestioneze cât mai bine traficul în creștere.”
Un astfel de scenariu poate fi pus în practică nu mai devreme de cinci ani.