Președintele Rusiei, Vladimir Putin, a semnat marți un decret care modifică doctrina nucleară a țării. Potrivit acestui decret, se urmărește prevenirea agresiunii împotriva Federației Ruse și/sau a aliaților săi prin utilizarea întregului potențial militar, inclusiv arme nucleare, având un caracter defensiv.
„3. Politica națională a Federației Ruse în domeniul descurajării nucleare (denumită în continuare „politica națională în domeniul descurajării nucleare”) reprezintă un ansamblu coordonat, bazat pe un concept unitar, de măsuri politice, militare, tehnice, diplomatice, economice, informaționale și altele, desfășurate cu sprijinul forței și mijloacelor de descurajare nucleară, în scopul prevenirii agresiunii împotriva Federației Ruse și/sau a aliaților săi.
4. Politica națională în domeniul descurajării nucleare este de natură defensivă, orientată spre menținerea capacităților nucleare la un nivel suficient pentru asigurarea securității naționale a Federației Ruse”, se arată în document.
Documentul recunoaște faptul că armele nucleare reprezintă un element de ultim resort, fiind „o măsură extremă și forțată”: „5. Federația Rusă consideră armele nucleare un mijloc de descurajare, utilizarea cărora reprezintă o măsură extremă și forțată, și depune toate eforturile necesare pentru reducerea amenințării nucleare și prevenirea deteriorării relațiilor interstatale, care ar putea declanșa conflicte, inclusiv nucleare”, se arată în document.
Esența descurajării nucleare
Documentul precizează că orice atac asupra Rusiei, realizat de un stat non-nuclear, dar cu sprijinul unei puteri nucleare, va fi considerat „un atac comun”. În acest caz, Moscova își rezervă dreptul de a lansa un contraatac nuclear.
„9. Federația Rusă realizează descurajarea nucleară în raport cu un potențial adversar, care poate fi reprezentat de state individuale sau de coaliții militare (blocuri, alianțe) care percep Federația Rusă ca pe un adversar potențial și care posedă arme nucleare și/sau alte tipuri de arme de distrugere în masă sau un potențial semnificativ de luptă cu destinație generală. Descurajarea nucleară este realizată și în raport cu alte state care oferă sprijin unor astfel de adversari prin intermediul capacităților lor.
---
...teritoriu, spațiul aerian și/sau maritim și resursele pentru pregătirea și realizarea unei agresiuni împotriva Federației Ruse.
10. Agresiunea oricărui stat care face parte dintr-o coaliție militară (bloc, alianță) împotriva Federației Ruse și/sau a aliaților săi este considerată o agresiune a acestei coaliții (bloc, alianță) în ansamblu.
11. Agresiunea împotriva Federației Ruse și/sau a aliaților săi din partea unui stat non-nuclear cu participarea sau sprijinul unui stat nuclear este considerată o agresiune comună”, se arată în document.
Totodată, în document găsim o înșiruire de scenarii care, în viziunea decidenților politici de la Kremlin pot escalada în amenințări directe împotriva Federației Ruse și care, astfel, ar necesita contracarare prin descurajare nucleară. În viziunea Rusiei, descurajarea nucleară este necesară și în cazul unui adversar care dezvoltă sisteme și mijloace de apărare antirachetă, dar și în cazul în care s-ar amplasa pe teritoriul statelor non-nucleare arme nucleare și mijloace de livrare a acestor arme. De pildă amplasarea de bombardiere strategice, capabile să livreze arme nucleare, pe teritoriul unui stat est european ar necesita, în viziunea Kremlinului, descurajare nucleară.
Totodată se precizează că extinderea coalițiilor militare existente (precum NATO) care ar conduce la apropierea infrastructurii lor militare de granițele Federației Ruse ar necesita de asemenea descurajare nucleară. De asemenea, Kremlinul consideră o amenințare și planificarea și desfășurarea exercițiilor militare de mare amploare în apropierea granițelor Federației Ruse. Cu alte cuvinte, vorbim despre o extindere dramatică a gamei de scenarii în care Rusia poate folosi descurajarea nucleară.
„15. Principalele pericole militare care, în funcție de circumstanțele politico-militare și strategice, pot escalada în amenințări militare directe împotriva Federației Ruse (amenințări de agresiune) și care necesită contracarare prin descurajare nucleară sunt:
a) prezența unui potențial adversar dotat cu arme nucleare și/sau alte tipuri de arme de distrugere în masă, care pot fi utilizate împotriva Federației Ruse și/sau a aliaților săi, precum și mijloacele de livrare a acestor arme;
b) prezența unui potențial adversar și dezvoltarea de sisteme și mijloace de apărare antirachetă, rachete de croazieră de rază medie și scurtă, arme hipersonice, drone de atac, arme energetice direcționate și alte tipuri de arme care pot fi utilizate împotriva Federației Ruse.
---
**v)** amplasarea de către un potențial adversar pe teritoriile adiacente Federației Ruse și aliaților săi sau în apele maritime din apropiere a grupurilor de forțe destinate utilizării generale, care includ mijloace de livrare a armelor nucleare și/sau infrastructură militară care facilitează utilizarea acestora;
**g)** crearea și amplasarea în spațiu de către un potențial adversar a mijloacelor de apărare antirachetă și de combatere a sateliților, precum și a altor sisteme ofensive;
**d)** amplasarea pe teritoriul statelor non-nucleare a armelor nucleare și a mijloacelor lor de livrare;
**e)** crearea de noi coaliții militare (blocuri, alianțe) sau extinderea celor existente, ceea ce conduce la apropierea infrastructurii lor militare de granițele Federației Ruse;
**j)** acțiuni ale unui potențial adversar care vizează izolarea unei părți a teritoriului Federației Ruse, inclusiv blocarea accesului la căile de transport vitale;
**z)** acțiuni ale unui potențial adversar care vizează afectarea (distrugerea, avarierea) obiectivelor ecologic periculoase din Federația Rusă, care pot conduce la dezastre tehnologice, ecologice sau sociale;
**i)** planificarea și desfășurarea de către un potențial adversar a exercițiilor militare de mare amploare în apropierea granițelor Federației Ruse;
**k)** răspândirea necontrolată a armelor de distrugere în masă, a mijloacelor lor de livrare, a tehnologiilor și echipamentelor pentru producerea acestora”, se arată în document.
Condiții de utilizare a armelor nucleare
Documentul detaliază și scenariile în care Rusia poate răspunde cu un atac nuclear. Astfel chiar și o agresiune împotriva Federației Ruse și/sau a Republicii Belarus, prin utilizarea armelor convenționale, care creează o amenințare critică la adresa suveranității și/sau integrității teritoriale poate primi un răspuns nuclear.
„18. Federația Rusă își rezervă dreptul de a utiliza arme nucleare* ca răspuns la utilizarea împotriva sa și/sau a aliaților săi a armelor nucleare și/sau altor tipuri de arme de distrugere în masă, precum și în cazul unei agresiuni împotriva Federației Ruse și/sau a Republicii Belarus ca parte a Statului Uniunii, prin utilizarea armelor convenționale, care creează o amenințare critică la adresa suveranității și/sau integrității teritoriale.
*19. Condițiile care determină posibilitatea utilizării armelor nucleare de către Federația Rusă sunt:*
*g)* agresiune împotriva Federației Ruse și/sau a Republicii Belarus ca parte a Statului Uniunii, prin utilizarea armelor convenționale, care creează o amenințare critică la adresa suveranității și/sau integrității teritoriale;
*d)* obținerea informațiilor fiabile despre lansarea sau desfășurarea masivă a mijloacelor de atac aerian-spațial (avioane strategice și tactice, rachete de croazieră, hipersonice și alte aparate de zbor) și traversarea graniței de stat a Federației Ruse de către acestea.
*20. Decizia privind utilizarea armelor nucleare este luată de către Președintele Federației Ruse.*”, se mai arată în document.