Președintele interimar al USR, Cătălin Drulă, a declarat la Euronews România că măsura de compensare cu 50 de bani pe litru de carburant, adoptată de Guvern joi, este o schemă complicată, târzie, cu impact mic și profund antieconomică. Liderul USR a mai spus că, în acest moment, inflația mușcă din venituri. Iar în acest sens, trebuie reduse cheltuielile statului și există locuri de unde politicienii pot tăia din cheltuieli.
”În loc să aplice o soluție simplă pe care le-o punem pe masă de 6 luni – reducerea TVA –, o soluție care se vedea imediat, mecanic, în preț, Guvernul a inventat o schemă complicată pentru cei care vând carburant. Este o chestiune antieconomică. Este complicată, târzie, cu impact mic.
Noi aveam o soluție simplă – reducerea TVA de la 19% la 5%, pe o perioadă limitată de timp, cât sunt prețurile mari, care are un impact dublu – un leu la prețul actual. Am fost la benzinărie pentru a face calculul. Impactul fix dublu se aplică direct pe bon la consumatorul final. Nu mai trebuie să ia statul bani și să dea înapoi”, a declarat fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă.
Ce se poate face pentru a tempera inflația?
Potrivit lui Cătălin Drulă, Guvernul trebuie să umble la cheltuielile din banul public. Acesta a precizat că guvernarea PSD-PNL este extrem de neatentă cu banul public, iar dacă alte state din UE vor trece mai ușor peste aceste vremuri, în România inflația va aduce multă suferință socială.
”Inflația mușcă din venituri. Trebuie reduse cheltuielile statului. Există locuri de unde să se taie din cheltuieli.
Am văzut la Transporturi. Anul trecut, am aplicat o strategie de a fi economi cu banul public cât am fost acolo și am văzut rezultatul. Am reușit să reducem pierderi și să ducem pe profit companii de stat, precum CFR marfă. Dacă vrei să găsești aceste economii, le găsești. Dacă vrei să consideri că aparatul de stat este ceva de care nu te poți atinge, trebuie să găsești continuu bani.
Dar cel mai rău este că ne împrumutăm foarte mult. Ne împrumutăm la 1.000 de euro pe secundă. Iar banii ăștia sunt bani care alimentează inflația. O declară și Guvernatorul BNR, care a spus că BNR face ce poate – ridică rata de dobândă, un lucru dureros, pentru că creditele sunt mai scumpe, economia se frânează. Dar dacă Guvernul nu reduce cheltuielile și nu închide bugetul, apasă pe inflație. Și ajungem în situația nenorocită pentru economie. N-ai nici creștere economică, ai și inflație. Ai și șomaj, ai și prețuri mari. Aceste mici măsuri în al douăsprezecelea ceas nu fac nimic din a schimba structural situația.
Inflația este generalizată. A crescut rata la dobânzi. Ne-a găsit criza într-o situație nesustenabilă a finanțelor publice, a venit pandemia, iar acum această criză ne-a găsit în situația cea mai vulnerabilă din UE. Alții vor trece mai ușor, la noi, va însemna foarte multă suferință socială", a întărit Cătălin Drulă
Guvernarea PSD-PNL este extrem de neatentă cu banul public, a mai completat liderul USR. Dar cum ar fi fost USR la Guvernare în fața acestor realități?
”În primul rând am luat în calcul reducerea cheltuielilor statului. Spre exemplu, CFR Călători, aflată într-o situație dificilă, nu mergea lumea cu trenul anul trecut, în ianuarie-februarie, aveam prăbușire pe cifra călătorilor. Am avut bugetate 300 de milioane pierderi, s-a terminat cu 200 de milioane. Anul acesta, bugetul e construit pe 600 milioane pierderi. Într-un an mai buni. Pe toate companiile, s-au umflat bugetele, se cresc salariile, se angajează mai mult decât e nevoie, că trebuie pentru clientela de partid. Poți discuta despre a cere mai mulți bani, când ești credibil și oferi ceva”, a conchis fostul ministru al Transporturilor.