Pandemia de COVID-19 i-a făcut pe oameni să dorească să meargă mai mult pe jos. Tocmai de aceea, în marile orașe s-a văzut o încercare tot mai mare de a crea medii care să favorizeze mersul pe jos.
De la fondul de urgență de două miliarde de lire sterline al guvernului britanic pentru mobilitate activă până la interzicerea mașinilor pe anumite străzi centrale din New York, în timpul pandemiei s-a văzut cum marile centre urbane din întreaga lume au realocat spațiu pentru pietoni. Scopul nu a fost doar distanțarea social, ci și încurajarea de a petrece mai mult timp în aer liber.
În cursul anului 2020, în Anglia, kilometrii parcurși pe jos pe an de persoană au crescut cu 7% și au ajuns la 354 de kilometri, cele mai ridicate niveluri din 2002, potrivit statisticilor oficiale ale Departamentului pentru Transporturi.
Cu toate acestea, chiar și înainte de începutul pandemiei, politicile urbane în direcția unor sisteme de transport mai durabile aveau deja loc la nivel global, ca parte a abordării unei serii de provocări uriașe cu care se confruntă orașele.
Transportul, responsabil pentru 21% din emisiile de gaze
Orașele contribuie cu 70% la emisiile de gaze cu efect de seră la nivel mondial, transportul fiind responsabil pentru 21% din acestea. Trecerea la mersul pe jos și mersul cu bicicleta poate reduce drastic emisiile și reprezintă cea mai rapidă și eficientă modalitate de decarbonizare a transporturilor.
Există deja o mulțime de exemple de centre urbane majore din întreaga lume care încurajează locuitorii să meargă mai mult pe jos, investind în programe ambițioase de deplasare pe jos.
Acesta este cazul întineririi districtului Civic District din Singapore, proiectat pentru a-i aduce pe oameni mai aproape de apă.
În Barcelona, proiectul Superblock a creat o zonă de nouă blocuri închise circulației. Au fost create căi de acces pietonale prietenoase și zone largi de spații verzi.
Mai multe orașe europene, precum Londra, Freiburg și Milano, care se mândresc cu sisteme eficiente de transport public, se concentrează, de asemenea, pe strategii ambițioase pentru a transforma centrele istorice în centre fără mașini.