Primăria Capitalei nu folosește eficient banii proveniți din taxele speciale pentru promovare turistică, asta spun specialiștii din industria ospitalității. Municipalitatea nu are nici măcar o entitate care să gestioneze sumele de bani provenite de la turiști și prin care să inițieze strategii de promovare a Bucureștiului. În prezent, turiștii care se cazează în Capitală plătesc o taxă de promovare turistică de 2% din prețul de cazare al fiecărei nopți de sejur.
Dragoș Anastasiu, președintele unei companii de turism: Eu nu mă uit la procentul ăsta, mă uit la ce facem cu banii respectivi. Până acum spun așa: și dacă a fost 0,5%, degeaba a fost, mai bine era 0%. Mai bine rămâneau banii la hotelieri, pentru că în felul ăsta, făcea fiecare hotel ceva.
Primăria Capitalei a precizat pentru Euronews că anul trecut s-au strâns aproape 4,5 milioane de lei din taxele de promovare plătite de turiști. Asta în condițiile în care taxa era de 0,5% din prețul de cazare pe noapte. Din acești bani, municipalitatea a investit, printre altele, în târgul de Crăciun, programul artistic ”Străzi deschise” sau în participarea la Târgul de Turism de la Varșovia.
Specialiștii din industria ospitalității spun însă că aceste fonduri ar trebui investite în materiale de promovare care să aducă mai mulți turiști străini în București.
Dragoș Anastasiu, președintele unei companii de turism: În primul rând, mi-aș dori să fie atrași de București. Asta e prima chestiune. Dacă nu vin aici, nu văd nimic. Asta e problema noastră. Nu ce arătăm, ci că nu vine nimeni. Adică vin foarte puțini, iar cei care vin, vin pe business. Avem nevoie de vehiculul prin care se face investiția în promovarea turismului, entitatea respectivă. Care poate să fie, teoretic primăria, dacă ar avea oameni care sunt capabili să facă acest lucru sau o organizație de management care este un parteneriat public privat.
Nici măcar atunci când ajung în București, turiștii nu au parte de informații despre oraș
În pasajul de la stația de metrou Universitate este singurul infopoint dedicat turiștilor. Practic, de aici oamenii pot afla informații despre obiectivele turistice, dar și alte detalii care îi pot ajuta să își gestioneze timpul mai bine în capitală. Din păcate, municipalitatea nu a făcut nicio alternativă online a acestui punct de informare turistică.
Turiștii care ajung în București au, totuși, la dispoziție mai multe centre private de informare a vizitatorilor.
Gabriel Aftene, fondatorul unei organizații pentru informare turistică: Noi avem un ONG privat cu centrul de informare turistică pe Bulevardul Carol, dar, din cauză că funcționăm pe bază de voluntariat și prin forțe proprii, noi nu mai avem în momentul ăsta voluntari pentru o activitate zilnică. Oferim informații prin e-mail, telefonic sau pe website-ul nostru.
Potrivit Institutului Național de Statistică, în primele cinci luni ale acestui an, România a fost vizitată de aproape 750 de mii de turiști străini, în creștere cu peste 40% faţă de perioada similară anului trecut. Cei mai mulți turiști străini vin din Italia, Germania, Israel şi Statele Unite ale Americii. Bucureștiul rămâne cel mai vizitat oraș din România.