Mii de persoane rănite în accidente rutiere așteaptă cu lunile să primească despăgubiri după ce au primit decizii definitive în instanță. Este vorba despre victimele în cazul cărora șoferii vinovați au avut poliță RCA la asiguratori intrați în insolvență.
Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație acuză Fondul de Garantare a Asiguraților că nu aplică la timp deciziile instanței, în termen de 10 zile și că fac verificări suplimentare. Instituția se apără și spune că legea nu prevede niciun termen și că dosarele trebuie să fie analizate în comisii. În contextul în care recent ASF a retras autorizația Euroins, numărul cererilor de despăgubire depuse la Fondul de Garantare va fi și mai mare, iar victimele ar putea aștepta și mai mult.
Cazul lui Dragoș: grav rănit într-un accident rutier, așteaptă de nouă luni să fie despăgubit
Dragoș are 41 de ani, iar în 2016 viața i s-a schimbat complet. În timp ce mergea cu motocicleta prin centrul Capitalei, a fost lovit de un șofer care nu s-a asigurat când a ieșit dintr-o parcare. A fost conștient după coliziune, însă a ajuns la spital cu mai multe răni, cele mai grave fiind la piciorul stâng.
”Am avut 136 de zile de spitalizare, am învățat să merg din nou, un an jumate m-am chinuit să învăț să merg din nou, să mă recuperez, și acum am rămas cu sechele. M-am recuperat undeva la 95%. Nu mai pot să fac o groază de lucruri, adică în afară de bicicletă și înot, eu nu mai pot să fac niciun sport”, povestește Dragoș Stoicescu, victima unui accident de circulație.
În iulie 2022, șoferul vinovat a fost condamnat la un an de închisoare cu suspendare. În ceea ce privește daunele morale și materiale, magistrații au stabilit că Dragoș trebuie să primească 70.000 de euro de la City Insurance. Șoferul avea poliță RCA la acest asigurător, însă în urmă cu doi ani ASF a retras autorizația de funcționare a companiei.
Astfel, despăgubirile trebuie să fie plătite de Fondul de Garantare a Asiguraților în locul firmelor aflate în insolvență. La nouă luni de la sentința definitivă, Dragoș încă nu a primit banii. A fost la sediul instituției unde i s-a spus fie că nu sunt fonduri, fie că nu este personal suficient pentru a procesa mai repede cererile de plată și că trebuie să stea la rând.
”Am continuat să dau mail-uri aproape zi de zi. Dosarul cică ar fi intrat într-o comisie. De ce ar mai fi nevoie de încă o comisie să analizeze acest dosar nu pot să-mi dau seama. chiar le-am spus în ultimul mail ”adică dumneavoastră sunteți mai presus de lege, că analizați sentința unui judecător”. Ea trebuie pusă doar în aplicare și punct. Victimele chiar au nevoie de finanțe pentru a se reabilita și pentru a trăi viața de zi cu zi. M-am consumat o dată și am făcut acest cancer stomacal și esofagian, prin norocul meu eu am avut noroc să scap deocamdată, dar sunt încă sub supraveghere. Să nu mai spunem că există traume psihologice, eu de exemplu am avut PTSD, un șoc postraumatic, adică nu poți să rămâi indiferent când îți vezi piciorul făcut varză, pe asfalt”, spune Dragoș Stoenescu.
Înainte de accident, acesta avea o firmă de transport cu 5 camioane. După tragedie, a fost nevoit să închidă compania și să vândă camioanele unul câte unul.
”Primesc o pensie de o mie de lei care a crescut luna aceastăla 1.150 de lei. Dacă n-ai ceva din spate, nu poți să trăiești cu banii ăștia. Norocul meu e că am avut, dar s-au terminat. S-au terminat și acum chiar am spus celor de la FGA ”domnilor, am ajuns la limita subzistenței.” Gândiți-vă că eu din 2016 tot consum. Tratamente și plus de asta vor urma iarăși operații în urmă accidentului”, spune bărbatul de 41 de ani.
Fondul de Garantare: Legea nu prevede un termen de soluționare pentru cererile de plată
Mii de răniți sunt în aceeași situație. Asociația Victimelor Accidentelor de Circulație susține că Fondul de Garantare interpretează abuziv legea și că ar trebui să achite despăgubirile în termen de 10 zile de la comunicarea deciziei. Instituția se apără și spune că nu este parte din procese.
„Legea 213 din 2015 se aplică cu precădere, iar această lege (...) nu prevede un termen de soluționare pentru cererile de plată, urmând ca în privința termenului de soluționare a cererilor să se aplice termen rezonabil.”, susține Fondul de Garantare.
”Fals! Termenul de plată este cel din legea care reglementează contractul RCA pentru că normă ASF care reglementează activitatea fondului, respectiv norma 24/2019, prevede foarte clar că plata se face în conformitate cu condițiile contractelor de asigurare ale asiguratorului în faliment, în cazul nostru cu contractul RCA și condițiile ce țin de contractul RCA obligă la plata în termen de 10 zile în cazul in care creanța vine dintr-o hotărâre judecătorească definitivă.”, spune Cătălin Codescu, președintele Asociației Victimelor Accidentelor de Circulație
Mai mult, Asociația susține că Fondul de Garantare sfidează sistemul judiciar pentru că face verificări suplimentare. În replică, instituția spune că legea prevede ca deciziile executorii să fie analizate în comisii.
„Fondul este obligat să despăgubească creditorul de asigurări în măsura în care acesta probează existența în patrimoniul său a unei creanțe de asigurări certe, lichide și exigibile. Dat fiind că Fondul nu este parte în aceste litigii, este obligat să poarte corespondență cu lichidatorul (...). În anumite situații, când documentația depusă nu este completă, Fondul se adresează și petentului, pentru completarea acesteia.”, transmite instituția.
”Fondul invocă faptul că persoanele trebuie să-și probeze existența unei creanțe certe, lichide, exigibile. Păi, n-avem ce să probăm, că acest lucru este dat de hotărârea judecătorească. Acea hotărâre este în accepțiunea fondului un document pe care ei urmează să-l analizeze și să-l plătească atunci când vor considera ei că vor să-l plătească.”, spune Cătălin Codrescu.
Cazul City Insurance: Peste jumătate din cererile de plată așteaptă să fie soluționate
Potrivit Fondului de Garantare, din septembrie 2021 și până în prezent, în cazul City Insurance, au fost depuse aproape 260.000 de cereri de plată, din care peste 82.000 au fost soluționate.
De la jumătatea lunii martie, Fondul de Garantare preia și cereri din partea asiguratorului Euroins, după ce ASF i-a retras autorizația de funcționare. Cum compania avea circa 30% din piața polițelor RCA, este de așteptat ca numărul cererilor de plată să fie mult mai mare și victimele să aștepte și mai mult despăgubirile primite în instanță.