Compania chineză CATL a lansat miercuri o baterie litiu-ion fosfat (LFP) care se poate încărca în 10 minute și oferă suficientă energie pentru o autonomie de 400 de kilometri, relatează agenția Reuters.
Producția de serie a noii baterii Shenxing va începe, cel mai probabil, la finele acestui an. Aceasta ar urma să ajungă în dotarea mașinilor electrice în primul trimestru din 2024, a anunțat Gao Han, un reprezentant al companiei CATL.
"Sperăm că, prin eforturi de îmbunătățire continuă a tehnologiei și de reducere a costurilor, Shenxing va deveni un produs standard disponibil pentru fiecare vehicul electric", a declarat Gao, potrivit sursei citate.
Compania chineză CATL a făcut eforturi pentru a-și menține poziția de lider în industrie, cu toate că se confruntă cu provocări din cauza scăderii cererii și a presiunii exercitate de producătorii de mașini electrice de a diminua costurile. Acest război al prețurilor are loc, pe fondul scăderii vânzării de mașini electrice din acest an, notează Reuters.
Chiar dacă are în portofoliul de clienți mari compania Tesla, CATL a pierdut cotă de piață în favoarea BYD , un mare producător auto din China care își dotează toate vehiculele sale electrice cu baterii din propria producție.
SUA investește în tehnologia care să ieftinească bateriile pentru mașinile electrice
În Statele Unite, compania americană General Motors investește într-o firmă de tip start-up din Silicon Valley pentru a accelera dezvoltarea unei tehnologii care să scadă costurile bateriilor pentru vehiculele electrice, conform Reuters.
GM va investi 60 de milioane de dolari în Mitra Chem, o companie fondată în urmă cu doi ani în California, care folosește inteligența artificială pentru a accelera dezvoltarea materialelor din componența bateriilor cu tehnologie litiu-ion.
Mitra Chem va ajuta producătorul auto să dezvolte materiale avansate pentru catozi pe bază de fier, cum ar fi fosfatul de litiu, mangan și fier (LMFP), care ar putea fi folosit în unele dintre bateriile Ultium ale GM după 2025.
Fosfatul de litiu și fier (LFP) și îmbogățit cu mangan (LMFP) sunt considerate alternative mai puțin costisitoare și mai durabile, prin comparație cu amestecul de nichel-cobalt-mangan (NCM) utilizat în mulți catozi ai bateriilor din dotarea mașinilor electrice vândute în prezent pe piață. Cu toate acestea, bateriile pe bază de fier nu stochează, de obicei, la fel de multă energie.
Celulele bateriilor de tip LFP au fost dezvoltate în Statele Unite, însă companii chinezești precum BYD și CATL domină producția în prezent la nivel mondial.
Legea americană de reducere a inflației (IRA) "este unul dintre principalii factori determinanți" în eforturile făcute de GM alături de Mitra Chem pentru a a construi un lanț de aprovizionare în SUA pentru bateriile LFP și materialele de ultimă generație, a declarat said Gil Golan, vicepreședinte al companiei GM:
Prin intermediul IRA, statul american oferă stimulente pentru materialele, componentele, celulele și pachetele de baterii care sunt obținute în SUA.
Reprezentanții GM spun că bateriile realizate din materiale bogate în fier dezvoltate împreună cu Mitra Chem ar putea dota mașinile grupului auto după anul 2025.
Bateriile Ultium ale GM folosesc în prezent celule cu catozi de nichel-cobalt-mangane-aluminiu, care stochează mai multă energie și permit o autonomie mai mare decât celulele LFP, dar sunt mai scumpe.