Inspectoratul școlar județean Cluj a anunțat cu mare entuziasm lansarea unui proiect-pilot, prin care elevilor li se citește în palmă ce carieră ar fi cea mai potrivită pentru ei. În mod obișnuit, profilul vocațional este stabilit de psihologi, care evaluează răspunsurile elevilor la chestionare specifice.
Aparatul care costă 2.500 de euro a fost creat de un cercetător, care se prezintă drept "consilier în Tehnologii Avansate în echipa de vizionari Tracia Unită".
Pentru că inițiativa a stârnit controverse în spațiul public, Inspectoratul Școlar din Cluj a transmis că, deocamdată, proiectul nu va fi promovat în licee.
Ce promite creatorul aparatului de ”citit în palmă” viitorul elevilor
Inspectoratul Școlar Județean Cluj a lansat în această săptămână proiectul „Încotro? Eu?”, prin care 100 de elevi de clasa a XI-a din Cluj-Napoca vor fi incluși într-un proiect-pilot prin care vor fi testați prin scanarea mâinilor pe un dispozitiv timp de cinci minute pentru identificarea abilităților care să-i direcționeze către alegerea carierei, conform Cluj24.ro.
”După ce copiii vor fi testati și prin acest aparat și după ce li se va aplica si bateria de chestionare validate de psihologi, se va realiza profil psihologic al tânărului la care el va avea acces și în urma căruia sperăm să își realizeze un plan de carieră mult mai bine fundamentat
Cred că va da rezultate foarte bune și foarte mulți cred că își vor dori să extindă acest proiect”, a declarat Marinela Marc, șefa Inspectoratului Școlar Județean Cluj.
”Este un neurostimulator, pe care elevii își pun palmele, iar ulterior sunt supuși unor impulsuri electrice de voltaj foarte mic prin care le este stimulat creierul. Creierul răspunde înapoi, moment în care scannerul intră în modul de colectare date. Procesul se repetă până se colectează date suficiente la nivel de activitate neurodermală, iar informațiile sunt interpretate de un algoritm inventat de noi”, a explicat la eveniment Andrei Galoș la eveniment, reprezentantul firmei Psyhometric Systems Cluj-Napoca, citat de publicația Cluj24.
Dispozitivul MindMi este inventat de Dumitru Grigore. Potrivit descrierii de pe platforma Patriotfest, acesta este ”inginer fizician, licențiat în psihologie, cu un doctorat în mecatronică, susținut la Academia Tehnică Militară, Facultatea de Mecatronică și Sisteme Integrate de Armament, în cadrul unei cercetări bazate pe neuroștiințe”.
Dumitru Grigore este și consilier pentru tehnologii avansate al societății pe acțiuni Tracia Unită, care promovează „Școala Zalmoxiană”, conform Educație privată. Este, de asemenea, și preot.
Potrivit Școala 9, Grigore susține că a realizat un studiu de validare statistică pe un eșantion de o mie de persoane. ”
”De toate aceste studii de validare statistică s-au ocupat câteva colective de psihologi, sprijiniți într-un studiu aplicat în psihologie clinică de către Facultatea de Psihologie din Târgu Mureș.”
De altfel, inventatorul dispozitivului a afirmat că a depus un dosar de validare din 2019 la Colegiul Psihologilor din România, însă ”până în prezent nu am fost notificați într-un sens sau altul”.
Rectorul UBB: ”Colegiul psihologilor nu a acreditat acest dispozitiv”
Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai, a explicat că ”s-a încercat o acreditare în urmă cu ceva timp, dar Colegiul a respins acreditarea”.
”Colegiul psihologilor a confirmat că nu e acreditat. Am înțeles că s-a încercat o acreditare în urmă cu ceva timp, dar Colegiul a respins acreditarea. Colegiul psihologilor nu a acreditat acest dispozitiv.
Orice dispozitiv nou trebuie testat. Trebuie testat într-un studiu științific. Atunci nu te apuci să anunți tu din faza de pilot, ci pur și simplu sunt niște cercetări care trebuie făcute în liniște, în laboratoare, pe unități științifice. Dacă se confirmă că funcționează, atunci mergi mai departe să obții acreditarea de la forurile relevante - Colegiul Psihologilor din România.
Dacă nu se confirmă, ar trebui să abandonezi. Aici este o problemă a statului român că nu a găsit mecanismele. Este un stat penetrat de pseudo-știință și de nonștiință.
Nu s-au găsit mecanismele clar care să facă diferența între știință, nonștiință și pseudoștiință. Și un stat care nu promovează abordările științifice”, a declarat Daniel David, rectorul Universității Babeș-Bolyai.
Decanul Facultății de Psihologie de la Cluj, despre folosirea aparatului de „citit în palmă” viitorul elevilor: ”Nu am niciun temei științific”
În direct la Euronews România, Adrian Opre, decanul Facultății de Psihologie și Științe ale Educației din cadrul Universității Babeș-Bolyai Cluj Napoca, a explicat că ”doar instrumente standardizate și cu validitate înaltă” pentru consilierea vocațională.
”Pe parcursul colectării datelor trebuie să folosim doar instrumente standardizate și cu validitate înaltă. Sunt niște instrumente elaborate după niște proceduri care sunt deja clasice în domeniu.
Avem nevoie de instrumente care apar în spațiul internațional să fie validate în România.
La nivelul Colegiului psihologilor din România există o comisie specializată, numită comisie de metodologie a cărei responsabilitate principală este de a analiza toate instrumentele pe care psihologii sau medicii”, a afirmat Adrian Opre.
Profesorul a punctat că inventatorul dispozitivului nu a prezentat suficiente date la momentul la care a solicitat acreditarea din partea Colegiului psihologilor.
”Nu au avut suficiente date să probeze ceea ce comisia pretinde. Noi susținem demersurile acestea. Am și apreciat intenția de a lansa un asemenea proiect.
Am apreciat intenția, nu și instrumentul despre care nu știu încă decât foarte puțin”, a precizat Opre.
Întrebat dacă palma poate oferi indicii pentru orientarea în carieră, Adrian Opre a subliniat că nu are ”niciun temei științific” în acest sens.
”Nu am niciun temei științific să spun așa ceva. Nu pot spune că e adevărat sau fals. Să pretind că palma ar da informații de o asemenea finețe care să permită concluzii ce vizează aspecte psihice delicate, fine, e pretenție înaltă.
Să pretindem că doar această informație permite asemenea inferențe, eu mă îndoiesc. Dați-mi voie să mă îndoiesc”, a concluzionat el.
Reacția Ministerului Educației
”În urma poziționării fără echivoc a specialiștilor din mediul academic, conducerea ISJ Cluj a luat decizia de a anula derularea proiectului-pilot în cauză”, a transmis Ministerul Educației.
Inspectoratul școlar din Cluj a reacționat după ce aparatul, în valoare de 2.500 de euro, a stârnit controverse în spațiul public și a transmis că, deocamdată, proiectul nu va fi promovat în licee.
„În contextul informațiilor vehiculate în spațiul public, referitoare la prezentarea, în cadrul unei Conferinței de presă, din 23 ianuarie 2024 a Proiectului pilot, de orientare vocațională, „ÎNCOTRO? EU” conducerea Inspectoratului Școlar Județean Cluj anunță public faptul că această inițiativă nu va fi promovată la nivelul unităților de învățământ preuniversitar din județul Cluj, până la momentul clarificării tuturor aspectelor care țin de eficacitatea și relevanța rapoartelor generate.
Asigurăm părinții și opinia publică asupra faptului că școala clujeană rămâne un spațiu protejat, care valorifică metode și instrumente a căror eficacitate și utilitate nu periclitează sănătatea fizică și mintală a elevilor”, a transmis ISJ Cluj, potrivit Știridecluj.
Reprezentantă ONG: ”Nu a plătit niciun ban ISJ. Nu a plătit niciun ban nimeni”
Proiectul pilot a pornit de la colaborarea cu Clubului Lions Genesis Cluj Napoca cu firma Psyhometric Systems. În cadrul firmei din Cluj-Napoca a fost dezvoltat aparatul Mind mi de Dumitru Grigore, asociat al companiei.
”Nu a plătit niciun ban ISJ. Nu a plătit niciun ban nimeni. Ce treabă am eu cu ISJ-ul? Nu sunt angajata ISJ-ului. Reprezint o organizație nonprofit. Nu avem nicio achiziție făcută împreună cu dânșii.
Noi vom amâna implementarea vreunui proiect până când se vor lămuri datele legate de dispozitiv”, a afirmat Camelia Bakri, președinta Clubului Lions Genesis, pentru Euronews România.