Întâlnire importantă miercuri la San Francisco – președintele SUA Joe Biden va discuta cu cel al Chinei, Xi Jinping, întâlnirea având loc pe fondul unor mari tensiuni între cele două țări. Un comunicat al Beijingului anunță că cei doi lideri vor vorbi despre pacea și dezvoltarea în lume. Dincolo însă de această formulare sunt numeroase probleme geostrategice la care lumea întreagă așteaptă răspunsuri.
China încearcă să pună la punct o ordine mondială după propria doctrină și viziune, iar acest lucru vine de multe ori în contradicție cu interesele Occidentului. Analizăm subiectul cu jurnalistul Euronews Cătălin Lența.
Ce interese geostrategice are China în zona Taiwanului
De departe, cea mai spinoasă problemă între cele două țări o reprezintă Taiwanul. Este o insulă în Marea Chinei de Sud, la granița cu Oceanul Pacific și e o insulă a cărei independență nu a fost recunoscută niciodată de către China.
Există, de altfel, doctrina ”o singură țară”. Nici Statele Unite nu recunosc independența Taiwanului, dar sprijină militar acest lucru, la fel ca și Uniunea Europeană.
În Marea Chinei de Sud există foarte mari interese geostrategice. E zona prin care se derulează o bună parte din comerțul mondial, China fiind unul dintre marii producători de bunuri și servicii în lume și multe merg către Japonia și alte țări.
De aceea, în strâmtoarea Taiwanului nu este niciodată liniște. Sunt mereu nave chinezești pentru că Marina Chinei s-a dezvoltat foarte mult în ultima vreme: au portavioane, submarine și au și încercat și sub formă de exerciții blocarea acelei insule.
Taiwanul reprezintă un punct nodal în relațiile dintre China și Statele Unite.
De altfel, China a construit în Marea Chinei de Sud câteva structuri folosind niște stânci pe care le-a dezvoltat prin aducerea de beton și pietre și le-a transformat în insule, ceea ce îi permite să-și lărgească zona de interes, apele teritoriale, asupra cărora deține foarte mult controlul.
China vrea să construiască o bază militară în Insulele Solomon
De asemenea, e un mare interes al Chinei în Pacificul de Sud. E vorba despre Insulele Solomon, din apropiere de Australia. Aparent, n-ar reprezenta o miză foarte mare, dar Insulele Solomon sunt locul în care se tem foarte mulți foarte mulți geostrategi occidentali că Beiijingul își va construi o bază militară.
De altfel, ultimele evoluții nu au legătură cu domeniul militari, ci sunt pur comerciale. Dovedesc o aplecare foarte mare a Guvernului Insulelor Solomon pentru China.
De exemplu, compania chineză Huawei care este exclusă de pe piețele europene pentru dezvoltare rețelelor 5G a câștigat un contract pentru construcția a nu mai puțin de 161 de turnuri de telecomunicații.
Acest lucru spune foarte mult pentru că toate telecomunicațiile vor trece prin mâna companiei din China acuzată de spionaj de către Occident.
În plus, Guvernul din Insulele Solomon a mai primit un împrumut de câteva zeci de milioane de dolari la o bancă din China. Deci, interesele sunt foarte mari.
Australia se teme de stabilirea unei potențiale baze militare a Chinei acolo și exercițiile militare care au avut loc în ultima vreme între Japonia, Statele Unite, Australia și Noua Zeelandă par a contura o înțelegere de genul Alianței Tratatului Atlanticului de Nord (NATO).
China a cumpărat participații în marile porturi din Europa
Dincolo de parteneriatele comerciale, China este un producător important pentru statele europene, dar și o piață de desfacere extrem de tentantă. De aceea, relațiile au fost foarte multe ori negociate în așa fel încât lumea să nu sufere foarte mult, cum a fost în cazul pandemiei.
Beijingul are participații majoritare în porturile europene prin care pot intra mărfurile din China.
Sunt cel puțin două companii din China, una foarte mare - Cosco, care au participații majore și în Rotterdam, Hamburg, în porturile Pireu și Salonic, inclusiv în porturile de la Marea Neagră, în porturile italiene, în Franța, Spania, dar și în Marea Britanie.
Așa că într-un fel sau altul, China prin aceste societăți a cumpărat o bună parte din intrările care permit venirea de mărfuri de miliarde de dolari în fiecare an în Europa. Acest lucru stârnește îngrijorare.
Au fost și în România intenții din partea Chinei de a cumpăra o participație în Portul din Constanța. Lucrurile s-au oprit.â
China a cumpărat 9% din terenurile fertile ale Ucrainei
China are 1,425 de miliarde de locuitori, iar acești oameni trebuie hrăniți într-un fel sau altul.
China deține 21% din populația lumii și doar 7% din terenurile agricole productive. Așa că nu e deloc de mirare că în ultimii ani China a cumpărat masiv pământ peste tot în lume.
În Ucraina, în urmă cu 10 ani, China a cumpărat milioane de hectare, mai exact 9% din terenurile fertile ale Ucrainei sunt în exploatarea statului chinez. Și în România există câteva firme.
Și în Franța au cumpărat terenuri, nu așa suprafețe impresionante ca în Ucraina.
Compania controlată de China care deține combinatul Comtim din Timiș
Marea companie Smithfield, cel mai mare producător de carne de porc din lume a fost cumpărată acum câțiva ani de o firmă din China, ceea ce face ca inclusiv combinatul din România, combinatul Comtim din Timiș să nu mai aibă proprietar român sau american, ci un proprietar din China.
Muntenegru, la un pas de faliment din cauza Chinei
Muntenegru era să intre în faliment din cauza Chinei. Acum câțiva ani, autoritățile din Muntenegru s-au gândit că au nevoie de o autostradă care să lege portul Bar de la Marea Adriatică de Serbia vecină. 131 de kilometri de autostradă pentru care nu era finanțare.
S-a oferit China să finanțeze această lucrare cu un miliard de dolari, numai că acele condiții impuse de Beijing erau atât de împovărătoare încât în 2021, când a venit scadența primei rate, Muntenegru nu a avut cu ce să plătească.
Era în pericol ca o bună parte din teritoriul țării cu care gajase să treacă în proprietatea Chinei.
Guvernul din Muntenegru a făcut o înțelegere cu Uniunea Europeană pentru conversia acestui împrumut din dolari în euro și să scape o perioadă de influența Chinei.
Chiar anul acesta, Muntenegru a denunțat acel acord cu UE, spunând că se va descurca cât se poate de bine și singur.
China controlează o zonă strategică din cornul Africii
China are interese mari, are o populație imensă de hrănit, dar are propria viziune în lume.
Vrea să fie prezentă în toate punctele fierbinți. Unul dintre ele este în Africa. În zona cornului Africii, în Djibouti, o țară în care influența franceză a fost foarte mare cu ceva timp în urmă, e o țară în care există baze militare.
Într-o fostă bază militară a Franței abandonată s-a stabilit China.
E o zonă extrem de importantă care duce și spre Marea Mediterană și spre Orientul Mijlociu.
Din zona Djibouti se pot controla foarte bine rutele petroliere, alimentare și multe altele.
Nu e nimic surprinzător că Beijing are o proprie viziune, încearcă să își impună propriile idei asupra cum trebuie să funcționeze lumea, iar una dintre aceste idei este pusă în practică prin celebrul program ”Belt and Road” - fostul drum al mătăsii. Vine din China, s-a mai împotmolit prin Asia Centrală, dar încearcă să ajungă în Europa.