De la începutul războiului, Portul Constanța a devenit principala rută de tranzit pentru cerealele ucrainene și înregistrează acum un record de mărfuri operate vreodată la noi: 75 de milioane de tone. Însă războiul ne-a prins nepregătiți: cu căi ferate nefuncționale și sute de vagoane abandonate. Autoritățile române și operatorii portuari au fost nevoiți să facă investiții ca să facă față volumului de marfă.
De când a început războiul din Ucraina, imaginile cu sute de tiruri care așteaptă să descarce sunt tot mai dese. Portul Constanța a devenit principala rută de tranzit pentru cerealele ucrainene.
Florin Vizan, directorul general al Portului Constanța: Cerealele reprezintă și în acest an grupa de mărfuri cu cea mai mare pondere din traficul total, Portul Constanța devenind cel mai important din Europa din acest punct de vedere, mai ales în contextul actual, cu un trafic anual de 24 de milioane de tone.
În terminalele de cereale, 18 nave stau la rând ca să încarce marfa. Altele, pline deja cu grâne ucrainene sunt gata să ridice ancora.
Diana Sobaru, jurnalist Euronews: Acest vapor de mare capacitate, 30 de mii de tone, doar ce a fost încărcat cu grâu și porumb ucrainean și are ca destinație Tunisia, iar o altă navă, tot de 30.000 de tone va pleca în curând spre Spania. Ca să vă faceți o idee, de când a început războiul, 10 milioane de tone de cereale ucrainene au fost exportate prin Portul Constanța către diverse destinații, Arabia Saudită, Filipine, Malaezia sau Iordania.
Pentru a face față volumului mare de cereale care trece prin portul Constanța, operatorii portuari au fost nevoiți să facă investiții de milioane de euro în infrastructură.
Dan Dologhin, directorul de operațiuni cereale al unui terminal de cereale din Portul Constanța: Evident că a fost o provocare pe lângă o cantitate mai mare de cereale care a apărut, pe lângă provocările logistice pentru că tot ce înseamnă marfă din Ucraina presupune alte trasee logistice. Portul Constanța a avut un rol important în menținerea livrării cerealelor către zonele care aveau nevoie de ele.
În luna mai, un reportaj realizat de Euronews a surprins șine de cale ferată nefuncționale și peste 700 de vagoane pentru marfă care zăceau abandonate și blocau calea spre silozuri. Autoritățile române s-au văzut în fața unei provocări: să îndrepte zeci de ani de nepăsare.
Au fost necesare investiții de zeci de milioane de euro. Acum se lucrează de zor la repararea liniilor nefuncționale și mutarea vagoanelor ruginite.
La sfârșitul lunii iunie anul trecut, porturile Reni și Ismail deveniseră neîncăpătoare pentru milioanele de tone de cereale ucrainene care trebuiau exportate urgent. Coloanele de tiruri încărcate cu grâu și porumb se întindeau pe 40 de kilometri, iar șoferii așteptau chiar și o săptămână pentru a descărca.
Diana Sobaru, jurnalist Euronews: Am ajuns la Reni, în Ucraina iar ceea ce vedeți aici sunt sutele de camioane care așteaptă rândul să intre în port să descarce cerealele cu care au ajuns aici în Portul Reni. Sunt cereale aduse din Odesa, Mariupol, Nikolaev, cereale din toată Ucraina care trebuie să ajungă aici în porturile dunărene, singurele care mai operează în acest moment.
Presiune pe Portul Constanța există în continuare.
Viorel Panait, director terminal cereale Portul Constanța: Există o presiune a mărfii, din informatiile pe care le avem la Odesa terimalele sunt încărcate, ritmul de afluire al navelor este destul de redus astfel încât e nevoie de o supapă și deja sunt cantități importante de cereale care au revenit în Portul Constanța.
Conform cifrelor oficiale, traficul de mărfuri din Ucraina prin Portul Constanța a totalizat, de la începutul războiului, aproape 14 milioane de tone, cantități care până să înceapă războiul, ajungeau la export prin porturile ucrainene de la Marea Neagră.