Pentru mulți dintre noi, a ajunge la serviciu înseamnă dimineți prinși la volan într-un ambuteiaj sau înghesuială de nedescris într-un vagon de metrou. Dar în mai multe zone din Europa, un număr tot mai mare de oameni schimbă mașini și autobuze cu biciclete.
Ciclismul este excelent pentru sănătatea ta - și o alternativă fantastică la transportul cu consum intens de carbon și gaz. Deci, care țări europene au cele mai bune scheme de ciclism unde oamenii sunt plătiți să facă asta?
Țările de Jos oferă o alocație de kilometraj
Olandezii pedalează în medie 2,6 km pe zi. Dacă acest model ar fi replicat la nivel mondial, sugerează un studiu, emisiile globale de carbon anuale ar scădea cu 686 de milioane de tone - mai mult decât întreaga amprentă de carbon a Regatului Unit. Guvernul încurajează acest obicei sănătos, oferind navetiștilor pe biciclete o „alocație de kilometraj”, potrivit Euronews Green.
Din 2006, companiile au recompensat navetiștii care merg cu bicicleta cu 0,19 EUR pe kilometru, o cheltuială pe care guvernul le permite să o deducă din factura fiscală. Această indemnizație de kilometraj era disponibilă anterior doar șoferilor care o puteau solicita pentru a acoperi costul combustibilului.
A fost extins pentru bicicliști în 2007 - și, deoarece bicicletele nu necesită benzină scumpă, bicicliștii pot pur și simplu să-și pună banii în buzunar. Un navetist care merge cu bicicleta 10 kilometri pe zi cinci zile pe săptămână ar putea câștiga aproximativ 450 de euro pe an din program.
Bicicliștii belgieni primesc o astfel de alocație, puțin mărită
Belgia oferă o schemă similară cu Țările de Jos, navetiștii putând câștiga 0,24 EUR pe kilometru cu bicicleta. Este adoptat pe scară largă - conform Brussels Times, unul din cinci angajați ai întreprinderilor mici și mijlocii belgiene a primit o alocație pentru bicicletă în prima jumătate a anului 2022.
Franța și-a crescut numărul de bicicliști activi
Navetiștii francezi pot solicita până la 0,25 EUR pe kilometru pe care îl fac cu bicicleta până la serviciu, până la un plafon anual de aproximativ 200 EUR.
Rezultatele fazei pilot, în care au fost implicate 18 companii, au arătat o creștere cu 50% a numărului de bicicliști activi.
Regulile italiene diferă de orașe
În Italia , accesul la programele de bicicletă la locul de muncă depinde de autoritatea guvernamentală locală în care locuiți.
În Bari - capitala regiunii Puglia a Italiei - navetiștii cu bicicleta primesc 0,21 EUR pentru fiecare kilometru pe care îl fac până la serviciu (până la un plafon de 25 EUR pe lună).
Guvernul național oferă navetiștilor și vouchere de mobilitate pentru achiziționarea unei biciclete noi.
Regatul Unit și Luxemburg
Unele țări nu oferă credite pe kilometru, dar oferă stimulente pentru achiziționarea de echipamente.
În Luxemburg , persoanele care merg cu bicicleta la serviciu pot deduce până la 300 EUR din impozitul pe venitul personal pentru a cumpăra o bicicletă nouă.
În Marea Britanie, angajații întreprinderilor înscrise la schema oficială ciclism la muncă pot cumpăra o bicicletă prin intermediul angajatorului lor. Aceștia pot pretinde până la 32% din costul real al bicicletei în deduceri fiscale.
De ce ar trebui să mergi cu bicicleta la serviciu?
În toată Europa, guvernele caută să implementeze scheme pentru biciclete. În Spania, guvernul ia în considerare un nou program „En Bici al trabajo” care ar plăti personalul pentru a ajunge la serviciu cu bicicleta.
Există mai multe beneficii de a urca pe bicicletă. Un studiu sugerează că persoanele care merg cu bicicleta la muncă au un risc cu 45% mai mic de a dezvolta cancer și un risc cu 46% mai mic de boli cardiovasculare.