Regulile RCA vor suferi modificări, de îndată ce schimbările propuse de Autoritatea de Supraveghere Financiară și înaintate Parlamentului vor fi aprobate.
Printre altele, mașinile care suferă deficiențe majore sau periculoase, precum cele de la sistemul de frânare sau direcție, nu vor mai putea fi reparate în regie proprie, ci doar în service-uri autorizate. În plus, șoferii păgubiți vor fi obligați să prezinte documente justificative pentru a primi banii.
Gabriel Avrămescu, prim-vicepreședinte al ASF: "În continuare, este menținută repararea în regie proprie, doar că vor fi introduse o serie de excepții care fac trimitere la ordonanța 81, care vizează acele autoturisme ce prezintă defecțiuni majore ale sistemului de direcție și sistemului de frânare.
Dacă avem un accident minor, o înlocuire de aripă, ea poate fi făcută oriunde, fără a fi nevoie de un document justificativ. Dar dacă vorbim de o avarie a sistemului de frânare sau direcție, mașina trebuie să meargă într-un service autorizat."
Măsura ar trebui să ne scape de maşinile devenite bombe cu ceas pe şosele şi să reducă numărul accidentelor. România este pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul accidentelor cu victime.
Rata anuală a accidentelor din România
În România există în fiecare an în jur de 350.000 de dosare de daună RCA. Dintre acestea, în cazul a 140.000-150.000 de dosare, şoferii aleg să-şi repare maşina în regie proprie.
În fiecare an, aproape jumătate dintre maşinile controlate în trafic sunt depistate cu probleme tehnice grave. Cele mai multe nereguli găsite de inspectorii Registrului Auto Român sunt legate de instalațiile electrice de semnalizare, emisiile poluante sau sistemele de frânare și direcție.
De multe ori, șoferii păgubiți în accidente aleg să primească banii de la compania de asigurări înainte ca reparația să aibă loc. Și cum legislația nu le impune să facă dovada că și-au reparat mașina într-un service autorizat, mulți caută să ajusteze costurile.
Dacă noile propuneri vor intra în vigoare, ei vor fi obligați, în cazul deficiențelor majore, să demonstreze cu documente calitatea reparației și locul în care au făcut-o.
Dan Barbu, Președintele Patronatului Operatorilor de Service-uri Auto din România: ”Trebuie să înțelegem că trebuie să terminăm cu reparațiile la colțul străzii. Sunt foarte multe situațiile în care se încasează banii și ulterior reparația se face la colțul străzii de persoane care nu sunt abilitate să facă acest lucru. Am avut diverse voci care au spus, cum adică să nu pot repara mașina mea? Nu poți, că nu stă la tine în curte, ieși cu ea pe stradă.”
”Valoarea RCA este oricum foarte mare. Nu știu dacă e o soluție. Adică nu e pentru noi, este pentru companiile de asigurări”, spune o șoferiță.
”Depinde foarte mult de oameni aici, pentru ei oamenii iau banii și nu fac o lucrare de calitate și atunci mașina într-adevăr nu mai este la aceeași parametri”, a explicat un șofer.
Scopul măsurii: sporirea siguranței și reducerea accidentelor
Și cum reparațiile făcute în regie proprie reprezintă una dintre cauzele pentru numărul mare de accidente cu victime, ASF a propus Parlamentului mai multe modificări ale regulilor RCA.
Într-un răspuns pentru Euronews România, vicepreședintele ASF responsabil de piața asigurărilor, Sorin Mititelu, a spus că limitarea plăților anticipate pentru reparațiile vehiculelor avariate în urma accidentelor, va duce la sporirea siguranței în trafic.
Sorin Mititelu, vicepreședintele ASF: ”Interzicerea plăților anticipate pentru reparațiile vehiculelor avariate și care au suferit deficiențe majore sau periculoase ca urmare a accidentului face parte din setul de măsuri pentru creșterea siguranței în trafic. Este de menționat că este vorba doar de plata anticipată, plata despăgubirilor se poate face în continuare, dar numai la prezentarea unor documente ce atestă efectuarea reparației autovehicului, pentru a putea fi reintrodus în trafic, în condițiile de legalitate privind siguranța, a explicat acesta. ”
Dan Barbu, Președintele Patronatului Operatorilor de Service-uri Auto din România: ”Probabil asigurătorii vor motiva prin acest aspect, creșterea RCA dacă se va întâmpla această modificare, însă revin și spun că trebuie să luăm în calcul siguranța circulației. Trebuie să găsim echilibru în toată povestea asta și forma corectă în care să se facă atât despăgubirile, cât și reparațiile.”
Vineri, comunitatea de activiști Declic a organizat o acțiune de protest la ASF față de primele pe care și le-a acordat conducerea instituției anul trecut și, totodată, față de tarifele asigurărilor RCA, considerate prea mari de cei prezenți. Protestatarii au afișat pe pancarte sumele pe care trebuie să le achite anual pentru polițele RCA.