Sistemul de garanție returnare este inexistent în aeroporturile din România. Cei care consumă bături în aeroport, plătesc cu 50 de bani în plus, dar rămân și fără garanție, și cu sticla nereciclată.
Asta dacă nu o poartă cu ei până ajung la un punct de colectare într-o altă destinație.
Sticla a ajuns la gunoi, iar garanția, în buzunarul proprietarului de magazin. Dacă ne uităm în lege, magazinele duty-free sau cele care se află în mijloace de transport internațional sunt exceptate din sistemul de Garanție Returnare.
”Este o chestiune care se întâmplă în toată lumea, fie că ne aflăm în aeroport din Germania, fie că ne aflăm pe un aeroport din altă țară, dar eu sunt convins că acolo se vor institui puncte de colectare manuale sau automate, mai devreme sau mai târziu și va fi remediată și această chestiune.”, a declarat Mircea Fechet, Ministrul Mediului.
Ce spun reprezentanții aeroporturilor
Reprezentantul aeroportului Otopeni spune că e datoria comercianților să facă asta. Există un singur aparat care primește sticlele cu simbolul de garanție în aeroport, dar se află în cadrul unui supermarket, la ieșirea din terminalul Aterizări. Deci nu unde consumă băuturi majoritatea călătorilor.
”În ceea ce îi privește pe ceilalți comercianți, mă refer aici la cei care au vendomate sau cafenele, baruri, este strict obligația lor legală de a respecta prevederile legii respective. Noi suntem proprietarii spațiilor, dar nu noi trebuie să implementăm aceste prevederi legale.”, a declarat Valentin Iordache, reprezentant Aeroportul Otopeni.
Legea este incertă. Dacă aeroporturile sunt exceptate de la aplicarea sistemului de garanție returnare, atunci nu ar trebui să poată să vândă produse cu simbolul respectiv și nici să preia garanția.