Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

România, al doilea producător de biciclete din Europa, dar ocupă ultimele locuri la folosirea lor

România este al doilea producător de biciclete din Europa, dar ocupă ultimele locuri când vine vorba de folosirea lor. Principala problemă a bicicliștilor este lipsa pistelor și felul în care sunt marcați puținii km de pistă care există. În București, de exemplu, sunt doar 12 km de pistă pe care se poate circula în siguranță. Conform datelor Eurostat, în 2022,  România a produs peste 2,6 milioane de biciclete.

Acestea sunt orașele unde, cel puțin pe hârtie, există trasee pentru bicicliști. Dacă ne uităm pe hartă, observăm că la Arad sunt cei mai mulți km marcați, adică 135. Doar că în realitate, doar 18 sunt realizați conform standardelor europene. Adică marcajele sunt delimitate de bordură și de stâlpi, iar mașinile nu pot circula printre bicicliști. 

Marius Gorgan este din București și merge peste tot doar cu bicicleta.

Marius Gorgan, biciclist: ”Am foarte puțini km de pistă, dar ăia nu sunt pistă de biciclete, ci pur și simplu un desen pe asfalt de cele mai multe ori. Realist vorbind, avem în jur de 11-12 km ciclabili în București. Pista de la Victoriei și cea de pe Splaiul Independenței. Eu am și mașină, și motocicletă și trotinetă. Îmi place foarte mult să merg cu bicicleta pentru că este cel mai rapid. Este cel mai convenabil.”

Marius are un băiețel de 5 ani pe care deja l-a obișnuit cu bicicleta, doar că avantajul este distanța mică dintre casă și grădiniță.

Marius Gorgan, biciclist: ”Din păcate, când a început să meargă la bicicletă mergea într-un alt sector. De acasă până la grădiniță aveam 7 km. Am încercat prima dată cu mașina, mi-am dat seama că nu este de mers pentru că făceam o oră 45, așa că am încercat cu bicicleta. El merge pe bicicletă de la 1 an și jumătate. Așa am mers 7 km cu el, i-a fost super bine, chiar iarna.”

Îmbunătățirea traseelor pentru bicicliști

În Uniuniunea Europeană, anul trecut s-au produs peste 14.7 milioane de biciclete, în creştere cu 10% faţă de anul 2021. Înaintea României este Italia, cu o producție de aproape 2,5 milioane de biciclete. Țara noastră fabrică anual mii de biciclete, doar că nu pentru români.

Drașos Ilie, reprezentant firmă de biciclete:”La nivel de producție este o sumă destul de mare, însă costumul autohton este mult mai mic decât producția care se face în România. O parte din producție este făcută pentru export. La nivel de an, o medie ar fi undeva la 20-30 de mii de unități. Undeva între 18 și 22 de mii de unități sunt pentru utilizatorul final.”

Eduard Dumitrașcu, preşedintele Asociaţiei Române pentru Smart City: Infrastructura actuală nu susține suficient ciclismul, avem nevoie de investiții masive în piste de biciclete dedicate și în stații de parcare. Ca și recomandări imediate  credem că extinderea pistelor pentru biciclete, a programelor de încurajare a ciclismului și colaborările cu autoritățile publice centrale și locale sunt pași importanți.”

Primăria Capitalei nu a răspuns momentan solicitării Euronews de a afla care sunt proiectele pentru îmbunătățirea traseelor pentru bicicliști.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE