Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Rețea uriașă de propagandă rusă, descoperită în România și Bulgaria. 69 de milioane de euro pentru dezinformare

Grupul de experți bulgari în securitate cibernetică BG Elves a dezvăluit că Rusia a cheltuit 69 de milioane de euro pentru a finanța o campanie de propagandă și interferență la scară largă care vizează Bulgaria și România.

Experții susțin că fondurile au fost canalizate prin tranzacții mici, greu de detectat, cu sume de până la 5.000 de euro fiecare, iar scopul a fost de a răspândi influența rusă și de a promova narațiunile de extremă dreapta în cele două țări vizate, conform publicației Novinite.

Rețea uriașă de propagandă rusă, descoperită în România și Bulgaria

BG Elves precizează că a obținut și documente în care apar fluxuri de numerar între companii, persoane fizice, conturi bancare și intermediari care operează atât în ​​Bulgaria, cât și în România, cu scopul clar de a manipula opinia publică. De exemplu, unele fluxuri au plecat din orașul rus Novosibirsk. Aproape două treimi din sumele de bani au rămas la intermediari, care au fost plătiți de Rusia.

Apar și nume în investigație. De exemplu, Metodi Radkov Ivanov ar fi primit „comision” pentru transferul a 115.000 de euro către Mihai Rotariu.

  • Experții au menționat că, în ultimele două zile, au dat informațiile și către serviciile de investigație din România, Marea Britanie și Ucraina, dar și jurnaliștilor din aceste țări, iar aceste detalii „le-au depășit așteptările”.

Schema este una complexă, care funcționează de ani de zile, cam din 2010, după cum au descoperit acești experți, care au remarcat că hackerii au neglijat să schimbe o anumită setare, iar asta a dus la o adresă care a condus la rându-i spre o companie despre care se știa public că funcționează încă din 2010, cu aceeași activitate.

Practic, au fost descoperite „urme” ale domeniilor rusești din spatele sistemelor utilizate pentru manipularea societății, iar multe dintre acestea au fost redenumite, îmbunătățite și redirecționate în timp, pentru a părea „legitime”. În ciuda acestui fapt, vechile domenii rusești continuă să rămână în anumite locuri. Serverele au fost închiriate în Olanda și Germania.

Numele companiei descoperite de BG Events a fost făcut public și în România, AdNow, care a jucat un rol semnificativ în distribuirea de propagandă prin reclame cu conținut controversat.

Cum funcționează propaganda rusă prin reclame false

Dar ce se ascunde în spatele acelor reclame aparent inofensive? Ele promovează adesea afirmații care țin de sănătate, cu titluri de impact mare, însă înșelătoare, care fac oamenii să dea click pe titlul respectiv.

Exemple:

  • „Pentru ca paraziții să-ți părăsească corpul și să cadă toate papiloamele, amestecă cu apă 4 picături...”
  • „Medicii au scos din corpul unui bărbat un parazit lung de 10 metri! Pentru că el să poată să..."
  • „Endocrinolog: Diabetul nu este din cauza dulciurilor! Motivul principal este ..."
  • „Un diabetolog a numit principalul inamic al diabetului!”

Acest gen de reclame sunt cu scopul de a influența publicul prin folosirea unor algoritmi complecși, cu efect în cascadă și instrumente de urmărire pe rețelele de socializare. Experții au descoperit că sistemele utilizate de AdNow colectează și profilează utilizatorii în funcție de conținutul pe care îl consumă și creează profiluri foarte detaliate, cu informații precum sexul, locația și chiar „evaluări brutale” (show_brutal_rate), pentru a adapta reclamele mai eficient la fiecare individ în parte.

Acești parametri dezvăluie informații despre unul dintre „sponsorii” acestui tip de reclamă. Este vorba despre RocketProfit, o rețea internațională de mărfuri care operează în 25 de țări și care are cinci angajați fictivi, conform profilului din LinkedIn.

Dar de ce ar utiliza o astfel de companie milioane de euro pentru a promova asemenea enormități?

După ce AdNow a identificat cu succes profilul persoanei și a determinat-o să urmărească o anumită reclamă, persoana respectivă ajunge, cel mai adesea, pe o pagină falsă, care este asemănătoare cu o versiune mobilă a unei rețele de socializare populară, cu conținut într-o limbă „relevantă” (conținutul este tradus și aranjat în mod profesional), care este legată de subiectul link-ului urmărit de utilizator. Acesta este un mod de a-l atrage pe utilizator.

Prin mai mulți pași, se ajunge la un punct în care utilizatorul trebuie să-și introducă numele și numărul de telefon. De exemplu, pentru a câștiga un premiu. Este exact momentul în care AdNow și-a atins scopul, pentru că treaba sa este să colecteze informații prin intermediul așa-ziselor companii partenere.

Practic, scopul final al acestei operațiuni este de a manipula utilizatorii, prin oferte false și scheme de premii atractive, pentru ca acei utilizatori să ofere informații personale. Odată obținute acele date, ele sunt trimise în Rusia, unde sunt folosite pentru a lansa alte atacuri bine direcționate. Asta înseamnă că unui utilizator îi vor apărea ulterior, pe pagina de Facebook, diverse titluri care sunt extrem de atractive. Din moment ce persoana dă click pe un titlu, ea va continua să vadă informații din în ce în ce mai relaționate cu acea postare inițială. De exemplu, postări cu titluri legate de o anumită persoană pro-rusă și anti-occidentală. Sau postări care vorbesc în termeni negativi despre UE sau NATO.

BG Elves a exemplificat și modul în care o companie de dezvoltare de jocuri video a folosit aceste informații personale pentru a instala software malițios pe dispozitivele utilizatorilor și astfel, hackerii au avut acces complet la dispozitive. Acest malware, cunoscut sub numele de RAT (Remote Access Trojan), le permite atacatorilor să monitorizeze comunicările personale ale „victimelor”, corespondența din email și să le exploateze contactele din telefon, permițând infractorilor să manipuleze și să răspândească dezinformarea și mai departe.

  • Companiile bulgare din spatele AdNow aparțin unui cetățean georgian din orașul bulgar Plovdiv.

Atacurile rușilor sunt de o complexitate uriașă, greu de cuantificat

„Absolut toți” am întâlnit, în mod repetat, conținut publicitar furnizat de compania AdNow, despre care s-au scris multe în ultimii ani, mai ales de pe vremea pandemiei de Covid.

Specialiștii spun că amploarea operațiunii este vastă și au estimat că AdNow, care generează milioane de afișări în fiecare lună, ar fi putut infecta astfel mii de utilizatori și a permis atacatorilor să ajungă la o parte substanțială a populației din Bulgaria. De exemplu, este suficient să fie infectate între 2.000 și 5.000 de victime pentru a putea ajunge la contactele a peste 80% din populația bulgară.

  • De menționat că AdNow face peste 70 de milioane de afișări pe lună numai în Bulgaria.

Experții au mai subliniat că activitățile acestor entități susținute de Rusia s-au extins semnificativ și includ acum o gamă largă de servicii, cum ar fi fermele de boți și rețelele VPN. Toate sunt menite să sprijine distribuirea de propagandă. Iar influența merge și în sfera clasei politice, nu doar în cea publică.

Această investigație scoate la iveală o încălcare îngrijorătoare a securității naționale, astfel că România și Bulgaria, dar și alte țări, trebuie să abordeze cu maximă seriozitate aceste amenințări. Experții spun că vor continua să investigheze operațiunea rusă și vor face publice și alte detalii.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE