Tensiunile din Fâșia Gaza au impact asupra comerțului din zona Mării Roșii, crescând durata transportului mărfurilor, chiar dacă prețul acestora nu a crescut în mod semnificativ.
Criza din Marea Roșie îi ocolește pe consumatori - cel puțin pentru acum. Creșterea prețurilor cauzată de atacuri asupra navelor comerciale e limitată. Dar timpul de expediere pe cale maritimă este în creștere, în special pentru mobilă și mașini.
Guy Platten, secretar general Camera Internațională a Transportului Maritim: ”O serie de companii mari, în special transportând containere, au luat decizia de a-și redirecționa navele din Marea Roșie și vor ocoli prin Africa de Sud, în jurul Capului Bunei Speranțe, ceea ce adaugă aproximativ 9.000 km și între 6 și 14 zile, în funcție de tipul de navă. Asta va duce la perturbări și întârzieri pentru mărfuri și poate impacta prețurile pe măsură ce avansăm.”
Marea Roșie, rută de transport cheie
Marea Roșie este o rută de transport cheie, trec pe aici circa 12% din mărfurile mondiale, în valoare de peste un trilion de dolari pe an.
Chris Doyle, director, Consiliul pentru înțelegere arabo-britanică: ”Rebelii Houthi au această reală capacitate de amenințare din cauza extremității sudice a Mării Roșii, strâmtoarea Bab-Al-Mandab, care se află între Yemen și Djibouti. Are o lățime de doar 18-20 de mile. Un punct de blocaj.”
Rebelii Houthi sunt un grup pro-șiit susținut de Iran și au intervenit în războiul dintre Israel și Hamas în apărarea palestinienilor, atacând zeci de nave, și există temeri că ar putea provoca o escaladare a conflictului. O forță operațională condusă de SUA a trimis în zonă nave de război pentru a restabili securitatea. Dar oprirea atacurilor ar putea să se dovedească dificilă.
Chris Doyle, director, Consiliul pentru înțelegere arabo-britanică: ”Rebelii Houthi spun că vor continua aceste atacuri atâta timp cât durează atacurile israeliene din Gaza. Sunt animați de o furie cu adevărat profundă față de distrugerile masive și pierderile de vieți civile din Gaza.
SUA și aliații săi au câteva opțiuni. Pot fi foarte agresivi. Pot decide să elimine unele dintre aceste poziții. Deși este foarte dificil cu dealurile din Yemen să faci această acțiune. Houthis au reușit să trimită rachete către Arabia Saudită, pentru a lovi ținte saudite, inclusiv infrastructură petrolieră vitală, dar și spre Emiratele Arabe Unite. Dispun de rachete care pot depăși mult peste 1.600 km. Așadar, este foarte periculos. Este o escaladare masivă. Dar a face nimic ar putea fi, de asemenea, foarte problematic.”
Între timp, creșterea consumului de combustibil pentru călătoriile mai lungi cu vaporul are deja un impact asupra mediului.
Gokcay Balc, profesor, Universitatea din Bradford: ”E un cost care e sigur. Este costul de mediu pe care planeta noastră trebuie să îl plătească. Vor exista 25-30%, chiar până la 35% emisii suplimentare de carbon. Industria navală este responsabilă pentru 3% din toate emisiile din lume. Este o cifră uriașă, de fapt.”