Criza cerealelor se agravează în Ucraina. Fermierii au început să strângă noua recoltă, dar nu dispun de spații de depozitare și asta din cauza faptului că nu au reușit să exporte cerealele de anul trecut.
Porturile ucrainene, care sunt principalul punct de transport, continuă să fie blocate, iar căile terestre alternative nu fac față volumelor mari. În aceste condiții, portul Constanța a devenit cel mai important punct de export pentru recolta din Ucraina.
Cerealele sunt blocate în Ucraina
Circa 22 de milioane de tone de cereale sunt blocate în Ucraina, iar presiunea crește odată cu începutul campaniei de recoltare din această vară. De obicei, țara livrează aproximativ 30% din cereale în Europa, 30% în Africa de Nord și 40% în Asia. Dar, după blocarea de către Rusia a porturilor ucrainene de la Marea Neagră, milioane de tone din recolta de anul trecut încă nu pot ajunge la destinație, situație ce ar putea provoca întreruperi în aprovizionarea cu alimente în mai multe țări.
„Nu există un preț bun pentru cerealele noastre. Silozurile refuză să le primească. Oamenii trebuie să le lase aici. Linia frontului nu este departe. În orice moment, totul se poate termina printr-un bombardament sau, cum vedem acum, prin incendierea câmpurilor,” a declarat Iuri Vakulenko, un agricultor.
Constanța, principala soluția pentru export
Zilnic muncitorii își pun viața în pericol. Ei găsesc pe câmp zeci de proiectile sau fragmente de rachete. Fermierul Olexandr Ciubuk este într-o situație complicată. Are toate depozitele pline cu cereale de anul trecut pe care nu le poate exporta.
În această vară, el așteaptă o recoltă de 500 de tone, dar, pentru prima dată în ultimii 30 de ani, nu știe ce va face cu cerealele. Blocajul la export influențează negativ și prețurile. Dacă înainte de invazia armatei ruse, Chubuk putea vinde o tonă de grâu cu 270 de dolari, acum nu poate găsi un cumpărător nici la prețul de 135 dolari pe tonă.
„Cerealele noastre ucrainene nu pot intra acum pe piața internațională pentru că porturile nu funcționează. Traseul maritim a fost cel mai important. Din acest motiv, cererea pentru cereale a scăzut. În prezent, se încearcă dezvoltare unor rute logistice noi prin Europa. Dar Europa nu poate primi cantități atât de mari de cereale cât producem noi,” a explicat Olexandr Ciubuk, un fermier.
O parte din cerealele ucrainene sunt transportate în portul românesc Constanța, care a devenit acum principala poartă pentru exporturi din țara afectată de război. Recent, președintele turc Recep Tayyip Erdogan a declarat că Trucia, în colaborare cu ONU, Ucraina și Rusia, încearcă să găsească o soluție pentru a stabili coridoare sigure de transport a grâului prin porturile ucrainene de la Marea Neagră.
În prezent, 30% din exporturi se fac prin trei porturi fluviale de la Dunăre. Ucraina încearcă, de asemenea, să scoată cerealele din țară prin 12 puncte de frontieră terestră, dar camioanele trebuie să aștepte la cozi lungi chiar și câteva zile.