Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Probleme, la opt luni de la înființarea SGR. Rata de colectare a ambalajelor a crescut, însă sistemul continuă să dea rateuri

La opt luni de la implementarea sistemului de garanție returnare, dorința a depășit putința. Oamenii stau la cozi cu zecile de minute, se plimbă prin oraș până găsesc un aparat care funcționează, iar unii renunță complet.

Deși rata de colectare a ambalajelor a crescut, sistemul continuă să dea rateuri. Ministrul Mediului a spus că va da amenzi companiei Returo dacă nu preia sacii în timp util de la magazine.

Aparate defecte, oameni care fac turul orașului cu portbagajul plin până găsesc aparate funcționale și cozi interminabile. Așa arată sistemul de garanție returnare la 8 luni de la implementare. Mulți retaileri mici preferă să vină cu zeci de saci la supermarketuri și să nu mai aștepte ca Returo să ridice sacii.

Ce spune Ministrul Mediului

”Fiecare punct de colectare mic, care nu respectă legea, generează la rândul lui cozi la punctele de colectare automată. Și eu personal am așteptat când afară erau 40° am așteptat la o coadă, în fața mea fiind niște cetățeni care au venit cu căruța să aducă bidoanele.

Returo este obligat ca într-un termen rezonabil, care nu poate să depășească 2 zile, 3 zile maxim în mediul rural, să ridice acele recipiente. Și dacă vom fi nevoiți să dăm 100 de amenzi pe zi, 1000 de amenzi pe zi companiei Returo dacă nu-și face treaba, eu nu văd nicio problemă.”, a declarat Mircea Fechet, Ministrul Mediului.

Unele magazine au cumpărat mai multe aparate, pe când altele le-au închis, spunând că nu mai au loc de depozitare fiindcă Returo nu a ridicat sacii cu ambalaje.

Experții de mediu spun că o altă problemă este și faptul că nu toți retailerii sunt înscriși în program, așa că majoritatea oamenilor se îndreaptă spre marile lanțuri de magazine ca să returneze ambalajele. Garda de Mediu și ANPC au început controalele și amenzile în țară.

Dacă unii se simt descurajați să mai ducă recipientele înapoi, pentru alții, sistemul garanție returnare a devenit un business.

Unii oameni se oferă să recicleze în locul lor, contracost. Mai mult, pentru oamenii fără adăpost, reciclarea poate să însemne o masă caldă. Odată cu implementarea sistemului, rata de returnare și reciclare a crescut în fiecare lună.

Din cele 17 centre de sortare promise de Returo, 5 au fost deschise până în prezent.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE