Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Primele efecte ale deflației în China. Un mic dejun într-un restaurant costă cât un covrig în România

Intrarea economiei Chinei în deflație începe să producă efecte. Un lanț de restaurante din Beijing oferă în meniu un mic dejun ce costă trei yuani, adică aproape doi lei, relatează agenția Reuters. Prin comparație, cu această sumă în România poate fi cumpărat un covrig sau o franzelă din marile magazine. Analiștii avertizează că acest val de ieftiniri ar putea afecta micile afaceri, care, din dorința de a ține pasul cu concurența, vor fi nevoite să scadă prețurile până falimentează.

În Beijing, capitala Chinei, clienții lanțului de restaurante Nanchengxiang pot servi micul dejun, în regim de autoservire, la un preț greu de refuzat. Trei tipuri de terci de orez, supă acră și picantă, precum și lapte costă trei yuani.

"Multe oferte ieftine și bune au apărut în timpul pandemiei. Nu toate au rezistat. Dar există tot timpul noi oferte bune, trebuie doar să le găsiți", a declarat Gao Yi, un bărbat în vârstă de 71 de ani, în timp ce lua micul dejun alături de nepotul său.

De asemenea, Yum China, compania care operează franciza KFC din China, oferă în restaurantele de tip fast-food un meniu ce include un burger, o gustare și o băutură la 19,9 yuani, adică 12,3 lei.

Acesta este unul dintre efectele intrării economiei Chinei în deflație. Pofta de mâncare a oamenilor cu venituri scăzute alimentează astfel un război al prețurilor în rândul lanțurilor de restaurante din China. Analiștii avertizează, însă, că acest val de ieftiniri ar putea afecta firmele mici care se luptă să țină pasul cu reducerile oferite de marii jucători de pe piață.

Fenomen care a afectat economia Japoniei în anii '90, deflația poate avea consecințe asupra creșterii economice dacă se manifestă o perioadă mai lungă de timp.

"Este nevoie de oferte bune pentru a atrage consumatorii, așa că există o presiune mare asupra acestor afaceri pentru a găsi marje de profit", a declarat Ben Cavender, director general la China Market Research Group din Shanghai, potrivit sursei citate.

Spre deosebire de cetățenii din țările occidentale, chinezii nu au beneficiat de ajutoare financiare din partea statului în timpul pandemiei COVID, în condițiile în care sprijinul acordat de Guvern a fost direcționat preponderent spre sectorul de producție. După ridicarea restricțiilor, nu a existat o explozie imediată a consumului, așa cum estimau analiștii economici.

În China, salariile și pensiile abia cresc, iar piața muncii este greu încercată. În aceste condiții, apetitul pentru consum este limitat, iar nivelul de încredere este scăzut.

”Strategiile de reducere, care oferă consumatorilor o alegere mai avantajoasă din punct de vedere financiar, se potrivesc cu situația economică actuală", a declarat Zhu Danpeng, analist în domeniul alimentelor și băuturilor și director adjunct al Alianței pentru promovarea siguranței alimentare din provincia Guangdong.

Oferta micului dejun la trei yuani a fost lansată în luna mai, iar de atunci localul a fost plin aproape în fiecare dimineață. Potrivit Reuters, compania care deține restaurantul nu a răspuns la întrebările referitoare la profitul obținut și strategia de afaceri.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE