Premierul spaniol Pedro Sanchez a cerut public Comisiei Europene și celorlalte 26 de state membre UE să reexamineze taxele propuse pentru importul de mașini electrice produse în China. Poziționarea șefului Executivului de la Madrid scoate în evidență divergențele de la nivel politic, înaintea unui vot decisiv ce ar putea duce la aplicarea de taxe cel puțin în următorii cinci ani, relatează Euronews.com.
Aplicarea acestor tarife are ca scop compensarea subvențiilor acordate producătorilor auto de către Guvernul de la Beijing, ceea ce duce la scăderea artificială a costurilor. În urma unei anchete desfășurate mai multe luni, Comisia Europeană a constatat că banii publici se răspândesc pe întreg lanțul de aprovizionare, motiv pentru care competitorii europeni ar putea suferi pierderi nesustenabile.
În consecință, oficialii de la Bruxelles au propus taxe suplimentare, cuprinse între 7,8 % și 35,3 %, în funcție de marcă și de nivelul de cooperare al acesteia cu anchetatorii, care s-ar adăuga la rata existentă de 10%. Această majorare ar asigura o concurență mai loială pe piață și ar reduce diferența de preț dintre producătorii din UE și cei din China, notează sursa citată.
Pedro Sanchez: „Nu avem nevoie de un alt război, în acest caz, un război comercial”
În schimb, premierul spaniol Pedro Sanchez nu ar fi de acord cu această politică, în condițiile în care China ar putea lua măsuri împotriva produselor din carne de porc, un sector extrem de valoros pentru Spania.
„Trebuie să reconsiderăm cu toții, nu numai statele membre, ci și Comisia, poziția noastră față de această hotărâre”, a declarat premierul spaniol la Shanghai, în cadrul unei vizitei oficiale de patru zile în China.
„Așa cum am mai spus, nu avem nevoie de un alt război, în acest caz, un război comercial. Trebuie să construim punți între Uniunea Europeană și China.
Iar din Spania, ceea ce vom face este să fim constructivi și să încercăm să găsim o soluție, un compromis, între China și Comisia Europeană. Dacă mă întrebați, vă voi răspunde că ne reexaminăm poziționarea”, a adăugat el.
Declarațiile lui Pedro Sanchez reprezintă o schimbare semnificativă de situație în cazul Spaniei, stat care susține adesea politicile Comisiei Europene. Spania ar fi votat în favoarea tarifului în timpul unei consultări fără caracter obligatoriu în luna iulie și se aștepta să mențină același punct de vedere la viitorul vot, care va avea loc până în luna noiembrie.
Votul se prefigurează a fi un test decisiv la nivelul UE de a face față practicilor comerciale neloiale ale Chinei. Franța și Italia sunt considerate susținătoare ale tarifelor suplimentare, în timp ce Ungaria este liderul opoziției.
Germania este supusă unor presiuni intense din partea industriei locale pentru a tergiverseze măsura, însă coaliția de guvernare nu s-a hotărât. Va fi nevoie de o majoritate calificată pentru a opri taxele.
China a fost acuzată că aplică o strategie pentru a diviza statele membre și a împiedica deciziile colective care ar fi în detrimentul intereselor Beijingului. Obținerea poziției de lider mondial în sectorul vehiculelor electrice este considerată o prioritate absolută pentru Partidul Comunist, un obiectiv politic care, potrivit Bruxelles-ului, alimentează injecțiile financiare generoase în producția internă.
Potrivit Euronews.com, Comisia Europeană nu a răspuns solicitării de a face public un punct de vedere.
Declarațiile lui Sánchez au coincis cu o întâlnire între oficialii Comisiei și cei chinezi la Bruxelles pentru a discuta despre ancheta antisubvenții și tarifele propuse.