Nava Eagle S a fost reținută de Finlanda, pe 26 decembrie, pentru a fi făcute investigații dacă este vinovată de secționarea unui cablu de comunicații care făcea legătura între Finlanda și Estonia, din Marea Baltică, chiar în prima zi de Crăciun.
Eagle S, suspectat de secționarea unui cablu în Marea Baltică, avea echipamente de spionaj
Între timp, s-a descoperit că nava era dotată cu echipamente care nu aveau ce să caute la bordul unui petrolier obișnuit și care puteau fi utilizate pentru a spiona nave și avioane care aparțin NATO, conform publicației Lloyd's List. În acest context, deși nava se afla sub pavilionul Insulelor Cook, se bănuiește că ea ar fi de fapt o navă-fantomă a Rusiei.
Echipamentele de la bordul navei Eagle S sunt considerate de înaltă tehnologie și consumau multă energie, ceea ce provoca întreruperi dese ale generatoarelor, lucru anormal pentru o navă comercială, conform sursei citate.
Este exact tipul de echipament pe care îl avea și altă navă, numită Swiftsea Rider, care avea același proprietar și care se afla sub sancțiunile Marii Britanii. Ele nu aveau documentația clară, sunt conectate la trei administratori de nave afiliați, dintre care doi sunt sub electul sancțiunilor date de guvernul Marii Britanii în urmă cu un an, pentru „sprijinirea mașinăriei de război a lui Putin”.
Ceea ce a atras atenția este că cele două nave petroliere au fost cumpărate între 2022 și 2023 și au fost plasate sub acorduri cu Eiger Shipping, companie care aparține de comerciantul de petrol rusesc Litasco. Ele făceau în așa fel încât să eludeze sancțiunile.
Cablul Estlink 2, care a fost avariat, făcea legătura între Finlanda și Estonia. Autoritățile finlandeze consideră că petrolierul Eagle S și-a coborât ancora și a târât-o pe fundul Mării, ceea ce este posibil să fi dus la secționarea cblului respectiv.
În luna iunie, a apărut un raport de verificare pentru aceeași navă, care încălca multe aspecte legate de siguranță. La acea vreme, nava era ancorată pe coastele Danemarcei. În plus, s-au descoperit echipamente de ascultare și înregistrare, plus calculatorecu tastaturi pentru limba turcă și limba rusă, după cum menționează sursa citată. Frecvențele radio erau apoi descărcate în Rusia.
„Monitorizau toate navele și aeronavele NATO, aveau toate detaliile despre ele", a afirmat o sursă apropiată subiectului, sub protecția anonimatului, conform aceleiași publicații. Aceeași navă ar fi lnsat în Canalul Mînecii „echipamente de tip senzor".
Aces incident este al doilea care are loc în două luni și care avariază cabluri care aparțin țărilor NATO, motiv pentru care este luată în calcul varianta sabotajului din partea Rusiei.