Îți recomandăm să încerci și aplicația Euronews România!

Pericolele turbulențelor ”invizibile”: Ce ne recomandă specialiștii să facem în timpul zborului

54 de metri în doar patru secunde! Atât a pierdut din altitudine aeronava Singapore Airlines în momentul în care a intrat brusc într-o zonă cu turbulențe puternice, în aer limpede.

Studiul păsărilor ar putea reprezenta o soluție pentru prevenirea acestor turbulențe, cred experții. Comportamentul lor în timpul zborului i-ar putea ajuta pe meteorologi să creeze modele mai bune de prognoză.

Schimbări extrem de rapide de altitudine sau înclinări bruște ale aeronavelor

Andre Rotaru, jurnalist Euronews România: Așa arată radarul meteo care le indică pilioților prin ce tip de condiții atmosferice sunt pe cale să zboare. Motivul pentru care aceste turbulențe sunt atât de periculoase este tocmai pentru că ele nu apar pe aceste instrumente. În momentul în care avionul zboară printr-o astfel de zonă, de turbulențe puternice, se poate ajunge chiar și în situația în catre autopilotul să se decupleze, iar piloții să fie nevoiți să preia controlul avionului și bineînțeles, în acest timp, să îi și avertizeze pe pasageri că este nevoie să își pună imediat centurile de siguranță.

Schimbări extrem de rapide de altitudine sau înclinări bruște ale aeronavelor. Sunt doar două dintre efectele "turbulențelor în aer limpede", fenomenul care, cred experții, a făcut recent ca un avion Singapore Airlines să piardă nu mai puțin de 54 de metri de altitudine în doar 4 secunde. Pasagerii care nu aveau centura pusă au fost aruncați în plafon. Peste 100 au fost răniți, iar unul a murit.

Instrumentele de la bord le pot da piloților anumite indicii

Andre Rotaru, jurnalist Euronews România: Principala manevră pe care piloții o au la dispoziție în astfel de situații este să reducă viteza. Fie manual, fie cu ajutorul sistemelor automate.

În unele cazuri, instrumentele de la bord le pot da piloților anumite indicii: mici fluctuații de viteză, altitudine sau direcție, corectate de pilotul automat, pot indica echipajului de zbor că avionul e pe cale să intre într-o zonă afectată de acest tip de turbulențe. Dar, în unele cazuri, turbulențele violente încep brusc, fenomenul fiind din ce în ce mai greu de prezis.

Ce spun specialiștii

Gica Nae, instructor meteorologie aeronautică: Există o tendință de tropicalizare a climatului, în regiunea temperată. Cu cât aerul este mai cald, va avea tendința de a se comporta ca un burete, va avea tendința să absoarbă mai mulți vapori de apă, iar la momentul la care aerul se va răci, cedează forța. Energia consumată pentru evaporarea apei va fi cedată în altitudine.

Zborului păsărilor ar putea reprezenta o soluție neașteptată pentru studiul turbulențelor, cred experții.

Zborului păsărilor ar putea reprezenta o soluție neașteptată pentru studiul turbulențelor,

Emil Todorov, ornitolog: E o încercare destul de interesantă pentru a studia fenomenul turbulențelor. Mai ales păsările de talie mare migrează pe distanțe foarte lungi și folosesc multe zone de coastă, unde curenții de aer sunt mult mai puternici. Acvilele, vulturii, berzele, pelicanii sunt unii dintre cei care migrează și distanțe mai lungi.

În ciuda stării de nesiguranță pe care o simțim în timpul turbulențelor, specialiștii în domeniul aviației atrag ferm atenția: aeronavele sunt construite astfel încât să reziste forțelor la care sunt supuse chiar și în timpul celor mai puternice turbulențe, iar echipajele sunt antrenate pentru astfel de scenarii. Cea mai importantă recomandare pentru pasagerii unui avion rămâne cuplarea centurii de siguranță chiar și atunci când semnalul luminos este stins.

ARTICOLE DIN ACEEAȘI CATEGORIE