Turbulențele puternice care au lovit un zbor Singapore Airlines de la Londra s-au soldat cu un mort și mai mulți răniți.
Ce s-a întâmplat la bordul zborului Boeing 777-300ER cu destinația Singapore nu este încă clar.
Site-urile de urmărire ale companiilor aeriene au observat că aeronava a coborât aproximativ 1.800 de metri în trei minute când a zburat în aerul agitat de dincolo de Golful Bengal. Din fericire, decesele și rănile grave cauzate de turbulențe sunt foarte rare. Echipajele de zbor pot adesea să prevadă în avans vremea rea și aerul agitat și sunt instruite să facă față efectelor.
Cât de periculoase sunt turbulențele în timpul unui zbor?
Aproximativ 20 de pasageri au fost răniți, iar unii ar fi primit primul ajutor pentru răni la cap.
„Decesele cauzate de turbulențe pe zborurile comerciale sunt din fericire foarte rare, dar din păcate au crescut cu unul astăzi”, a declarat pentru Euronews Travel Dr. Paul Williams, profesor de științe atmosferice la Universitatea din Reading.
„Turbulențele din timpul zborurilor pot fi cauzate de furtuni, munți și curenți de aer puternici numiți jet stream-uri.
În acest ultim caz, se numește turbulență în aer liber și poate fi dificil de evitat, deoarece nu apare pe radarul meteorologic din cabina de pilotaj.
O analiză detaliată a circumstanțelor meteorologice și a tipului special de turbulență care a cauzat accidentul mortal de astăzi va dura ceva timp.”
Images from inside Flight #SQ321. The plane dropped 6,000 feet in 3 minutes. @SkyNews pic.twitter.com/jzVJTG9wOJ
— Cordelia Lynch (@CordeliaSkyNews) May 21, 2024
De asemenea, este dificil de prezis când va lovi, deoarece este cauzat de vârtejuri la scară mică, care sunt prea localizate pentru a fi calculate de majoritatea modelelor meteorologice.
Potrivit Asociației Internaționale a Transportului Aerian, turbulențele sunt principala cauză a rănilor neletale ale pasagerilor și echipajului.
Dar decesele și rănile grave la bordul aeronavelor mari nu se produc prea des.
Între 2009 și 2021, 146 de pasageri și membri ai echipajului au fost grav răniți în incidente cauzate de turbulențe, potrivit Administrației Federale a Aviației.
În decembrie 2022, 20 de persoane au fost spitalizate în urma unor turbulențe la un zbor Hawaiian Airlines de la Phoenix la Honolulu.
În martie 2023, un pasager a murit după ce turbulențe puternice au lovit avionul de afaceri cu care călătorea.
În august anul trecut, 11 persoane au avut nevoie de spitalizare după ce un zbor Delta a întâmpinat turbulențe la coborârea spre Atlanta.
Rănile ar fi inclus lacerații, oase rupte, răni la cap și pierderea cunoștinței, în principal din cauza faptului că pasagerii nu purtau centura de siguranță.
„Nu degeaba companiile aeriene recomandă ca centurile de siguranță să fie ținute lejer prinse pe toată durata unui zbor, fie el lung sau scurt”, a declarat pentru BBC John Strickland, expert în aviație generală.
Pentru că trebuie să stea în picioare mai mult timp decât pasagerii, însoțitorii de bord sunt cei mai vulnerabili într-un avion - de fapt, au de 24 de ori mai multe șanse de a fi grav răniți.
Turbulențele se înrăutățesc din cauza schimbărilor climatice
Anul trecut, un studiu realizat de meteorologii de la Universitatea Reading din Marea Britanie a constatat că, din cauza schimbărilor climatice, cerul este cu până la 55 % mai agitat decât în urmă cu patru decenii.
Aerul mai cald, rezultat din emisiile de dioxid de carbon, modifică curenții de aer din curentul cu jet, exacerbând turbulențele în aer liber în Atlanticul de Nord și la nivel global.
Într-un punct tipic deasupra Atlanticului de Nord, una dintre cele mai aglomerate rute de zbor din lume, durata anuală totală a turbulențelor severe a crescut cu 55% între 1979 și 2020, au constatat cercetătorii.
Echipa a constatat că turbulențele severe în aer liber au crescut de la 17,7 ore în 1979 la 27,4 ore în 2020 pentru un punct mediu deasupra Atlanticului de Nord.
Turbulențele moderate din zonă au crescut cu 37%, de la 70,0 la 96,1 ore, iar cele ușoare au crescut cu 17%, de la 466,5 la 546,8 ore.
În timp ce Atlanticul de Nord a înregistrat cele mai mari creșteri, noul studiu a constatat că și alte rute de zbor aglomerate deasupra Statelor Unite, Europei, Orientului Mijlociu și Atlanticului de Sud au înregistrat o creștere semnificativă a turbulențelor.
„Ar trebui să investim în sisteme îmbunătățite de prognoză și detectare a turbulențelor pentru a preveni ca aerul mai aspru să se traducă în zboruri mai accidentate în următoarele decenii”, spune Williams, cercetător în domeniul atmosferei la Universitatea din Reading, care este coautor al studiului.