„De ce nu ar avea și orașul meu natal, Techirghiol, propria gamă de creme bazate pe resursele din lac?” Un gând care a prins rădăcini și nu i-a dat pace Oanei Stan până când nu a mutat lumea pe care și-a imaginat-o, una în care România are un cuvânt de spus în industria cosmeticelor bazate pe resurse naturale și locale, în plan real.
Plecată la drum din postură de studentă ambițioasă și visătoare, Oana a adus pe piață proiectul ei de suflet. Brandul TECHIR, structurat pe produse care folosesc resursele naturale oferite de lacul Techirghiol, are misiunea clară de a ajuta localitatea întinsă la doi pași de Marea Neagră să își recâștige imaginea de oraș SPA. Și să primească recunoaștere internațională.
Visul Oanei: Techirghiol, la fel ca stațiunile Vichy, Spa ori Evian
„Sunt o tânără proaspăt intrată în lumea mediului de afaceri românesc și consider acest lucru drept cel mai curajos și aventuros pas al vieții mele de până acum.” spune Oana Stan.
Încă din 2011, pe când era studentă a Facultății de Administrare a Afacerilor, cu predare în limba engleză, la ASE, în București, a căutat să pună bazele propriei afaceri. Ideea, marele CUM?, se afla sub ochii ei dintotdeauna: lacul Techirghiol, cel mai întins lac salin din România, despărțit de Marea Neagră de o fâșie de pământ de numai150 de metri este o resursă imensă, insuficient exploatată.
„Oraşul meu natal, Techirghiol, devenise tot în 2011 membru al Asociației Orașelor Termale Istorice din Europa, alături de stațiuni renumite precum Vichy, Bath, Spa, Evian, Budapesta, Salsomaggiore Terme ori Tabiano. Am observat că toate aveau game cosmetice proprii, pe baza apelor saline sau termale specifice zonei. Mi-am pus urmatoarea intrebare: de ce nu și Techirghiol? De ce nu o gamă proprie de creme, bazate pe resursele din lac?”, povestește Oana.
Apa si nămolul lacului Techirghiol, factori terapeutici de mare valoare medicală și științifică au făcut, în timp, obiectul a numeroase studii, în diverse domenii de cercetare. În porțiunea centrală a acestuia, din punct de vedere chimic, până la adâncimea de trei metri, mineralizarea și salinitatea totală sunt omogene, în jurul valorii de 85,5 g la mie.
Iar nămolul, produs al unor procese biochimice și chimice complexe și de lungă durată, este categoric factorul care contribuie major la faima localității.
De la proiect de licență, la brand în toată puterea cuvântului
TECHIR a fost, în primă fază, studiu de caz pentru lucrarea de licență a tinerei. Alegerea numelui a venit de la sine. „Am avut sursa de inspirație cu care am crescut, legenda miraculosului lac Techirghiol”, spune co-fondatoarea brandului. De altfel, întregul concept înglobează spiritul locului: „Miracolul vine la tine!”
Oana și-a dat seama rapid de potentialul afacerii. La fel de repede s-a convins, însă, că îți trebuie anduranță ca să pui pe picioare un angrenaj de producție.
Trei ani au trecut până la lansarea TECHIR. Timp în care Oana a fost un dinam: a apelat la un laborator din italia, Salsomaggiore Terme, pentru rețete cosmetice personalizate. A aplicat pentru finanțări nerambursabile ca să poată construi o fabrică, a contactat furnizori, a deschis un laborator, a adus un chimist în echipă – totul, cu scopul de a introduce pe piață măcar trei produse TECHIR, într-o primă fază: o cremă antireumatică pentru masaj, o cremă hidratantă de mâini și o cremă hidratantă de față.
Și a mai făcut o investiție majoră: în propria carieră. Între 2012 și 2013, a fost la Londra și a învațat despre Marketing, o componentă esențială pentru afacerea care urma să fie lansată.
Avea 24 de ani când i-a ieșit pariul cu ea însăși, iar TECHIR a devenit realitate.
BLUE. O Românie mai albastră
„BLUE. O Românie mai albastră” este un proiect editorial BRD Groupe Société Générale, în contextul Climate Change Summit, cel mai mare eveniment din Europa de Sud-Est și Centrală pe tema schimbărilor climatice.
Climate Change Summit are loc între 15 și 17 octombrie. Conferința principală este programată în prima zi, la Opera Română din București.
BRD este partener fondator al Climate Change Summit.
Totodată, BRD are o implicare foarte variată în proiecte de sustenabilitate, atât prin reducerea propriei amprente de carbon din operațiunile băncii, cât și din operațiunile auxiliare, dar mai ales prin finanțarea unor proiecte care contribuie la încetinirea efectelor negative asupra planetei și proiecte de conservare a unor arii naturale deosebite sau cu o componentă de biodiversitate importantă.
Până la jumătatea anului 2024, BRD acordase peste 1 miliard de EUR în finanțări cu obiective de sustenabilitate, target care a fost îndeplinit cu 18 luni în avans față de calendarul inițial.
Unul dintre subiectele importante din zona de finanțări verzi din ultimii ani este „blue finance”, care are în vedere susținerea ecosistemelor acvatice prin finanțarea proiectelor economice, antreprenoriale care folosesc drept capital natural apa.
Mai exact proiecte care investesc în ape curate, protejarea ecosistemelor marine, consolidarea sistemului hidrologic, dar și într-o economie sustenabilă a apei, în general.