Personalul aeroporturilor și al companiilor aeriene din întreaga Europă intenționează să intre în grevă în următoarele luni, ceea ce ar putea duce la întârzierea sau anularea a mii de zboruri din cauza acțiunilor sindicale.
Având în vedere că planurile de călătorie vor fi probabil perturbate în acest an, este mai important ca niciodată să știți cum să faceți față anulărilor de zboruri și trenuri, întârzierilor mari și pierderii bagajelor.
Acțiunile sindicale pot însemna că personalul de la sol sau echipajul avionului nu va lucra ca de obicei, provocând întârzieri și anulări de zboruri în Europa și nu numai. Nu toate zborurile vor fi afectate, dar dacă există o grevă aeriană și ați fost informat despre aceasta cu mai puțin de 14 zile în urmă, s-ar putea să vi se acorde o compensație.
Ce drepturi au pasagerii, în cazul în care zborul este anulat sau întârziat?
În cazul întârzierilor și al anulărilor, companiile aeriene ar trebui să informeze pasagerii și să le ofere hrană și cazare (în cazul în care întârzierea necesită o ședere peste noapte).
Dacă doriți în continuare să călătoriți, compania aeriană trebuie să vă găsească un zbor alternativ, chiar dacă este vorba de o altă companie aeriană.
Drepturile pasagerilor aerieni în UE înseamnă că, dacă zborul dumneavoastră are o întârziere de două ore sau mai mult la plecare, compania aeriană trebuie să vă ofere asistență (mese, băuturi răcoritoare și, dacă este necesar, cazare).
Dacă această întârziere înseamnă că ajungeți la destinația finală cu o întârziere mai mare de 3 ore, puteți avea dreptul, de asemenea, la o compensație financiară.
Pot solicita despăgubiri dacă zborul meu este anulat sau întârziat?
Puteți solicita despăgubiri dacă zborul dumneavoastră ajunge la destinație cu mai mult de trei ore întârziere. Suma se calculează în funcție de distanța pe care o parcurgeți.
Conform site-ului UE, se aplică drepturile pasagerilor aerieni din UE:
- Dacă zborul dumneavoastră se află în UE și este operat fie de o companie aeriană din UE, fie de una din afara UE
- Dacă zborul dumneavoastră sosește în UE din afara UE și este operat de o companie aeriană din UE.
- Dacă zborul dumneavoastră pleacă din UE către o țară din afara UE și este operat de o companie aeriană din UE sau din afara UE.
- Dacă nu ați primit deja beneficii (compensații, redirecționare, asistență din partea companiei aeriene) pentru probleme legate de zbor pentru această călătorie, în conformitate cu legislația relevantă a unui stat din afara UE.
Cum să solicitați despăgubiri
Ar trebui să solicitați despăgubiri direct de la compania aeriană, mai degrabă decât să folosiți un serviciu online de despăgubire a zborurilor. Terțele părți vor lua un procent din suma solicitată în schimbul serviciilor lor, astfel încât veți primi mai puțini bani.
Căutați pe site-ul web al companiei aeriene sau sunați la departamentul de servicii pentru clienți pentru a obține mai multe informații despre compensația la care aveți dreptul.
Deși în anumite circumstanțe puteți solicita despăgubiri în numerar, acest lucru nu se aplică în cazul în care anulările sau întârzierile sunt atribuite unor "circumstanțe extraordinare" - lucruri care nu pot fi controlate de compania aeriană, cum ar fi condițiile meteorologice extreme.
Ce se întâmplă dacă o companie aeriană nu vă poate transporta acasă în ziua respectivă?
În cazul în care o întârziere a zborului necesită o ședere peste noapte, compania aeriană trebuie să organizeze și să acopere costurile de cazare pentru pasageri, inclusiv transportul la și de la locul de cazare.
Dacă trebuie să vă faceți singuri aranjamentele de călătorie și cazare în cazul anulării unui zbor sau al unei întârzieri mari, compania aeriană trebuie să vă ramburseze costurile rezonabile.
Ar trebui să păstrați copii ale tuturor chitanțelor și să rezervați cel mai ieftin bilet alternativ și cel mai ieftin hotel disponibil, astfel încât compania aeriană să vă poată facilita cererea de despăgubire.
Ce se întâmplă dacă zborul dumneavoastră are o întârziere de trei sau mai multe ore?
Aveți dreptul la asistență, cum ar fi tichete de masă, dacă zborul dumneavoastră are o întârziere mai mare de două ore.
De asemenea, aveți dreptul la despăgubiri dacă zborul dumneavoastră ajunge cu mai mult de trei ore întârziere și în cazul în care compania aeriană este vinovată din cauza unor evenimente precum dificultăți tehnice sau suprarezervare.
De asemenea, pasagerii pot obține o rambursare integrală dacă întârzie mai mult de cinci ore și nu mai doresc să călătorească.
Este puțin probabil să obțineți despăgubiri dacă întârzierea a fost cauzată de un eveniment care nu se află sub controlul companiei aeriene, de exemplu, vremea nefavorabilă sau un risc de securitate.
Ce asistență oferă companiile aeriene?
Iată ce asistență oferă de obicei companiile aeriene în cazul întârzierii unui zbor:
- Răcoritoare și mese: o cantitate rezonabilă de alimente și băuturi (adesea sub formă de bonuri).
- Comunicare: Companiile aeriene sunt obligate să pună la dispoziție mijloace de comunicare, cum ar fi accesul la apeluri telefonice sau e-mailuri, pentru a informa pasagerii cu privire la întârziere și la drepturile lor.
- Cazare: În cazul în care întârzierea necesită o ședere peste noapte, companiile aeriene trebuie să organizeze și să plătească cazarea și transportul între aeroport și locul de cazare.
- Transport alternativ sau rambursare: Pasagerii pot alege între o nouă rezervare pe un zbor alternativ sau primirea unei rambursări.
În cazul în care compania aeriană nu poate organiza asistență, puteți plăti pentru aceasta și solicita ulterior rambursarea costurilor. În acest caz, Autoritatea Aeronautică Civilă îi sfătuiește pe oameni să păstreze chitanțele și să cheltuiască doar ceea ce este necesar.
Ce se întâmplă dacă nu am avut un zbor din Marea Britanie/UE?
Dacă nu ați călătorit cu un zbor reglementat în Regatul Unit sau în UE, nu veți fi acoperit de sistemul de compensare pentru întârzieri de zbor în Regatul Unit/UE.
Cu toate acestea, majoritatea companiilor aeriene au obligația contractuală de a oferi pasagerilor posibilitatea de a alege între un zbor ulterior, un transport alternativ sau o rambursare.
În cazul în care compania aeriană este acoperită de Convenția de la Montreal, este posibil să puteți solicita despăgubiri pentru orice pierderi cauzate de o întârziere.
Convenția de la Montreal este un tratat care reglementează răspunderea companiilor aeriene în caz de accidente în timpul zborurilor internaționale.
Instituită în 1999, aceasta stabilește norme standardizate pentru rănirea sau decesul pasagerilor, pierderea sau deteriorarea bagajelor și pierderea sau întârzierea mărfurilor.
Conform convenției, companiile aeriene sunt strict răspunzătoare pentru daunele dovedite până la o anumită limită monetară, cu excepția cazului în care pot dovedi că incidentul nu s-a datorat neglijenței lor sau că a fost cauzat exclusiv de o terță parte.
Consultați lista Convenției de la Montreal pentru a vedea dacă sunteți acoperit. Este posibil ca polița dumneavoastră de asigurare de călătorie să ofere, de asemenea, o acoperire limitată pentru întârzieri, așa că merită să scanați Termenii și condițiile.
Ce se întâmplă dacă am rezervat un pachet de vacanță sau cu o agenție de turism?
Toate întreprinderile care furnizează servicii în UE trebuie să respecte normele privind protecția consumatorilor. Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor precizează: "Dacă rezervați o vacanță, o mașină de închiriat, un loc de cazare sau un zbor în UE, Norvegia sau Islanda și întâmpinați probleme, drepturile dumneavoastră de consumator sunt acolo pentru a vă proteja.
Dacă vă este anulat zborul, vă pierdeți bagajele, croaziera nu decurge fără probleme sau pierdeți legătura cu trenul, legislația UE vă va asigura că veți obține despăgubiri."
Vacanțele la pachet și rezervările prin agenție pot oferi călătorilor un plus de reasigurare și servicii pentru clienți.
"Rezervarea prin intermediul unei agenții profesioniste vă oferă liniștea de a fi protejați în cazul unor modificări ale călătoriei dumneavoastră", spune Sarah Davies, consilier de turism la Life Begins with Travel.